Gå til innhold

Tjenester i førstegangstjenesten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har garden som du helt sikkert kjenner til.

 

INFO OM GARDEN

 

2. Bataljon har nok et betydelig større fokus på tradisjonell strid og den slags gøy om det er dette som frister, mens gardistene har nok noe mer trening i strid i hus og by (SIBO). 

 

Men hvorfor gjør avstand deg så usikker? Er det ikke en genial anledning til å oppleve andre deler av vårt utrolig flotte land på? Du får sponset 6 (eller var det 7?) hjemreiser ila året, og det er ikke lange flyturen til Gardermoen. Benytt anledningen og kom deg unna det kjente og trygge - det er dette en vokser av som person. 

Endret av Killswitch
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Du har garden som du helt sikkert kjenner til.

 

INFO OM GARDEN

 

2. Bataljon har nok et betydelig større fokus på tradisjonell strid og den slags gøy om det er dette som frister, mens gardistene har nok noe mer trening i strid i hus og by (SIBO). 

 

Men hvorfor gjør avstand deg så usikker? Er det ikke en genial anledning til å oppleve andre deler av vårt utrolig flotte land på? Du får sponset 6 (eller var det 7?) hjemreiser ila året, og det er ikke lange flyturen til Gardermoen. Benytt anledningen og kom deg unna det kjente og trygge - det er dette en vokser av som person. 

 

Garden består vel for det meste av å stå vakt?

 

Er det noen andre tjenester i nærheten?? 

Lenke til kommentar

Det er hva du ser i egen bakgård..

 

 

5. Gardekompani (støttekompani)

I dag har kompaniet en rekke spesialtropper med blant annet sanitetssoldater, skarpskyttere, lastebiler, verksted, pansrede kjøretøy og sambandsutstyr. Som soldat i 5. Gardekompani har du hovedfokus på drift av stabs- og støttefunksjoner og du deltar på mange feltøvelser. Det er sjelden du deltar på parader og seremonier, men det forekommer.
 
I 5. Gardekompani har du mulighet til å få tjeneste i en rekke spesialstillinger: 
  • Skarpskytter
  • Patruljesoldat
  • Panservognsjåfør
  • Verkstedssoldat
  • Idrettsassistent og velferdsassistent
  • Grafiker
  • Fotograf og videofotograf
  • Slottsordonnans
  • Bussjåfør og lastebilsjåfør
  • Operasjonsromssoldat
  • Sambandssoldat
  • Kjøretøyansvarlig/VIP-sjåfør (Stridstrentroppen)

 

 

For å sitere noe av innholdet jeg gav deg på link. I tillegg har du operativ vaktsoldat, hvor du kan få maskingeværutdannelse, skyte med rekylfri kanon (84mm kanon) osv osv. Vakt er bare noe av hva garden gjør, sitatet ovenfor kan du lese mer om selv, men her gjøres det lite til ingenting av vakthold og parader etc. Når det er sagt, særlig for skarpskytter og patruljesoldat... Her er kravene såpass høye for å få stillingen, og du må prestere såpass godt under press uten mat og søvn at når du ikke ønsker å vurdere Nord Norge i 12 mnd for å gjøre hva du ønsker, så er min teori at du vil slite med å motivere deg gjennom "opptaket" det er å få de mer spenstige stillingene i Garden. 

 

Ellers, så kan du jo vurdere Rena og kampeskadronen, det er jo bare knappe 2 timer fra Oslo med buss \ bil \ tog, men det gir likevel samme reisetid som om du skulle bodd i Indre Troms og tatt fly hjem til mor.

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Rena, Sessvollmoen, Rygge, Gardermoen og Garden er vel de nærmeste. 

 

Og ikke mye lenger unna finnes også Terningmoen og Jørstadmoen.

Luftforsvaret har kanskje også noen stillinger på Kjeller?

 

EDIT: i tillegg til tjenestestedene på Hamar og Kolsås, har også HV en base på Heistadmoen

 

https://forsvaret.no/fakta/tjenestesteder

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Rena, Sessvollmoen, Rygge, Gardermoen og Garden er vel de nærmeste. 

 

Hva vil du gjøre? Avstand er vel ikke viktig, om du ikke får en tjeneste med turnus vil det ikke ha noe å si, rabatt på transport får du jo uansett.

Eneste jeg vet jeg ikke vil akkurat nå, er å sitte stille på kontor etc. Eller bare stå som vakt.

Lenke til kommentar

Var også usikker på avstand selv, men gikk for det jeg ville mest. Kan også være godt å komme seg unna bare kjente steder. Nå var 2. bataljonen desverre full da jeg var på sesjon, men ble da anbefalt Etterretningsbataljonen på Setermoen ut ifra ønskene jeg kom med (mye ute, action, helst ingen kontor sitting!). Vet dessverre lite om denne tjenesten selv om jeg skal dit i januar neste år, men tviler på at sesjonsoffiseren anbefalte meg til et sted som er omvendt av det jeg ønsket, haha

 

Du får forresten 8 reiser gratis om tjenesten er i nord

 

Ellers er vel Kampeskadronen, eller tøffere stillinger i andre avdelinger noe som kan være for deg

Lenke til kommentar

Vel, avhengig av hvor du lander i EBN så... Fjernesk har en tropp eller færre vernepliktige, og med mottoet "ingen respekt for avstanden!"... Vel, de gutta går nok langt og tungt. Her er det dog eget opptak for å komme inn.

Må si det er litt forvirrende info på Forsvarets sider når det eneste som står om avdelinga i førstegangstjenesten er om Fjernesk.. :hmm:

 

Men er vel ikke dit jeg skal nei, gikk bare gjennom vanlig sesjon så

 

Gleder meg uansett  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...