Gå til innhold

r9 290x vs 1050ti valget mellom to onder


Juggel

Anbefalte innlegg

Gikk til innkjøp av et 1050ti til "reserve PC'n" jeg har stående hos frøkna. I pc'n står også ryzen 3 1200 CPU som jeg har klokket til 4 ghz. 

 

Det er godt mulig jeg har overvurdert 1050ti, men i eksempevis PUBG ligger jeg svært sjeldent over 60 fps (når kortet er overklokket). Dette er på low-medium settings. Jeg byttet tilbake til mitt eldgamle 290x og ligger jevnt på 80- til opp mot 100 fps. Ulempen med dette kortet er at det bråker ekstremt da det går fort varmt. I andre spill som er bedre optimalisert er også forskjellen markant.

 

I etterpåklokskapens navn kunne jeg bare kjøpt et 1060, men ser ut til at jeg trodde for godt om (og gjorde litt lite research) rundt 1050ti. Noen som har noen råd til hvordan å få bort noe av støyen på 290x kortet? Vil det å underklokke fungere noe særlig? Kjølingen i kabinettet er bra.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gikk til innkjøp av et 1050ti til "reserve PC'n" jeg har stående hos frøkna. I pc'n står også ryzen 3 1200 CPU som jeg har klokket til 4 ghz. 

 

Det er godt mulig jeg har overvurdert 1050ti, men i eksempevis PUBG ligger jeg svært sjeldent over 60 fps (når kortet er overklokket). Dette er på low-medium settings. Jeg byttet tilbake til mitt eldgamle 290x og ligger jevnt på 80- til opp mot 100 fps. Ulempen med dette kortet er at det bråker ekstremt da det går fort varmt. I andre spill som er bedre optimalisert er også forskjellen markant.

 

I etterpåklokskapens navn kunne jeg bare kjøpt et 1060, men ser ut til at jeg trodde for godt om (og gjorde litt lite research) rundt 1050ti. Noen som har noen råd til hvordan å få bort noe av støyen på 290x kortet? Vil det å underklokke fungere noe særlig? Kjølingen i kabinettet er bra.

1050 ti = litt svakere enn 280x/7970 i ren fps ytelse men kun minimalt. 290x er en del raskere enn begge de kortene. 3gb 1060 er ca på nivå med 970( og dermed 290/390. x modellene burde vel ligge et sted mellom 1060 3gb og 6gb) , så selv 3GB 1060 hadde blitt mer en sidegrade for din del. Trur du må på på 1070 nivå før du faktisk ser noe ordentlig stor ytelsesforskjell.

 

Har ingen løsning på varme problemet ditt, men det er et kjent problem at 290(x) kjører varmt.

Endret av Blåbjørn
Lenke til kommentar

Men antar at 1060 er et kaldere kort og dermed noe mer overklokk-vennlig? Mitt 290x har jeg ikke sjans i verden til å overklokke da det er varmt allerede nå. 

 

At du sier at fps ytelsen kun er minimal stusser jeg på da 290x jevnt over ligger 20-50 fps bedre enn 1050ti. Har dog kun testet i PUBG (her er den største forskjellen faktisk opp mot 60 fps ), BF1 og Skyrim.

Lenke til kommentar

Men antar at 1060 er et kaldere kort og dermed noe mer overklokk-vennlig? Mitt 290x har jeg ikke sjans i verden til å overklokke da det er varmt allerede nå. 

 

At du sier at fps ytelsen kun er minimal stusser jeg på da 290x jevnt over ligger 20-50 fps bedre enn 1050ti. Har dog kun testet i PUBG (her er den største forskjellen faktisk opp mot 60 fps ), BF1 og Skyrim.

Det er kaldere og mindre bråkete kort ja(jeg har ikke 1060 selv , men brosjan har, har 1080 ti selv)

 

Angående fps minimalt bedre så snakket jeg om 280x vs 1050 ti. Så når 280x er minimalt bedre enn 1050 ti så er 290x et godt stykke over det var poenget jeg ville fram til:) (1050ti blir stortsett benchmarket mot 280x på youtube osv).

Lenke til kommentar

Du må kjøpe ny kjøler til 290x for å redusere støyen. Stock-kjøleren er fryktelig dårlig og bråker jo mer enn hårtørkeren bare man åpner en del spill.

 

Jeg sitter på samme skjermkort, og byttet til Arctic cooler for et par år siden. Før du eventuelt anskaffer ny kjøler, bør du undersøke hvor mye plass du har i kabinettet. Jeg har et Fractal Design R3/R4 og måtte trikse det til fordi jeg kom i konflikt med en HDD-brønn.

Lenke til kommentar

AMD og referansekjølere er den dårlig vits iblant. Jeg fatter fortsatt ikke hvorfor de ikke legger noen FÅ dollar mer i dette, slik at de slipper å få kjeft hver BIDIGE launch for de samme problemene, som garantert koster dem endel omsetning. Sikkert greit for døve, vannkjølere og miners, men alle andre vil jo ikke røre disse med ildtang.

Nvidia gjør det samme. De tjener nok godt på å selge kortet til en 3 part for å få de til å fikse bedre kjøling.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...