Gå til innhold

Er du klar for å spise insekter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Landbrukssektoren totalt (inkludert avskoging) står for 24% av det totale utslippet, herunder står kjøttproduksjonen for 18%, men den vil også turen innom industrisektoren (21%), og transportsektoren (14%), og er trygt å regne som en miljøversting.  

Forøvrig enig i resten av resonnementet ditt, kjøtt er ikke ene og alene ansvarlig, men bør ikke avskrives som ufarlig.

 

https://www.ipcc.ch/report/ar5/wg3/

 

Utslipp er kun ett av miljøproblemene vi må lære oss å håndtere.

 

Vi trenger heller aldri å bekymre oss for mat om vi håndterer produksjonen på en skikkelig måte. Derav kommer aldri et behov for å spise insekter, som ikke er noe annet en en radikal vegetarianer ideologi.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Hva innebærer skikkelig produksjon for deg?

Hvordan håndterer vi miljøproblemene?

 

Trenger vi mer korn kan vi redusere mengden kjøtt vi produserer, trenger vi mer grønnsaker kan vi redusere mengden kjøtt vi produserer. Er produksjonen av korn og grønnsaker osv nok, kan vi øke produksjonen av kjøtt om vi ønsker. Det som er viktigere er å produsere kjøtt på en skikkelig måte. Heller enn at folk spiser syke, industrielle, skabbede og ekle dyr pumpet fulle av vitaminer og kjemikalier og fostrer på fòr for andre dyrearter. Vi må håndtere produksjonen av kjøtt på riktig måte. Da kan vi unngå mye lidelse for dyr, og eventuelt skape mye glede for dyr i livene sine før de blir slaktet. Å spise naturlig, oppholde seg i naturlige områder og fostres sunne og sterke er minimumskrav til kjøtt som ikke er industrielt søppel.

 

Et annet problem er forvaltning av jordmonnet, f.eks i Afrika hvor det dumpes kjemikalier og slike ting. Mat gror ikke i giftig jord, og elver trives ikke i ørken. Ingenting av dette har noe med grunnen til at folk sulter å gjøre. At folk sulter er grunnet distribusjonen av maten som produseres i verden, IKKE produksjon av kjøtt. Verden produserer MER en nok mat til ALLE i verden, men dessverre ødelegger distribusjonen av denne produksjonen for milliarder av mennesker. F.eks de som sulter ihjel, mens andre (f.eks i våre land) årlig kaster nok mat til å fø en landsby i Asia.

 

Er vi så bekymret for mengden mat, er det bedre at vi bruker vår kompetanse til å hjelpe andre å forbedre sitt landbruk, mens vi tar inn kompetanse fra andre områder i verden, hvordan vi bedre kan forvalte vårt eget landbruk. Mange Afrikanere ville nok reagert med skrekk hadde de sett vår kjøttproduksjon. Mange ville nok ha sagt nei til kyllingen fra vår produksjon og heller valgt fra en annen produksjon, om de hadde fått kyllingen levende. Mange ville ha spurt seg om den er syk.

Lenke til kommentar

Og hvordan er det radikal veganer ideologi å spise dyr? Det gir ingen mening.

Det er snarere karnivorisk ideologi å finne nye dyr og spise, da den opprinnelige industrien ikke er bærekraftig.  

 

Hadde alle spist kjøtt som nordmenn spiser kjøtt, ville vi trenge 67% mer jordbruksareal enn det som finnes.

 

Ja, nordmenn spiser altfor mye kjøtt, fordi de gir blaffen i kvaliteten og egen helse. Vil nordmenn forvalte sin helse bedre bør de nok kutte inntaket av kjøtt noe og balansere dietten med annet viktig innehold. Nordmenn er vel såvidt meg bekjent rimelig dårlige til å spise annet protein enn kjøtt (eller sånn ekkelt pulver).

Lenke til kommentar

Det er ett pent scenario du maler opp, men det er mulig at logistikken blir vanskelig.

For slik som det er nå, med relativt dårlig velferd, men effektiv plass-utnyttelse tar dyra og produksjonen opp 50% av jordas isfrie yte, og dyrematen opp 30% av den dyrkbare jorda.
Dyrematen tar også opp 8% av verdens vannressurser.
70% av regnskogen er blitt til beiter.
Jorda blir også forringet i mye større grad av industrielt dyrehold, særlig i tørrere områder, dette passer dårlig overens med at vi stadig blir flere.
Om du vil fortsette å spise kjøtt, bedre dyrevelferden, mate alle, og samtidig nå klimamålene tror jeg det kan bli vanskelig å i det hele tatt få plass til det hele.

 

http://www.pnas.org/content/110/52/20888.abstract

http://waterfootprint.org/media/downloads/Hoekstra-2014-Water-for-animal-products_1.pdf

Endret av Atib Azzad
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja , dere må gjerne gumle salat hele uka , for meg er det langt i fra mettende og gidder ikke gå rundt med hunger hele dagen.

Flott bidrag!

 

Om du allerede har bladd deg gjennom hele tråden, må du gjerne dele flere tanker til hva som ligger bak ditt valg.

For jeg antar du vet der er mange grønne saker utover salat, og at det er overdrivelsen som gjør vitsen din så fornøyelig. 

Gitt at man kan bli mett. (det går fint) Hva ligger bak dine valg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ett pent scenario du maler opp, men det er mulig at logistikken blir vanskelig.

For slik som det er nå, med relativt dårlig velferd, men effektiv plass-utnyttelse tar dyra og produksjonen opp 50% av jordas isfrie yte, og dyrematen opp 30% av den dyrkbare jorda.

Dyrematen tar også opp 8% av verdens vannressurser.

70% av regnskogen er blitt til beiter.

Jorda blir også forringet i mye større grad av industrielt dyrehold, særlig i tørrere områder, dette passer dårlig overens med at vi stadig blir flere.

Om du vil fortsette å spise kjøtt, bedre dyrevelferden, mate alle, og samtidig nå klimamålene tror jeg det kan bli vanskelig å i det hele tatt få plass til det hele.

 

http://www.pnas.org/content/110/52/20888.abstract

http://waterfootprint.org/media/downloads/Hoekstra-2014-Water-for-animal-products_1.pdf

 

Jeg spiser ikke særlig mye kjøtt, men når jeg spiser kjøtt, velger jeg etisk. Aller helst lokalt fisket eller lokal oppfostring av sunne dyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

 

Ja , dere må gjerne gumle salat hele uka , for meg er det langt i fra mettende og gidder ikke gå rundt med hunger hele dagen.

Flott bidrag!

 

Om du allerede har bladd deg gjennom hele tråden, må du gjerne dele flere tanker til hva som ligger bak ditt valg.

For jeg antar du vet der er mange grønne saker utover salat, og at det er overdrivelsen som gjør vitsen din så fornøyelig. 

Gitt at man kan bli mett. (det går fint) Hva ligger bak dine valg?

 

-

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

Ser ikkje det heilt store problemet. Som nevnt så sett vi til livs store mengder sjølevande insekt kvart år, så det burde ikkje være den heilt store etiske forskjellen der. Det er heller ikkje som at kostholdet til reker og krabber skiller seg vesentleg frå det som landlevande insekt et.

 

Det som eigentleg byr meg mest imot er at dei alternativa for å ete insekt so longt er basert på enten heile stekte insekt eller heile insekt som er malt opp til mjøl.

Når vi et reker så er det jo heilt normalt å rive av hodet, det ytre skalet, samt tarmtråden.

Det er ikkje som at vi knasker i oss heile reka, sjølv om det sjølvsagt fint går ann.

Eg er heilt sikker på at dersom vi hadde kokt landlevande insekt og presantert dei på tilsvarande måte så hadde det blitt langt meir innbydande til tross for at det er uvandt.

Lenke til kommentar

 

 

 

God dag mann økseskaft...no fucking shit ??

 

Bottom line så er det ikke mettende for MEG.....er visst enkelte her som må få ting inn med teskje , Jesus fucking christ.

 

 

 

Dette økseskaftet kan du spare deg.

Jeg spurte deg bare ett oppfølgende spørsmål, da du åpenbart følte du hadde noe å bidra med til tråden.

Istedet for å svare, gjentar du det du skrev med store bokstaver, og fornærmer meg.

 

Zeebra: Det er nok lurt, men jeg håpet du hadde noen flere tanker til den vanskelige logistikken.

Eller er svaret ditt svar til det?

Isåfall er det jo ett godt svar, for det er jo i stor grad slik, at ingenting endres før folket endres, og endringen bør vel komme innenfra da tvang ofte skaper motsatte eller uønskede effekter.

 

Avatar: Hvor innbydende det er om det serveres på rekemåten, koker vel ned (sorry) til hvor rekelignende gitt insekt ér.

Endret av Atib Azzad
Lenke til kommentar

Avatar: Hvor innbydende det er om det serveres på rekemåten, koker vel ned (sorry) til hvor rekelignende gitt insekt ér.

 

Eller korleis ein bearbeider råstoffet til eit eller anna som folk vil ha. Ref MUK sidesporet tidlegare i tråden som viser at så lenge ein puttar flesk, sener og moste bein i eit pølseskinn så er det plutseleg godt. Dette til tross for at dei færraste ville kjøpt pølseingrediensar og steikt det på steikepanna til middag.

Så tydeligvis er også fasitsvaret når det gjeld å bruke insekt til mat, at insekta må puttast i pølsefarsen.

 

Kva som blir mest innbydande er alt etter som, men eg merkar meg at når det er økonomisk lønsomt å selge ferdig renska reker, så må det også være mulig å ta ut ein rein kjøttbit frå insekt også og ikkje berre presentere heile insektet.

Lenke til kommentar

Yep, vi er allerede veldig flinke til å skape ulike matretter ut av farse og kjøttdeig. 

Taco fyll, pizza topping, kjøttsaus, lasagne, pølser, kjøttboller, hamburger, kebab etc vil trolig fungere for mange samme om det det er laget av svin/okse/sau/kylling-biprodukt eller mel orm.

 

Om man skal sette insekter opp mot dyr så sliter mange med å jakte eller heller avlive et dyr den dag i dag, men det er null problem for de fleste å kjøpe en del av dyret i butikken etter at det har levd et kort liv i en bås, mange sliter også med å spise noe som viser dyrets utseende, f.eks smalahove og hel grillet kanin, men ingen gir det en tanke engang om det bare er et ugjenkjennelig kjøttstykke eller kjøttdeig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zeebra: Det er nok lurt, men jeg håpet du hadde noen flere tanker til den vanskelige logistikken.

Eller er svaret ditt svar til det?

Isåfall er det jo ett godt svar, for det er jo i stor grad slik, at ingenting endres før folket endres, og endringen bør vel komme innenfra da tvang ofte skaper motsatte eller uønskede effekter.

Tja logistikken. Vi produserer mer enn nok mat til hele verden, men den distribueres ikke godt nok. Jeg kan si det enkelt og greit hvorfor, "kapitalismen", altså dagens modell er rett og slett ikke egnet til global rettferdighet og demokratiske verdier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...