Gå til innhold

Fikk D på masteroppgaven


micy

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg fikk D på masteroppgaven. Det er naturligvis en ekstremt hard melding å få, siden dette blir som å snuble på målstreken. Utdanningen min er samfunnsøkonomi.

 

Ville dere med en gang valgt bort mulige ansatte om dere såg at en person hadde en slik karakter? Tror dere det er mulig å få en jobb?

Endret av micy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville dere med en gang valgt bort mulige ansatte om dere såg at en person hadde en slik karakter? Tror dere det er mulig å få en jobb?

 

Ja, jeg ville velge bort en med karakter D i masteroppgaven - hvis vi ser isolert sett på det. Jeg mer opptatt av helheten, da tenker jeg:

 

- Dersom masteroppgaven er 60 studiepoeng, så vil jeg si den veier betydlig tyngre. I disse tilfellene vil jeg kun se på masteroppgave.

- Hvis masteroppgaven er 30 studiepoeng, så jeg vil se på de andre karakterene - hvis disse ligger på A eller B. Vil jeg gjerne ha en forklaring hvorfor akkurat masteroppgaven gikk dårlig.

 

Ja, det er mulig å få jobb i Norge, men jobben du får blir ikke relevant til utdanningen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ville dere med en gang valgt bort mulige ansatte om dere såg at en person hadde en slik karakter? Tror dere det er mulig å få en jobb?

 

Ja, jeg ville velge bort en med karakter D i masteroppgaven - hvis vi ser isolert sett på det. Jeg mer opptatt av helheten, da tenker jeg:

 

- Dersom masteroppgaven er 60 studiepoeng, så vil jeg si den veier betydlig tyngre. I disse tilfellene vil jeg kun se på masteroppgave.

- Hvis masteroppgaven er 30 studiepoeng, så jeg vil se på de andre karakterene - hvis disse ligger på A eller B. Vil jeg gjerne ha en forklaring hvorfor akkurat masteroppgaven gikk dårlig.

 

Ja, det er mulig å få jobb i Norge, men jobben du får blir ikke relevant til utdanningen.

 

 

Det hadde i alle fall vært helt fryktelig om det stemmer  :hm: Like godt å bare skyte seg og få det overstått da.

Endret av micy
Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere med D på masteroppgaven som fikk både relevant jobb og lik/bedre lønn enn meg etter studiene. Dette fra tekniske studier med relativt gode jobbmuligheter, men så vidt jeg skjønner er samf.øk. et av de mer anvendelige samfunnsvitenskapelige studiene mtp. jobb.

 

Det er bare å begynne å søke, egentlig, fra topp til bunn på ønskelisten -- og hvis du f.eks. søker jobb i Oslo uten hell kan du jo prøve videre i de mindre byene på Østlandet, osv. Personer med din utdannelse trengs også i små byer.

Lenke til kommentar

Det spørs veldig på kva jobbar du vil søke på.

 

I stillingar der det er mange kvalifiserte søkarar så vil nok karakterane kunne være eit av sorteringskriteriane for kven som får tilbud om intervju, og kven som eventuelt blir ansatt.

For mange andre stillingar så vil arbeidsgiver være fornøgd med å få tak i arbeidstakarar som har fullført mastergrad, særleg gjeld dette på stillingar som ikkje har formelt krav om mastergrad, der du konkurrerer mot søkarar som kun har mastergrad så har du uansett ein konkurransefordel med mastergrad.

 

 

Så det spørs litt kva ambisjonar du har, men med mindre du veit om konkrete ting som du kan gjere betre ved å skrive ny masteroppgåve så trur eg du har meir igjen for å få deg arbeidserfaring og komme deg vidare, eventuelt ta enda meir utdanning.

Etter nokre år i arbeidslivet så blir karakterane enda mindre viktige sidan det då er referansane frå jobben du har gjort som blir viktige.

Folk med gode karakaterar treng ikkje nødvendigvis å bli gode arbeidstakarar, og dei med dårlege karakterar treng ikkje nødvendigvis å gjere ein dårleg jobb.

 

 

Sidan karkaterane dine kanskje er litt svakare enn mange andre så bør du kanskje ikkje forvente å få dei store ambisiøse ledarstillingane, men eg er heilt sikker på at du får deg jobb.

 

Ofte så blir det sagt at hovedoppgåvekarakteren seier mest om personens faglige evne til å jobbe sjølvstendig. Der ein A betyr at personen kan ha det fulle faglige ansvaret åleine, ein C indikerer at personen kan jobbe åleine men bør ha eit fagmiljø å støtte seg på, og ein E viser at personen har god nok kompetanse til å fungere i eit fagmiljø men bør ikkje stå som fagleg ansvarleg.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det har det ikke en ting å si at du fikk D på masteroppgaven. Masteroppgaven er fullført, du har fått godkjent mastergraden og derved kan du fint ta yrker som krever mastergrad.

Det er vel kun to ting som er kjipt;

 

1) du kan ikke søke videre på dr. gradstudier som krever karakteren B tror jeg for å søke videre

2) Hvis du blir sammenlignet med andre som tar mastergrad så vil de vurdere karakterene opp mot hverandre

Endret av WhitePilgrim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Det er sikkert kretser hvor karakterer har mye å si, men det vitner da godt at du har klart å fullføre et femårig studieløp. Om du attpåtil har fullført til normert tid, har du noe å skryte av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...