Gå til innhold

Flere tusen fildelere i Sverige har fått kravbrev i posten


Anbefalte innlegg

Skjønner ikke greia med nedlastning idag, om det isåfall ikke er ting som er utilgjengelig, som teks obskur sjelden musikk eller ting som er vanskelig å få kjøpt.

 

Før når det ikke var ulovlig så lastet jeg ned litt, fordi det ikke var tilgjengelig i butikk, eller i lånesjappa.

 

Men idag har vi Netflix, Spotify, diverse annet lignende, og sider det er lett og billig å kjøpe fysisk i.

 

Da ser jeg ikke greia med torrents.

 

Er bare en haug med unnskyldninger for at de syns de "har rett" til å laste ned gratis. Er kun for å unngå å betale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det finnes gode grunner til å laste ned...

 

Som at serier ikke kommer på slippdato i Norge

Filmer kommer på Blu-ray i andre land mens de ennå går på kino i Norge

 

Filmer/serier er ikke tilgjengelig lovlig

 

Det er noen grunner til å laste ned.... Arbeidsledige og studenter, eller totaltavhengige av obskure serier er tilgitt..

 

HBO og Netflix er lovlig... Bare nevner det, om du ikke har i tv, eller tvboks så går det som regel an å kjøpe en dings...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

HBO er ubrukelig

 

Netflix har veldig begrenset utvalg i Norge

 

Jeg tror du har en overutviklet smak forhåld hva som er begrenset..

 

Jeg ser på allerede tre fire serier nå.. Star Trek, The Crown, Stranger Things som jeg venter på, og litt annet.

 

Jeg har ikke tid til å se mer heller... Så det stopper seg selv..

 

Jeg har ikke tid til å se på det jeg følger heller, så jeg henger på etterskudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

.

 

Er bare en haug med unnskyldninger for at de syns de "har rett" til å laste ned gratis. Er kun for å unngå å betale.

Du er bra naiv om du tror at eneste grunnen til at folk laster ned er for å ungå å betale. Selv har jeg lastet ned filmer og serier jeg har betalt for (f.eks Game of trones når jeg hadde HBO)

 

For min del så er pris det aller siste jeg tenker på, kvalitet og tidspunkt er mye viktigere. Tror neppe at jeg er den eneste med det synet.

 

@Gouldfan

 

Selv om du finner utvalget på div tjenester gode nokk betyr ikke det at de er det for oss andre. Ingenting er bedre at du er stor fornøyd men du må også godta at andre mener at tilbudet er ALT for dårlig på veldig mange punkt.

Endret av MysticoN
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

HBO er ubrukelig

 

Netflix har veldig begrenset utvalg i Norge

 

Jeg tror du har en overutviklet smak forhåld hva som er begrenset..

 

Jeg ser på allerede tre fire serier nå.. Star Trek, The Crown, Stranger Things som jeg venter på, og litt annet.

 

Jeg har ikke tid til å se mer heller... Så det stopper seg selv..

 

Jeg har ikke tid til å se på det jeg følger heller, så jeg henger på etterskudd.

Noen har tydeligvis altfor mye fritid siden de må klage på innholdet hos Netflix. Netflix har veldig mye gode serier og skal man få sett alt må man sitte nærmest 24/7 foran skjermen å glo. Nei, de fleste pirater er bare gnien med pengene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

.

 

Er bare en haug med unnskyldninger for at de syns de "har rett" til å laste ned gratis. Er kun for å unngå å betale.

Du er bra naiv om du tror at eneste grunnen til at folk laster ned er for å ungå å betale. Selv har jeg lastet ned filmer og serier jeg har betalt for (f.eks Game of trones når jeg hadde HBO)

 

For min del så er pris det aller siste jeg tenker på, kvalitet og tidspunkt er mye viktigere. Tror neppe at jeg er den eneste med det synet.

 

@Gouldfan

 

Selv om du finner utvalget på div tjenester gode nokk betyr ikke det at de er det for oss andre. Ingenting er bedre at du er stor fornøyd men du må også godta at andre mener at tilbudet er ALT for dårlig på veldig mange punkt.

 

 

Som sagt. Bare unnskyldninger. Akkurat som du kommer med her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Det er utvilsomt noen som kommer til å betale disse bøtene.. Hvem får pengene? Går størsteparten i advokatenes egne lommer, eller er det de stakkars artistene, skuespillerne, studioene som får etter sendt pengene?

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

 

 

.

Er bare en haug med unnskyldninger for at de syns de "har rett" til å laste ned gratis. Er kun for å unngå å betale.

Du er bra naiv om du tror at eneste grunnen til at folk laster ned er for å ungå å betale. Selv har jeg lastet ned filmer og serier jeg har betalt for (f.eks Game of trones når jeg hadde HBO)

 

For min del så er pris det aller siste jeg tenker på, kvalitet og tidspunkt er mye viktigere. Tror neppe at jeg er den eneste med det synet.

 

@Gouldfan

 

Selv om du finner utvalget på div tjenester gode nokk betyr ikke det at de er det for oss andre. Ingenting er bedre at du er stor fornøyd men du må også godta at andre mener at tilbudet er ALT for dårlig på veldig mange punkt.

Ok nevn de seriene du må ha som ikke du får med betal-løsninger?

 

Man kan vel bruke betal-løsninger i USA osv om man bruker noe oppfinnsom IP?

Lenke til kommentar

 

 

 

.

 

Er bare en haug med unnskyldninger for at de syns de "har rett" til å laste ned gratis. Er kun for å unngå å betale.

Du er bra naiv om du tror at eneste grunnen til at folk laster ned er for å ungå å betale. Selv har jeg lastet ned filmer og serier jeg har betalt for (f.eks Game of trones når jeg hadde HBO)

 

For min del så er pris det aller siste jeg tenker på, kvalitet og tidspunkt er mye viktigere. Tror neppe at jeg er den eneste med det synet.

 

@Gouldfan

 

Selv om du finner utvalget på div tjenester gode nokk betyr ikke det at de er det for oss andre. Ingenting er bedre at du er stor fornøyd men du må også godta at andre mener at tilbudet er ALT for dårlig på veldig mange punkt.

 

 

Som sagt. Bare unnskyldninger. Akkurat som du kommer med her.

 

Som sagt, du var naiv akkurat som du er her. Det å slå alle under en kam er du tydeligvis flink til, det at du laster ned pga at du ikke vil betale betyr ikke at vi andre gjør det.

 

Det at du blindt sier at det kun er pga pengene og nekter å ha en saklig diskusjon rundt det sier mye om deg desverre.

 

Ok nevn de seriene du må ha som ikke du får med betal-løsninger?

 

For å ta et eksempel, Futurama? Håper virkelig jeg tar feil her men jeg kan ikke finne noen plass jeg kan streame/laste ned lovlig. (ikke filmene men episodene)

 

Har prøvd meg med VPN med det funket desverre dårlig med NordVPN. Så når jeg ikke har tilgang til det jeg vil se, og ikke kan få tilgang til det jeg vil se gjennom andre tjenester som jeg betaler for så blir det fort enkelt å laste ned. Men det at jeg faktisk har prøvd i flere dager til å få til netflix og div vpn tjenester bør vel si noe til LOVEAMIGA om hvor mye jeg faktisk vil betale for meg.

 

Når det kommer til HBO serier så er de automatisk på nedlasting til HBO gjør store grep på sin tjeneste.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

 

 

 

Slike mafia-taktikker er lavmål spør du meg. Dette er ren utpressing og de forsøker å skremme folk til å betale. Hvis du bestrider kravet så hører du som regel ikke fra dem, det koster en del å ta slikt til retten og de har ingen garanti for å vinne. Her i Norge ville de garantert tapt.

Vell er jo minst et norsk advokat firma som samler inn IPer av norske fil delere så ikke si aldri

Hjelper lite da en IP ikke forteller deg hvem som faktisk har lastet ned en film. Det kan være mange personer bak en å samme IP. Normalt sett, en hel familie. Og det er vel fortsatt slik at du må vite hvem du skal "ta" om du skal gå videre med en sak.

Man er fremdeles "juridisk ansvarlig" for sitt eget abonnement og kan bli stilt til ansvar, om dog ikke direkte for fildeling, men for delaktighet

Ikke alle som er enige i det....

 

Enligt Sanna Wolk, professor i upphovsrätt vid Uppsala universitet, är det bara att kasta brevet från Njord Lawfirm i soptunnan.

 

En fråga som återigen har blivit aktuell i och med kravbreven är om du som innehavare av en ip-adressen är ansvarig för andras bruk av samma internetuppkoppling.

 

Njord Lawfirms ståndpunkt är att man kan hållas ansvarig för upphovsrättkränkningar - även om du har lämnat ut routerns lösenord till någon annan eller har ett öppet nätverk.

 

Men även på den punkten har advokatfirman fel, säger professor Sanna Wolk.

 

– Den som har ett öppet nätverk kan inte hållas ansvarig för kränkningar av upphovsrätt – som nedladdning av film – om man ger andra tillgång till sin interuppkoppling. Det har slagits fast i en EU-dom förra året.

 

Hon fortsätter:

 

– Däremot kan en nationell domstol tvinga någon som har ett öppet nätverk att skydda det med lösenord. Men det ska enbart ses om ett extra säkerhetsskydd, och innebär inte att personen hålls ansvarig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva vi mener om piratkopiering og om det finnes gode grunner til nedlasting er en avsporing fra det vi egentlig burde ha stilt spørsmål ved. Det store spørsmålet som vi helt lot forbigå når saken var om oss i Norge er hvordan trollene i Njord i det hele tatt fikk utlevert opplysninger på norske kunder utfra IP-adresser de hadde samlet inn. Da de var på svindelturnering i Norge hadde de fått medhold i Oslo Tingrett som påla Get å utlevere navn og adresser på tusenvis av abonnentholdere tilknyttet IP-adresser som Njord hadde samlet inn. Get tok det valget å ikke beskytte sine egne kunder, Get valgte aldri å anke dommen i Oslo Tingrett og gikk derfor med på å ofre sine kunders personvern i tusentall. Det store spørsmålet er hvorfor det ikke var disse tingene vi stilte spørsmål ved? Nasjonal kommunikasjons-myndighet betegnet utleveringen som berettiget, men kan man kalle det berettiget når grunnlaget dreide seg om ett enkelt tilfelle og en enkelt kinofilm, og kollektivt for flere tusen borgere? Flere abonnentholdere hadde ingen kjennskap til påstandene i kravene de fikk rettet mot seg. Har vi virkelig et så skjørt rettsvern i Norge at et privat og ikke minst utenlandsk firma kan komme med falske anklager på et anorektisk grunnlag og få medhold til å få utlevert opplysninger om ikke bare én person, men kollektivt om flere tusen norske borgere? Om det virkelig står så dårlig til med vårt lovverk hvordan er det isåfall i andre type saker som utfordrer personvernet og hva om Njord ikke var et firma som profitterer på å sende pengekrav, men var motivert på andre måter? Det har nå skjedd i Norge, Danmark og Sverige og dette useriøse firmaet vil nok fortsette med sine svindelturneringer i nye territorier. I alle land hvor de har herjet har fagfolk betegnet brevene som useriøse og noe folk kan hive i peisen eller la renovasjonsansatte få gleden av å hente. Spørsmålet er likevel om vi bare skal akseptere at personvern ikke eksisterer eller om vi burde undersøke om det var riktig at Njord fikk kollektiv tilgang, eventuelt se om vi kan forseile de bakdørene som gjorde at de fikk denne tilgangen.

Endret av Decitrius
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvem bryr seg.. Nedlastere som ikke sprer, laster opp original kopibeskyttede filmer som DVD jon osv får ikke straff..

 

Det andre spørsmålet er hvorfor noen gidder bryet med å besøke bukta whatever..

 

Men Tegneserier man er slave av som ikke finnes å få tak i, i Norge har min sympati.

 

Futurama er det lenge siden jeg så.. Men det jeg har sett var litt ok underholdning.. Akkurat som South Park og Simpson.. Men jeg er ikke Avhengig.. Ser sånt på tvn om jeg er søvnløs, eller skipper forbi reklame..

Lenke til kommentar

 

 

 

 

.

 

Er bare en haug med unnskyldninger for at de syns de "har rett" til å laste ned gratis. Er kun for å unngå å betale.

Du er bra naiv om du tror at eneste grunnen til at folk laster ned er for å ungå å betale. Selv har jeg lastet ned filmer og serier jeg har betalt for (f.eks Game of trones når jeg hadde HBO)

 

For min del så er pris det aller siste jeg tenker på, kvalitet og tidspunkt er mye viktigere. Tror neppe at jeg er den eneste med det synet.

 

@Gouldfan

 

Selv om du finner utvalget på div tjenester gode nokk betyr ikke det at de er det for oss andre. Ingenting er bedre at du er stor fornøyd men du må også godta at andre mener at tilbudet er ALT for dårlig på veldig mange punkt.

 

 

Som sagt. Bare unnskyldninger. Akkurat som du kommer med her.

 

Som sagt, du var naiv akkurat som du er her. Det å slå alle under en kam er du tydeligvis flink til, det at du laster ned pga at du ikke vil betale betyr ikke at vi andre gjør det.

 

Det at du blindt sier at det kun er pga pengene og nekter å ha en saklig diskusjon rundt det sier mye om deg desverre.

 

Ok nevn de seriene du må ha som ikke du får med betal-løsninger?

 

For å ta et eksempel, Futurama? Håper virkelig jeg tar feil her men jeg kan ikke finne noen plass jeg kan streame/laste ned lovlig. (ikke filmene men episodene)

 

Har prøvd meg med VPN med det funket desverre dårlig med NordVPN. Så når jeg ikke har tilgang til det jeg vil se, og ikke kan få tilgang til det jeg vil se gjennom andre tjenester som jeg betaler for så blir det fort enkelt å laste ned. Men det at jeg faktisk har prøvd i flere dager til å få til netflix og div vpn tjenester bør vel si noe til LOVEAMIGA om hvor mye jeg faktisk vil betale for meg.

 

Når det kommer til HBO serier så er de automatisk på nedlasting til HBO gjør store grep på sin tjeneste.

 

 

Sier vel det mest om tankegangen. "mimimimimi"

Lenke til kommentar

Ser ITavisen har kommet med en ny artikkel ang dette:

 

http://itavisen.no/2017/10/27/opphavsrettprofessor-ikke-betal-fildelings-botene/

 

Sier vel det mest om tankegangen. "mimimimimi"

 

At du mener at jeg skal betale for en tjeneste som ikke virker selv etter kontakt med support sier litt om din tankegang.  Mitt grunlag til å laste ned har vertfall veldig lite med pris å gjøre, men om det ikke finnes noe sikkerlig alternativ så blir det jo selvfølgelig et lett valg og jeg tror og håper at det er mange med samme syn på nedlasting så mimimimi tilbake.

 

De aller fleste av oss her som er over 30 år lastet sikkert ned mp3 før, eller kopierte kasseter om vi går enda lengre tilbake. Hvorfor tror du vi har sluttet med det? Fordi cd prisene er så billige? Nei, fordi vi endelig fikk en sikkerlig digitalt tilbud. Har filmbransjen kommet med noe lignende så hadde også behovet for å laste ned forsvunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...