Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sportsbil under 300k, kjøreegenskaper OG motor?


ExenTor

Anbefalte innlegg

Hei,

Driver å ser etter hvilke biler som fyller kravene mine til jeg skal bytte ut den jeg har nå.

 

Det jeg ønsker er rett og slett en bil som har de beste sidene av mime to siste biler kombinert, da altså kjøreegenskaper tilsvarende en GT86, og motor/kraft som en MK7 Golf GTI (20 hester mer og over dobbelt moment pga turbo), og gjerne en pris på maks 300k.

 

Eneste bil jeg har kommet frem til som kan friste er en Porsche Cayman, som går over budskjett, evt en Mazdaspeed Miata, som er ganske skjeldne, eller lotus Elise, som gjerne ikke har så mye motorkraft, men veier ingenting. Diverse gamle BMW M biler passer vel gjerne inn, men er ute etter noe litt mer eksotisk.

 

Mange biler kan passe dersom man trimmer, men er ute etter noe som er godkjent.

 

Hva hadde dere valgt om dere skulle hatt en renspikka sportsbil til den prisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Honda S2000. Bil som bare fortsetter å stige i verdi, er lett å importere (om dette er ønskelig). Skuddsikker motor, lett å modifisere (om ønskelig).

 

Når det er sagt ville jeg helt klart også sett på for eksempel BMW Z4. BMW er kanskje ikke så eksotisk i seg selv, men karosseriet på Z4 gjør den helt klart til ett blikkfang.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Honda s2000 er helt klart eit godt alternativ som jeg har sett en del på. Men det er som regel veldig lite utvalg tilgjengelig, spesielt for modellene over 2003 som er å foretrekke da barnesykdommene ble borte.

 

Z4 (og Z3) har jeg kikket en del på, men syns Z4 gjerne blir litt tung, og har ikke sperrediff orginalt. Z3 M er vel den i Z serien som er mest aktuell, men også den har jeg vel fortsatt tilgode å se til salgs.

Lenke til kommentar

Spar 100 000 til eller ta opp lån på resten og kjøp deg en eldre Tesla model S i stedet for. Mye sprekere og morsommere enn noen av alternativene her, og billigere i bruk. Lavere verditap per år også. Noe som gjør at de 100 000 sparer seg inn over tid.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Spar 100 000 til eller ta opp lån på resten og kjøp deg en eldre Tesla model S i stedet for. Mye sprekere og morsommere enn noen av alternativene her, og billigere i bruk. Lavere verditap per år også. Noe som gjør at de 100 000 sparer seg inn over tid.

 

Tesla model S er ganske langt unna en sportsbil som trådstarter ønsker seg.

Lenke til kommentar

Tesla Roadster da.. ;)

 

Men seriøst, Teslaene er veldig morsomme å kjøre og har gode kjøreegenskaper takket være det lave tyngdepunktet og konstante pådraget. Ikke eksotisk (model S), men man kan gjøre mye med folie og felger. Baksetene jo ikke brukes om du går for model S. TS har ikke krevd hverken støy eller stank for å utelukke elbiler.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jada den er rask rett frem, men utover det er det ingenting den har til felles med en sportsbil. Bruker du en Tesla S slik sportsbiler gjerne brukes (banekjøring) strupes motoreffekten etter to minutter pga. varme, og i tillegg har den fryktelig mye kilo å drasse på.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Nei, men det er mer nærliggende at en _sportsbil_ skal brukes til banekjøring, enn at en bruker spør råd til sportsbil og tenker på en stor elektrisk sedan, er du ikke enig?

 

Ser du videoen der så ser du hvor kjapt motoreffekten blir strupet ved aktiv kjøring, det begynner allerede ved 1:37. Du får kalle det påstand så mye du vil, men du ser det krystallklart at de stiplede linjene dukker opp i dashen og på slutten av videoen går det ikke akkurat fort.

 

Tesla model S er ingen sportsbil, ferdig snakket.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Model S er sportsbil og sedan. 2-i-1. Som du ser er den sikkert veldig gøy på bane til tross for struping. Er ikke hovedpoenget at den skal være gøy og god å kjøre raskt? Hvis hovedpoenget er drivstofftypen, støyen eller hvor mange seter som eventuelt måtte befinne seg bak føreren så bør man vel kalle en spade for en spade og gjøre et poeng ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For den prisen ville jeg gått for Skyline R32/R33 GT-R :)

Helt klart alternativ, liker godt R32, men sitter med en slik tvangstanke at jeg ikke har lyst å ha rattet på feil side, vet ikke om det bare er meg :p

 

Spar 100 000 til eller ta opp lån på resten og kjøp deg en eldre Tesla model S i stedet for. Mye sprekere og morsommere enn noen av alternativene her, og billigere i bruk. Lavere verditap per år også. Noe som gjør at de 100 000 sparer seg inn over tid.

Joda, Tesla model S er sikkert morsomt det, rett frem. Men jeg er egentlig mer ute etter noe på halve vekta, som man kan kjøre aktivt og fort med i svinger. Og som ikke er tom for strøm etter noen harde runder på banen :p

Trur også jeg vil påstå at GTIen jeg har knuser en Tesla når det gjelder kjøreegenskaper (ikke motor), og jeg søker altså noe som er bedre enn GTIen.

 

Angående banekjøring så vil jeg ha noe som kan brukes på trackdays og muligens autoslalom (noe ivertfall ikke tesla har en sjans på), men også er ekstremt morsom på svingete veier :)

Endret av ExenTor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rattet på feil side er bare en vanesak og gjør de litt mer spesielle enn hva de allerede er i mine øyne :)

 

Jeg liker tesla, men å ha det i en sportsbildiskusjon blir for meg helt feil. Med en sportsbil skal man ha alle lyder en sportsbil gir!

Min 200sx blir griseparkert av Teslaer, men tør nesten å påstå at jeg har en mer morsom kjøreopplevelse i min med alle lyder og lukter. Olje, bensin, turbo slår brente sikringer, batterier og kondensatorer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Model S er sportsbil og sedan. 2-i-1. Som du ser er den sikkert veldig gøy på bane til tross for struping. Er ikke hovedpoenget at den skal være gøy og god å kjøre raskt? Hvis hovedpoenget er drivstofftypen, støyen eller hvor mange seter som eventuelt måtte befinne seg bak føreren så bør man vel kalle en spade for en spade og gjøre et poeng ut av det.

Nei, Tesla S er ikke en sportsbil. Det er en stor tung elektrisk bil som gjør 0-100 fort. Det gjør den ikke til en sportsbil. Videoen du legger ut viser det klart, en tid på 08:50 Bridge to Gantry med en bil som skal ha en samlet motoreffekt på 515kW er ikke akkurat imponerende, selv om sjåføren her er god. Til sammenligning ligger det videoer ute der GT86 nevnt lenger opp i tråden gjør BTG på 08:22, og den har 200 HK. 

Lenke til kommentar

Tar du deg råd til det vil du mest sannsynlig ikke angre på Cayman. Men kan være lurte å søke litt rundt og gjøre seg opp en mening om IMS problemene som enkelte Porscher hadde, og da muligens de tidlige modellene av Cayman ser det ut som.

 

Cayman er rå bil med tanke på ren kjøreglede, selv om minste motoren ikke nødvendigvis drar skinnet helt av pølsa så er den lett og kvikk :) Har du lyst å piske den litt på bane så arrangerer  blant annet Porsche klubben banedager sånn innimellom om du vil teste den ut.

Lenke til kommentar

Mye litt eldre biler som passer godt til slikt da , E30 , Civic , 205/206 osv.. Lette karosseri , med mye ettermarkedsdeler for lek :)

 

Integra Type R er jo en perfekt bane/autoslalombil spør du meg.

Kunne godt tenkt meg en bakhjulstrekker, E30 er jo eit godt alternativ. Vil som sakt ha noe som er godkjent, så har vurdert E30 som er godkjent med turbo/S50/S54 eller lignende. Men syns den er litt for vanlig, noe alle har...

 

Rattet på feil side er bare en vanesak og gjør de litt mer spesielle enn hva de allerede er i mine øyne :)

 

Jeg liker tesla, men å ha det i en sportsbildiskusjon blir for meg helt feil. Med en sportsbil skal man ha alle lyder en sportsbil gir!

Min 200sx blir griseparkert av Teslaer, men tør nesten å påstå at jeg har en mer morsom kjøreopplevelse i min med alle lyder og lukter. Olje, bensin, turbo slår brente sikringer, batterier og kondensatorer.

Ja det kan godt hende, blir jo litt annerledes når den kun finst som høyrerattet. Kunne aldri hatt en høyre rattet Supra for eksempel, siden de finnes med rattet på rett side.

 

 

Tar du deg råd til det vil du mest sannsynlig ikke angre på Cayman. Men kan være lurte å søke litt rundt og gjøre seg opp en mening om IMS problemene som enkelte Porscher hadde, og da muligens de tidlige modellene av Cayman ser det ut som.

 

Cayman er rå bil med tanke på ren kjøreglede, selv om minste motoren ikke nødvendigvis drar skinnet helt av pølsa så er den lett og kvikk  :) Har du lyst å piske den litt på bane så arrangerer  blant annet Porsche klubben banedager sånn innimellom om du vil teste den ut.

 

Ja det er jo absolutt den som er det ultimate, men vil jo da gjerne ha S versjonen, og da baller det på seg... Dette blir jo en bil nummer to. Er også litt skeptisk til porsche fordi det virker som de er dyre å eie, dyre på deler og dyr service? Vet ikke hvordan de er å skru på selv, også med tanke på gjensalg? (servicehefte osv..)

Endret av ExenTor
Lenke til kommentar

Ja det er jo absolutt den som er det ultimate, men vil jo da gjerne ha S versjonen, og da baller det på seg... Dette blir jo en bil nummer to. Er også litt skeptisk til porsche fordi det virker som de er dyre å eie, dyre på deler og dyr service?

 

 

Da baller det gjerne litt på seg ja. Men det er veldig solide og godt sammenskrudde biler som tåler en del juling. Prismessig så er ting ganske dyrt om man skal stæsje den opp med alt mulig originale Porsche greier :p Men prisliste på service til bilen finner du på Porsche norge sinne hjemmesider. Der står hvertfall startprisen ;) Tror ikke prisen er alvorlig mye verre en de andre premium tyskerene. Eide en E92 en gang i tiden og det viste seg at BMW deler ikke befinner seg i den billige delen av skalaen heller.

Lenke til kommentar

Porsche er jo spesielt populært nettopp for ganske god driftssikkerhet, veldig ålreite å eie, samt et veldig bra community for hjelp og tips. Men ja, ville nok holdt meg unna visse årstall. 

Selv så må jeg si Porsche er litt kjedelig da når du sier E30 er kjedelig.. Møt opp på Cars & Coffee eller et litt seriøst biltreff. Det er Porscher i haugevis. Men igjen - den er jo et symbol på hvordan en god sportsbil skal være.

 

Tesla? Ja.. Nei takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...