Gå til innhold

Har 1700, ønsker og bytte med 1800x. Er det verdt det?


Anbefalte innlegg

Har 1700 prosessoren som er relativ ny, men kan trenge en bedre cpu hvis jeg skal bygge stort i Cities;S Skylines. Vil en 1800X ha en bedre effekt eller vil det knapt være noe forskjell?

 

1700:

3 GHz til 3.7 GHz boost.

8 / 16 (Kjerner/Logiske)

20 MB Cache

65 Watt

3000 Kroner~ (Med kjøler)

 

1800X:

3.6 GHz til 4 GHz boost.

8 / 16 (Kjerner/Logiske)

20 MB Cache

95 Watt

3900 Kroner~ (Uten kjøler, kan kjøler bli dyrt?)

 

Vil det være verdt oppgraderingen eller er det bedre å holde seg på 1700?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ikke store forskjellen på de to prosessorene. Det man trenger er 3200MHz ram, god kjøler og overklokking.

Er ikke alle de prosessorene fra samme serie egentlig, og at de klokker omtrent til 4GHz med tilstrekkelig kjøling? Jeg får ihvertfall ikke min 1800x noe særlig høyere enn standardfrekvenser. Har riktignok ikke prøvd å mate med mer strøm, og ikke brydd meg særlig foreløpig da det ikke har vært behov

Lenke til kommentar

Har 1700 prosessoren som er relativ ny, men kan trenge en bedre cpu hvis jeg skal bygge stort i Cities;S Skylines. Vil en 1800X ha en bedre effekt eller vil det knapt være noe forskjell?

 

1700:

3 GHz til 3.7 GHz boost.

8 / 16 (Kjerner/Logiske)

20 MB Cache

65 Watt

3000 Kroner~ (Med kjøler)

 

1800X:

3.6 GHz til 4 GHz boost.

8 / 16 (Kjerner/Logiske)

20 MB Cache

95 Watt

3900 Kroner~ (Uten kjøler, kan kjøler bli dyrt?)

 

Vil det være verdt oppgraderingen eller er det bedre å holde seg på 1700?

 

R7 1700 CPU'en din funker fint den til Skylines. Hvilken GPU har du?

 

​Skylines skalerer bra på flere kjerner, så det er ikke stort annet du kan gjøre en og overklokke. Evnt bytte skjermkort visst det er i svakeste laget.  Kjører du enda ram på 2133mhz?

 

Å kjøpe en Intel quad-core til samme prisen er værtfall å skyte seg i foten. 

Endret av Rusher
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel ikke store forskjellen på de to prosessorene. Det man trenger er 3200MHz ram, god kjøler og overklokking.

Er ikke alle de prosessorene fra samme serie egentlig, og at de klokker omtrent til 4GHz med tilstrekkelig kjøling? Jeg får ihvertfall ikke min 1800x noe særlig høyere enn standardfrekvenser. Har riktignok ikke prøvd å mate med mer strøm, og ikke brydd meg særlig foreløpig da det ikke har vært behov

Kjører min 1800x på 3800, skal selv ikke prøve høyere. Har 8 GiB på 2133.

Tja 1700 3000, 1800x 3600. På det jeg bruker min til er det forskjell som jeg ser.

Kjøler er denne: https://www.komplett.no/product/914743/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/noctua-nh-u12s-se-am4-cpu-kjoeler?noredirect=true?noredirect=true#

 

Men det beste er at 1800x bruker ikke mye strøm, kan ikke si det samme på 5960x på 3700.

Lenke til kommentar

Har 1700 aktivt i bruk og akkurat fått opp en ny 1800x (kjøpt på salg for samme pris)på testbenken. De er identisk i ytelse iht cpu klokk for klokk.1800x er bedre pga klokker sømløst opp ned, effektiv på varme etc. Jeg ser egentlig ingen grunn til å kjøpe noe utover 1700 med mindre en da er uheldig med å få en som ikke klokker noe særlig. Min 1800x går fint til 4100 av seg selv paret med minne som kjører på 3466 cl14. Har ikke testet den i noen spill enda, men den virker veldig lovende til det formålet. Jeg fikk ikke med en bracket till en aio vannkjøler jeg har så skal teste den med det når jeg får den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Gjengs oppfatning på forumet er vel at det er Intel (overklokket), overklokket RAM og 1080Ti som gjelder.
Dersom "bruken" er spill.

 

Så nei.

Jeg kan ikke se noen gevinst i å "oppgradere" fra 1700 til 1800x.
Hverken for spill"bruk" eller noe annen bruk som en 8/16 core/thread er mer egnet til (f.eks. virtualisering).

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke påstå at det er verdt det i det hele tatt. Kanskje hvis du får solgt 1700 til en alright pris. 

Hvor bra får du overklokket din 1700 med stock kjøler? 

Ingen overclocking egt, prøvde TPU for og booste den men den satte den opp 75 MHz.. prøvde og se om den ble noe bedre 2 uker etterpå men da satte den seg ned til 3650 MHz :I

 

No luck.

 

 

Se om du får overklokket til 3.9~4.0 ghz. I mange spill er det kjerneytelsen som er viktigst, ikke antallet kjerner.

Høy minnehastighet er også viktig.

Aldri overclocket noe så der er jeg litt usikker på om jeg burde..

 

 

 

Har 1700 prosessoren som er relativ ny, men kan trenge en bedre cpu hvis jeg skal bygge stort i Cities;S Skylines. Vil en 1800X ha en bedre effekt eller vil det knapt være noe forskjell?

 

1700:

3 GHz til 3.7 GHz boost.

8 / 16 (Kjerner/Logiske)

20 MB Cache

65 Watt

3000 Kroner~ (Med kjøler)

 

1800X:

3.6 GHz til 4 GHz boost.

8 / 16 (Kjerner/Logiske)

20 MB Cache

95 Watt

3900 Kroner~ (Uten kjøler, kan kjøler bli dyrt?)

 

Vil det være verdt oppgraderingen eller er det bedre å holde seg på 1700?

 

R7 1700 CPU'en din funker fint den til Skylines. Hvilken GPU har du?

 

​Skylines skalerer bra på flere kjerner, så det er ikke stort annet du kan gjøre en og overklokke. Evnt bytte skjermkort visst det er i svakeste laget.  Kjører du enda ram på 2133mhz?

 

Å kjøpe en Intel quad-core til samme prisen er værtfall å skyte seg i foten. 

 

Snakket om å bytte skjermkort på "Skjermkort" tråden/stedet her på forumet, men der fikk jeg se / vite det motsatte.. At cpu'en var det svakeste..

 

Har en MSI R9 380 4 GB Gaming.

 

Ram'en går på 2933 MHz.

 

 

 

Er vel ikke store forskjellen på de to prosessorene. Det man trenger er 3200MHz ram, god kjøler og overklokking.

Er ikke alle de prosessorene fra samme serie egentlig, og at de klokker omtrent til 4GHz med tilstrekkelig kjøling? Jeg får ihvertfall ikke min 1800x noe særlig høyere enn standardfrekvenser. Har riktignok ikke prøvd å mate med mer strøm, og ikke brydd meg særlig foreløpig da det ikke har vært behov

Kjører min 1800x på 3800, skal selv ikke prøve høyere. Har 8 GiB på 2133.

Tja 1700 3000, 1800x 3600. På det jeg bruker min til er det forskjell som jeg ser.

Kjøler er denne: https://www.komplett.no/product/914743/datautstyr/pc-komponenter/vifterkjoelingvannkjoeling/cpu-luftkjoeling/noctua-nh-u12s-se-am4-cpu-kjoeler?noredirect=true?noredirect=true#

 

Men det beste er at 1800x bruker ikke mye strøm, kan ikke si det samme på 5960x på 3700.

 

Det var en stor kjøler, trenger man virkelig så stor? o.o, har plass til det men den var gedigen.. (Så en venn som rengjorde sin blokk her om dagen, var veldig støvet ned bare..)

 

 

Har 1700 aktivt i bruk og akkurat fått opp en ny 1800x (kjøpt på salg for samme pris)på testbenken. De er identisk i ytelse iht cpu klokk for klokk.1800x er bedre pga klokker sømløst opp ned, effektiv på varme etc. Jeg ser egentlig ingen grunn til å kjøpe noe utover 1700 med mindre en da er uheldig med å få en som ikke klokker noe særlig. Min 1800x går fint til 4100 av seg selv paret med minne som kjører på 3466 cl14. Har ikke testet den i noen spill enda, men den virker veldig lovende til det formålet. Jeg fikk ikke med en bracket till en aio vannkjøler jeg har så skal teste den med det når jeg får den.

Alle sier jeg burde prøve å overclocke den, men et lite hopp til 1800x ser ikke ut til og være verdt det?

 

 

Gjengs oppfatning på forumet er vel at det er Intel (overklokket), overklokket RAM og 1080Ti som gjelder.

Dersom "bruken" er spill.

 

Så nei.

Jeg kan ikke se noen gevinst i å "oppgradere" fra 1700 til 1800x.

Hverken for spill"bruk" eller noe annen bruk som en 8/16 core/thread er mer egnet til (f.eks. virtualisering).

Kunne tenke meg og streame, derfor jeg kjøpte 1700 istedenfor 1600. Men har lest på flere steder at folk går heller for 1700x fordi da slipper de og overclocke endel.. Litt usikker på denne overclocking biten. Har prøvd på skjermkortet tidligere men tok tilbake til default fordi jeg har fått nok advarsler av folk om å ikke.. I guess det har satt en stopper i meg, å det med at jeg er redd å øke clock-speeden til enten gpu / cpu kan bare direkte drepe den med en gang :I

 

Edit:

 

Er vel ikke store forskjellen på de to prosessorene. Det man trenger er 3200MHz ram, god kjøler og overklokking.

Er ikke alle de prosessorene fra samme serie egentlig, og at de klokker omtrent til 4GHz med tilstrekkelig kjøling? Jeg får ihvertfall ikke min 1800x noe særlig høyere enn standardfrekvenser. Har riktignok ikke prøvd å mate med mer strøm, og ikke brydd meg særlig foreløpig da det ikke har vært behov

Har 2933 MHz ram (originalt 2666 MHz), kjøler er den jeg fikk med. Overclocking er jeg veldig redd for og gjøre noe galt på..

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

på hovedkortetene jeg har til am4 er det innebygd opsjoner for volt beskyttelse både for over volt og for lite volt. Med mindre du har et søppel hovedkort skal det godt gjøres å klare å ødelegge noe, selv om du går inn for det og virkelig prøver. TPU, da har du et asus hovedkort, jeg likte ikke tpu opsjonen der, bedre å klokke manuelt og/eller via de der calibration nivåene. Eneste jeg har manuelt satt volt på er til minne, resten er satt opp med at hovedkortet styrer strøm tilgang. Men jeg har satt opp 1800x slik at den klokker seg ned når ikke brukes etc. Ligger rundt 20-30 grader idle avhengig av romtemperatur, såklart. Asus korta skal være greie å klokke med og gode vrm, tror gigabyte har de beste vrm på ryzen? Ikke sikker. Bruker et msi carbon pro og fornøyd med de, har akkurat det jeg trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

på hovedkortetene jeg har til am4 er det innebygd opsjoner for volt beskyttelse både for over volt og for lite volt. Med mindre du har et søppel hovedkort skal det godt gjøres å klare å ødelegge noe, selv om du går inn for det og virkelig prøver. TPU, da har du et asus hovedkort, jeg likte ikke tpu opsjonen der, bedre å klokke manuelt og/eller via de der calibration nivåene. Eneste jeg har manuelt satt volt på er til minne, resten er satt opp med at hovedkortet styrer strøm tilgang. Men jeg har satt opp 1800x slik at den klokker seg ned når ikke brukes etc. Ligger rundt 20-30 grader idle avhengig av romtemperatur, såklart. Asus korta skal være greie å klokke med og gode vrm, tror gigabyte har de beste vrm på ryzen? Ikke sikker. Bruker et msi carbon pro og fornøyd med de, har akkurat det jeg trenger.

Hvordan blir dette med overclocking? Kan sette cpu'en opp til 4 GHz boost, men burde jeg ikke forandre noe på strømmen da?

 

Har sett på det men er litt skeptisk og redd enda, hører det er vanskelig og gjøre virkelig feil men..

Lenke til kommentar

Hvis du følger en av de mange guidene på youtube så er det meget enkelt å overklokke en 1700. Og du trenger ikke bytte ut til en 1800X så lenge du overklokker. Det er en veldig liten differanse mellom 1800X og 1700 når man overklokker siden arkitekturen ofte stopper på 4.0-4,2 GHz ved overklokking.

 

 

For min egen del så  satte jeg bare frekvensen til 3,7GHz og siden spenningen står på auto så går den på rundt 1.25v.

 

Hvis man skal høyere så trenger det nok litt mer spenning, evt også mer kjøling

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du følger en av de mange guidene på youtube så er det meget enkelt å overklokke en 1700. Og du trenger ikke bytte ut til en 1800X så lenge du overklokker. Det er en veldig liten differanse mellom 1800X og 1700 når man overklokker siden arkitekturen ofte stopper på 4.0-4,2 GHz ved overklokking.

 

 

For min egen del så  satte jeg bare frekvensen til 3,7GHz og siden spenningen står på auto så går den på rundt 1.25v.

 

Hvis man skal høyere så trenger det nok litt mer spenning, evt også mer kjøling

Tusen takk!

 

Skal titte på den når jeg er hjemme og ikke på jobb  :w00t:

Lenke til kommentar

Har 1700 prosessoren som er relativ ny, men kan trenge en bedre cpu hvis jeg skal bygge stort i Cities;S Skylines. Vil en 1800X ha en bedre effekt eller vil det knapt være noe forskjell?

 

1700:

3 GHz til 3.7 GHz boost.

8 / 16 (Kjerner/Logiske)

20 MB Cache

65 Watt

3000 Kroner~ (Med kjøler)

 

1800X:

3.6 GHz til 4 GHz boost.

8 / 16 (Kjerner/Logiske)

20 MB Cache

95 Watt

3900 Kroner~ (Uten kjøler, kan kjøler bli dyrt?)

 

Vil det være verdt oppgraderingen eller er det bedre å holde seg på 1700?

Tror ikke å bytte prosessor har den store forskjellen. Det er viktig å ha minst 16 GB ram. Du kan også spørre om hjelp i denne tråden: https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/post-your-computer-specs-here-and-we-will-tell-you-if-it-meets-the-required-specs.835357/page-85

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...