Gå til innhold

De lader ferge med 1,2 megawatt effekt - uten fysisk kontakt med fartøyet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Intet annet enn utrolig imponerende. Jeg må innrømme at jeg avskrev denne teknologien for noen år siden... Så feil kan man ta.

Hadde vært interessant å fått visst hvordan de gjør kompenseringen for bevegelser. De må på en eller annen måte styre magnetfeltet. Har de flere spoler i forskjellige plan?

Lenke til kommentar

Intet annet enn utrolig imponerende. Jeg må innrømme at jeg avskrev denne teknologien for noen år siden... Så feil kan man ta.

Hadde vært interessant å fått visst hvordan de gjør kompenseringen for bevegelser. De må på en eller annen måte styre magnetfeltet. Har de flere spoler i forskjellige plan?

Hva mener du med bevegelser? De låser ferga fast med "sugekoppen" og "land-delen" vil da ha samme plassering i forhold til ferja hvis den beveger seg. Jeg regner med at armen tillater litt bevegelser fra sjøgang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Intet annet enn utrolig imponerende. Jeg må innrømme at jeg avskrev denne teknologien for noen år siden... Så feil kan man ta.

Hadde vært interessant å fått visst hvordan de gjør kompenseringen for bevegelser. De må på en eller annen måte styre magnetfeltet. Har de flere spoler i forskjellige plan?

Hva mener du med bevegelser? De låser ferga fast med "sugekoppen" og "land-delen" vil da ha samme plassering i forhold til ferja hvis den beveger seg. Jeg regner med at armen tillater litt bevegelser fra sjøgang.

 

– Det er kjente prinsipper med elektromagnetiske felt. Kjernen i teknologien er å styre kraftoverføringen og få maksimal utnyttelse av effektene. Det er uhyre komplisert når det er to  enheter som beveger seg i forhold til hverandre, både horisontalt, vertikalt, og rull, sier Sørfonn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

1.2 MW effekt, og teoretisk virkningsgrad på ca 96%, skulle gi minimum 48 kW tap i form av varme. Hvor oppstår denne varmen, og hvordan blir de kvitt den?

Om hvordan er det med strålingen rundt ladeutstyret ? Tapsenergien "forsvinner" ikke... den omgjøres til ett eller annet..

 

Ja, "el-følsomme" får vel fritak fra å ta fergen...

Lenke til kommentar

Hva er energibehovet for fergen på en tur mellom ladingene ?? Er det ladestasjoner på begge sider ?

 

Hvordan er forholdet mellom maksimal ladekapasitet ved kai (i normal rutedrift) i forhold til energibehovet som fergen trenger fram til neste lading ? (Blir det problemer om f.eks fergen får 1min kortete ladetid med kai?)

 

Batterkapasiteten ombord - hvordan er bruken ved normal drift ? - lades det til 100% ved hver lading ? - hva er normal restkapasitet rett før neste neste lading ?

Lenke til kommentar

 

1.2 MW effekt, og teoretisk virkningsgrad på ca 96%, skulle gi minimum 48 kW tap i form av varme. Hvor oppstår denne varmen, og hvordan blir de kvitt den?

 

Om hvordan er det med strålingen rundt ladeutstyret ? Tapsenergien "forsvinner" ikke... den omgjøres til ett eller annet..

Der er ingen stråling. Dette er snakk om elektromagnetisme. Tapet er i induksjonsprosessen, og går rett til varme. Om du har en QI lader til mobilen så vet du at det blir veldig varmt. Problemet her er jo at de må ta unna 48kW varme istedet for et par watt i mobilens tilfelle, så man må trenge seriøse kjøleløsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...