Gå til innhold

Vi blir svindlet av bredbåndsleverandørene!


Anbefalte innlegg

I går hadde jeg besøk av noen som ville selge meg fiber. Meldte interesse for det, men samtidig ringte jeg min nåværende leverandør i dag for å prøve å få en bedre pris. I dag betaler jeg 899 kr per måned.  Det endte opp med at jeg fikk et tilbud med samme netthastighet og TV med HD-PVR til 676 kr per måned!

Ergo har jeg jo betalt alt for mye hele tiden! Minner meg om en i nabolaget som driver en liten trevarefabrikk. De betalte ca 19.000 kr per år i ulykkesforsikring. De fikk besøk av en i samme bransje, og de pratet om forsikringa. Den besøkende betalte langt under en tredjedel i forsikring i et annet selskap. Så de her ringte dette selskapet og fikk omtrent samme pris. Deretter ringte han sitt gamle selskap og sa at han ville si opp forsikringa da han hadde fått en mye bedre pris i et annet selskap. Da fikk han til svar at han hadde ikke behøvd det, da han kunne fått samme pris hos dem... Da sitter man igjen og føler seg lurt!

Endret av nor50
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svindel er et sterkt ord. De har tilbudt en tjeneste til en gitt pris og du har godtatt dette og benytter deg av deres tjenester.

Tjenestene blir jo priset slik at bedriften kan tjene penger. Og dersom du godtar denne prisen ser de jo ingen grunn til å redusere beløpet. Men siden du da har fått et konkurrerende tilbud er det bedre å beholde deg som kunde med lavere inntjening enn å miste deg.

 

Hvorfor selge noe til 676 kr i mnd når de kan selge det til 899 kr dersom markedet tillater det? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Verden står ikke stille. Om det er noen år siden du tegnet abonnement med denne hastigheten, så er det mest sannsynlig at nysalg av den samme tjenesten faller i pris. Om man er i en monopolstilling, som bredbånd i stor grad har vært, så er prisene ganske høye ift. kostnadene. De har erfart at du har vært villig til å betale 899 kr for dette, og innen du innser at det er for mye, så vil jo de ikke gjøre noe som er i deres disfavør.

Lenke til kommentar

Verden står ikke stille. Om det er noen år siden du tegnet abonnement med denne hastigheten, så er det mest sannsynlig at nysalg av den samme tjenesten faller i pris. Om man er i en monopolstilling, som bredbånd i stor grad har vært, så er prisene ganske høye ift. kostnadene. De har erfart at du har vært villig til å betale 899 kr for dette, og innen du innser at det er for mye, så vil jo de ikke gjøre noe som er i deres disfavør.

 

Om man ikke pruter koster det 899 kr for nye kunder i dag og.

Lenke til kommentar

lensit.no selger en type kontaktlinser til 449 kr pakken om jeg går direkte til de. Om jeg går via prisjakt.no, så er prisen på 256 kr. Er det også svindel? Nei, det er prisdiskriminering.

 

if prisbevisst == True:

    pris = 676

elif prisbevisst == False:

    pris == 899

 

Hvordan de sorterer de ulike er via kampanjenr (Telia), pruting, prisjakt osv.

Lenke til kommentar

Hva?! Tjener bedriftene penger på å selge tjenester til forbrukerne? Det kan vi jo ikke ha noe av! Boikott tjenesteleverandørene!

 

Men altså, fra spøk til alvor...

 

La oss si at du driver en butikk som selger t-skjorter. Hver t-skjorte kjøper du inn for 100 kroner. Så setter du utsalgsprisen for hver t-skjorte til 100 kroner og åpner butikken. Vil du kalle det god butikk? 

 

Det er jo ingen overraskelse at selskaper tjener penger på tjenestene sine. Hvordan skal de ellers finansiere oppgraderinger av tjenestene (ikke akkurat billig å bygge ut f.eks fiber), lønn til de ansatte og samtidig gi en finansiell vekst i selskapet? 

 

Grunnen til at du har fått en god pris, er jo rett og slett fordi selskapet ikke ønsker at du skal forlate dem. Antagelig har de skrapt prisen ned til beinet - og kanskje litt mer - for å beholde deg som kunde, slik at du ikke går over til konkurrenten deres. I noen tilfeller taper også selskapene på å gi slike priser. Jeg bebreider ingen for å velge selskapet med rimeligste pris, det tjener jo du på som forbruker. Men å kalle det svindel å tjene penger på tjenester er jo helt høl i huet. Alle bedrifter må tjene penger, noe som betyr å ha et visst overskudd på salgene. 

Endret av ColdCode
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Snip

 

Nei, absolutt ikke. At selskapet nå gir deg en bedre pris er fordi de ønsker å beholde deg som kunde. Jeg har flere ganger påkrevd teleselskapet jeg har mobilabonnement hos til å gi meg en bedre pris, ellers går jeg til en annen leverandør, det samme skjer i ditt tilfelle. 

 

At selskapet kan gi deg en bedre pris er fordi denne situasjonen oppsto, og de ikke hadde noe annet valg enn å gi deg en bedre pris. 

 

** 

Det skal sies at jeg oppdaget lignende for noen år siden, da det viste seg at CD hadde holdt prisen på nettet vårt til over 200 kr høyere i flere år etter at jeg oppgraderte internett pakken vår hjemme. Jeg undersøkte deg og det viste seg som jeg sier over her at dette ikke er svindel, og at vi begge har underskrevet kontrakt med teleselskapet om å selv være observant til prisforskjeller. De er ikke nødvendigvis ansvarlig for at du betaler en høyere pris for et produkt som enten ikke eksisterer eller som er lavere pris pr. idag. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg pruter hver gang jeg handler hos en elektroforhandler på mange produkter, om jeg får det billigere en prislappen vil jeg aldri si at de svindler kundene i utgangspunktet... Om man går til en bilforhandler og kjøper bilen for utsalgspris kan man ikke si at man er svindlet, bare fordi man ikke benyttet muligheten i utgangspunktet til å forhandle ned prisen...

 

Har du penger til å betale for noe så betaler du lykkelig de pengene, som regel helt uvitende om at du kunne fått det mye billigere...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-329093

Jeg er lei av å være "slave to the company store". Husleie, bredbånd, kabelTV, strømregning, alle disse er det kommunen som eier og det er ikke billigere enn hvis kommunen ikke eide de tjenestene, det er faktisk dyrere enn et sted hvor det er konkurranse og ikke monopol.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...