Gå til innhold

Ghost kopi av HD


Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått meg en 160 gb ekstern hd. Jeg lurte derfor på om det var mulig å ta en eksakt kopi av HD, en såkalt "fantom" eller "ghost" kopi?

 

Jeg har vært endel plager av virus osv. Er det mulig å laste over ghost kopien fra den eksterne HD til pc uten å måtte installere OS og alt på nytt igjen?

 

Hvilke programmer eller freeware bruker man til dette?

 

Takker for alle svar! :thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du plaget med virus bør du vel først og fremst vurdere å skaffe deg et skikkelig virus-program, huske på å oppdatere OS-et regelmessig og ikke minst være skeptisk til vedlegg i mail. En god firewall er også å anbefale. Norton Internet Security 2004 gir deg alt dette, og det koster ikke mer enn 500 kroner eller noe slik - et program det virkelig er verdt å betale for.

 

Når det gjelder å lage eksakte kopier har jeg personlig svært god erfaring med PowerQuest Drive Image. Norton Ghost er også et svært godt alternativ. Ingen av disse finnes som freeware, men trial-versjoner bør være mulig å oppdrive. Vet dog ikke helt hvordan dette fungerer med eksterne harddisker. Så lenge jeg har brukt dette har det vært DOS-basert, og jeg er ikke helt sikker på kompabiliteten med USB/FireWire i DOS, men det finnes sikkert drivere for dette.

Lenke til kommentar

Bruker selv Acronis sine produkter til disk kloning, men har testet ghost og driveimage og..

 

Det du gjør er :

 

- Installere drive image eller det programmet du ønsker å bruke til kloning.

- Ta image av boot disken din (c: ?)

- Start klonings programmet ditt, før imaget ditt til den eksterne disken.

- Voila, du kan boote fra den eksterne disken din.

(om det er usb disk, er det bios som bestemmer om det lar seg gjøre)

Lenke til kommentar

Hei,

 

siden du har ekstern disk (la oss si at det er en D: disk), jeg ser ikke problem at du lager en ghost-image av intern disken din til den nye, eksterne. Du kan bruke programmene som er nevnt her, jeg bruker ghost ofte og er veldig fornøyd med den.

Problemmet oppstår når du skal "restore" gamle data fra din D-disken din.

Som regel, Ghost jobber i DOS. Det vil si, du må starte PC med en boot-diskett og du må ha mulighet til å "se" både sistem disk (C:) og ekstern disk (D:) for å kunne begynne med recovery... Er ikke sikker at du ser begge fra DOS. Hvis du starter PC med OS (Windows xx, tipper jeg), da blir det ikke mulig å kjøre ghost direkte, fra D: til C:

Jeg pleier å bruke en annen måte:

Har alltid minst 2 partisjoner på intern-disken min (C og D).

C brukes for OS og installerte programmer

D brukes for data

C kan være NTFS, hvis du har win xp, f.eks, men la D blir FAT.

(når du starter PC med win98 eller DOS oppstart diskett, NTFS partisjon er "usynlig", så din D: disk som er FAT blir C, etter oppstart) Men, det spiller ingen rolle, etter at du starter Ghost, han finner alle diskene og partisjoner...

 

Etter at OS er installert, og alle (eller de fleste) programmene jeg har behov for, internet erkonfigurert, alle drivere riktig installerte, da tar jeg ghost image av C- disken og lagrer det på D:

Dataene kan du ellers kopiere til ekstern disk når som helst...

Du kan også kopiere/flytte ghost-image til ekstern disk, eller kanskje brenne en CD eller to...

Da slipper du tull med DOS drivere for ekstern disk, hvis de finnes, kanskje bios klarer det, vet ikke...

 

Håper det hjelper,

hilsen !

Lenke til kommentar

Bruker selv Norton Ghost med firewire disk WD 80gb. Dette funker helt fint. Har enda ikke behøvd å legge inn imaget på disken. Det som er kjekt med Norton er at du etterpå kan browse imaget for filer du trenger. Brukte dette selv når plutselig norsk ordliste til office blei sletta.

 

Det du i tillegg gjør er å lage en bootdiskett som inneholder firewire drivere så kan du boote fra firewire disken. Det er bare å merke av at du skal ha dem med når du kjører Norton Ghost.

Lenke til kommentar

Jeg bruker norton ghost hjemme og på skolen, jeg må si at dette programmet er genialt. Jeg må ha spart mange timer på å ghoste fremfor å installere xp fra bunnen igjen hver gang, kjører norton ghost 2003 og den støtter eksterne disker, firewire usb1/2 etc

 

Men jeg bruker nok mest nettverksfunksjonaliteten da dette er det enkleste for meg, trenger du hjelp med progget så bare spør meg

Lenke til kommentar

Mulig et dumt spm men jeg spør fordet.

 

Driver og vurderer å bruke Norton Ghost på kun programene mine. Dvs program files mappen. Er det mulig? Så jeg slipper å installere alle 30 programmen på nytt etter formatering. Må nærmest legge av en hel dag når jeg formaterer.

 

Hvis ja lurer jeg eventuelt på om du får med virus, søppel og annet div instillinger når du kjører en Norton Ghost av hd din?? Får hvis gohst kjører en eksakt kopi av din hd er det vel ingen vits i å formatere eller??

Lenke til kommentar

Nei, du kan ikke bare kopiere Program Files og legge den inn igjen. Det legges masse filer under Windows, og ting legges inn Registry når du installerer program.

Dessuten kan ikke Ghost kopiere bare en mappe, den må kopiere en hel partisjon.

Det er riktig at du får med virus og all søppel. Men da har du ikke skjønt hvordan Ghost brukes. Poenget er at du tar et image når du nettopp er ferdig med en perfekt installasjon. Og så kan du selvsagt ta andre image etterhvert som ting forandrer seg. Men når du får problemer så slipper du å reinstallere fordi du kan starte på nytt igjen med en perfekt installasjon!

Lenke til kommentar

Er det ikke bedre å ha image på DVD da? Kan jo boote rett fra den.

 

Selv har jeg en server som tar image av C: på alle Pcene i huset hver fredag. Så kan jeg bare boote med en CD og hente image via nettet :D.

 

Dokumenter og annet viktig info blir brent på en DVD-RW hver dag klokken 03.00 på serveren.

 

Det har etterhvert blitt veldig viktig for meg med backup. Liker og vite at jeg alltid har en PC som fungerer 100% rent softwaremessig... Og hvis jeg kommer hjem til en god gammeldags ntdlr og diverse windows filer er borte på en eller annen grunn så er den fikset i løpet av noen minutter. HVis det da ikke er disk feil ute og går...

Lenke til kommentar
Nei, du kan ikke bare kopiere Program Files og legge den inn igjen. Det legges masse filer under Windows, og ting legges inn Registry når du installerer program.

Dessuten kan ikke Ghost kopiere bare en mappe, den må kopiere en hel partisjon.

Det er riktig at du får med virus og all søppel. Men da har du ikke skjønt hvordan Ghost brukes. Poenget er at du tar et image når du nettopp er ferdig med en perfekt installasjon. Og så kan du selvsagt ta andre image etterhvert som ting forandrer seg. Men når du får problemer så slipper du å reinstallere fordi du kan starte på nytt igjen med en perfekt installasjon!

Genial takk skal du ha.

Jeg må innrømme at jeg ikke akurat har tenkt på det.

Gleder meg til å lage et nytt image neste gang jeg formaterer:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En anne ting jeg lurte på.

 

Hadde en heftig diskusjon på jobbe nettop ang restore funksjonen i Windows XP.

Det påstås at ved å restore fjerne man også virus da alle infiserte filene skrives over. Det ble anbefalt å ta en restore fremfor å formaterer eller insallere windows på nytt. Noen som støtter denne teorien??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...