Gå til innhold

IQ-tester og intelligens


Anbefalte innlegg

Vitenskapelig så avgjøres intelligens med en IQ-test, det er det som utgjør intelligens. Mange som ikke befatter seg med vitenskap eller denne grenen av vitenskap har andre oppfatninger, de kan f.eks. se på hva en person virker til å forstå. Men hvis man scorer over gjennomsnittet på en IQ-test, og likevel er en idiot, da er det kanskje en eller annen slags sykdom eller mentalt problem som hemmer en, som en slags funksjonshemning? Med "idiot" så tenker jeg ikke på at man f.eks. ikke følger med på nyheter og ikke vet noe om hva som foregår, men at man ikke forstår helt grunnleggende elementer i hverdagen, som f.eks. om en liter melk koster 10 kr eller 1000 kr, eller basal mellommenneskelig kommunikasjon.

 

(For meg virker det som om mange har slike uvitenskapelige oppfatninger. Jeg tror ikke det sier noe om deres intelligens / IQ, men det er kanskje ikke så bra å ikke forholde seg til vitenskap? Det er undersøkelser på at det er ganske mange som ikke "tror" på vitenskap. Flere peker på at det er vanlig å referere til de vitenskapelige resultatene man er enig i, og forkaste det man ikke liker.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Idiot" er en fra gammelt av den svært belastede betegnelsen på det man i dag kaller "dyp psykisk utviklingshemming". Dette vil være mennesker med en IQ under 20.

 

Psykisk utviklingshemming har svært påviselig effekt på IQ-skårer. Det er ikke mulig å skåre over 100 på en IQ-test og samtidig ikke være intellektuelt i stand til å kjøpe en melk. Man kan kanskje si alvorlige psykiske lidelser er et unntak, slik som alvorlige former for psykoser, depresjon, mani etc., men man kan samtidig også si at disse tilstandene også medfører reduksjon i IQ-skåre, om enn noe midlertidig.

Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

IQ har eigentleg ingenting med om ein person er smart eller dum.

 

IQ er berre ein metode for å måle ein persons romforståelse og mønstergjenkjenning.

 

IQ-testen har også den svakheita at den ikkje tek hensyn til kor trent personen er i å ta IQ-testar.

For å få god score på ein IQ-test så er det ikkje berre nok å kjenne igjen eit mønster for å vite kva figur som ikkje passar inn, men du må også forstå kva slags mønster som det er meininga du skal finne.

 

 

Det er derfor fint mulig å ha kjempehøg IQ men likevell bli ansett som ein idiot som ikkje forstår samfunnet rundt seg, for IQ måler ikkje sosial intelligens (EQ), språkforståelse, hukommelse eller liknande ting som vi også reknar som teikn på ein smart person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IQ-testen har også den svakheita at den ikkje tek hensyn til kor trent personen er i å ta IQ-testar.

For å få god score på ein IQ-test så er det ikkje berre nok å kjenne igjen eit mønster for å vite kva figur som ikkje passar inn, men du må også forstå kva slags mønster som det er meininga du skal finne.

Dette er ikke en særlig stor problemstilling, da de fleste som tar en IQ-test er test-naive, pluss at å "trene seg" på en IQ-test vil være en ganske tidkrevende og meningsløs oppgave. Man ser også at IQ-skårer på samme test har en svært god stabilitet over tid.

 

Det er derfor fint mulig å ha kjempehøg IQ men likevell bli ansett som ein idiot som ikkje forstår samfunnet rundt seg, for IQ måler ikkje sosial intelligens (EQ), språkforståelse, hukommelse eller liknande ting som vi også reknar som teikn på ein smart person.

De vanligste IQ-testene måler både språkforståelse og hukommelse, så det er direkte feil. I nevropsykologisk kartlegging er det dog også mange som utvider hukommelseskartleggingen med videre tester. Endret av Kakofoni
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Idiot" er en fra gammelt av den svært belastede betegnelsen på det man i dag kaller "dyp psykisk utviklingshemming". Dette vil være mennesker med en IQ under 20.

 

Psykisk utviklingshemming har svært påviselig effekt på IQ-skårer. Det er ikke mulig å skåre over 100 på en IQ-test og samtidig ikke være intellektuelt i stand til å kjøpe en melk. Man kan kanskje si alvorlige psykiske lidelser er et unntak, slik som alvorlige former for psykoser, depresjon, mani etc., men man kan samtidig også si at disse tilstandene også medfører reduksjon i IQ-skåre, om enn noe midlertidig.

 

Nei ikke intellektuelt sett, men mange "legfolk" ser på hvordan man fungerer i praksis. Og som du er inne på vil det da være noe som hemmer en, f.eks. en psykisk sykdom. Jeg tror mange legfolk ikke har denne forståelsen, og det kan være litt trist for de som har slike hemninger. Selv om man fremstår veldig dum så kan det godt tenkes man egentlig forstår veldig mye, på ett eller flere områder. Det er kanskje litt dårlig kunnskapsformidling fra autoritetene. Jeg tror det i gamle dager var litt sammenblanding av begrepene gal og dum.

Lenke til kommentar

Snakker du om autister som er ekstremt flinke på en ting og ikke klarer noe annet?

 

Jeg tenker generelt på når man klarer eller forstår mye mindre enn hva en kunne forvente ut i fra IQ.

 

IQ bør ikke ha forventninger knyttet til seg. Man kan ha en motor med 1000HK som ikke går fremover fordi man ikke har en bil rundt.... Et menneske er mye mer enn bare IQ og forståelse for gitte ting henger ikke nødvendigvis sammen med IQ.

Lenke til kommentar

 

 

Snakker du om autister som er ekstremt flinke på en ting og ikke klarer noe annet?

Jeg tenker generelt på når man klarer eller forstår mye mindre enn hva en kunne forvente ut i fra IQ.

IQ bør ikke ha forventninger knyttet til seg. Man kan ha en motor med 1000HK som ikke går fremover fordi man ikke har en bil rundt.... Et menneske er mye mer enn bare IQ og forståelse for gitte ting henger ikke nødvendigvis sammen med IQ.

Ja. Det er akkurat det jeg sier.

 

Når spriket blir så stort at personer med over gjennomsnittlig intelligens, eller over normalt, blir oppfattet som dumme, er det nok snakk om en slags funksjonshemning feks en psykisk sykdom. Folk blr være klar over at noen som fremstår som dumme kan forstå mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...