Gå til innhold

Mobil med tele foto?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Zenfone serien har bare et vidvinkel kamera (ting lengre unna) og et vanlig kamera. Vidvinkel kameraet gjør at ting kommer dobbelt så langt unna. IPhone 7 plus på sin side har et kamera som tar vanlige bilder og et som gjør at ting kommer dobbelt så nært. Det er en slik mobil jeg er på jakt etter. Så langt finner jeg bare iPhone sine modeller og Samsung Note 8 med et slikt kamera.

 

Man kan naturligvis zoome med kameraet på andre telefoner også, men det er digital zoom med lavere kvalitet enn med en mobil med en ekstra tele linse.

Lenke til kommentar

Ingen av de telefonene TS nevner har 35mm fokallengde. Den er rundt 5mm. Du mener sikkert ekvivalent brennvidde, altså i betydningen synsvinkel "field of view".

 

Årsaken til at utvalget er fraværende er at teleoptikk krever fysisk dybde. Altså tykkere telefon, og det er for tiden såpass upopulært at det er lite salgbart og dermed heller ingen som gidder å produsere sånne.

 

Den eneste gode løsningen er å kjøpe et ekte kamera, altså uten telefondel. Da kan man få den fysiske dybden som trengs. Merk at komboen telefon og kamera kan i noen tilfeller gjøres smidig via blåtann eller wifi.

Lenke til kommentar

Mener ekvivalent brennvidde ja. Iphone 7 plus har for eksempel 28/56 mm ekvivalent brennvidde mens zenfone 4 har maks 25 mm ekvivalent. Zenfone 4 pro har tilsvarende som iphone men den koster også rundt 8500 kroner.

 

En liten linse som jeg klipser på kan vurderes men i hovedsak vil jeg ha en telefon som kan ta bilder litt mer nært slik at jeg slipper å dra med meg systemkameraet hele tiden. Det er ofte jeg havner i situasjoner hvor jeg hadde klart meg med med mobilen hvis jeg hadde hatt rundt 50 mm ekvivalent brennvidde.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Var tøff den hasselblad modulen, men prisen blir kanskje litt stiv med ny mobil og kamera modul.

Billigste i Z-serien er for tiden Moto Z til 2790 hos Elkjøp og Lefdal. Blir rett over 5k med Hasselblad mod.

Lenke til kommentar

Ikke at det har så mye betydning, men rett skal være rett. Asus zenfone zoom S har ikke zoom-optikk, men noe bedre, to faste objektiver.

 

Det ene med 25mm FF-ekvivalent brennvidde (4,1 mm reell) med f/1,7 reell blender (f/10,2 FF-ekvivalent)

Det andre med 59mm FF-ekvivalent brennvidde (? mm reell) med f/2,8 reell blender (f/? FF-ekvivalent)

 

Årsaken til at de ikke skriver crop-faktoren eller sensorstørrelsen til nr2-kameraet skyldes muligens at det ikke er så mye å skryte av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...