Gå til innhold

Coffee lake bygg - sjekk av oppsett


Anbefalte innlegg

Det nesten syv år med det gamle dråget står i et hjørne og ber om nåde, så nå er det på høy tid med nytt oppsett. Bygger ikke så mange maskiner lenger, så jeg setter pris på om dere kan se over mitt forslag:

  • CPU     Intel i7 8700K Coffee lake   ~4000.-
  • COOLER  ??                           ~ 400.-
  • MB      Asus Strix 370-E Gaming      ~2400.-
  • GPU     GTX1070                      ~4300.-
  • RAM     16 GB (2*8) 3200 (type?)     ~1900.-
  • SSD     Samsung 960 EVO m.2          ~2390.-
  • PSU     Corsair AX850                    0.- (Fra tidligere bygg)

=~15 k. Hadde vært gunstig å komme ned mot 13-14 k hvis mulig. 

 

Maskinen skal først og fremst brukes til FPS gaming i QHD oppløsning, men det blir også noe videoredigering og Matlab simuleringer. 

Kom gjerne med forslag på alle punkter, men det er spesielt forslag til RAM og hvilket 1070 som er beste alternativ som er ønskelig.

 

Takk for hjelpen.

Endret av Koffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for gode innspill. 

 

 

 

snipp

 

Dette :

 

G.Skill TridentZ DDR4-3200 C14 DC SR - 16GB

Noctua NH-D15S CPU Kjøler (har du lite kabinett velger du Noctua U12S)

MSI GeForce GTX 1070 GAMING X - 8GB

 

Så kan du spare litt penger ved å velge en billigere SSD, som en Samsung 850 EVO 500GB.

 

Minnet ser bra ut. Holder det med 3200 til litt clock på 8700K?

 

Både kjøleren og GTX1070 alternativet skal jeg sjekke ut. Mulig jeg tar en liten oppgradering og kjører inn et GTX 1080 i stedet på bakgrunn av det som har blitt nevnt i denne tråden.

 

Godt forslag med annen SSD, men har faktisk allerede en 850 EVO og kan trenge litt mer fres.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill. 

 

 

 

snipp

 

Dette :

 

G.Skill TridentZ DDR4-3200 C14 DC SR - 16GB

Noctua NH-D15S CPU Kjøler (har du lite kabinett velger du Noctua U12S)

MSI GeForce GTX 1070 GAMING X - 8GB

 

Så kan du spare litt penger ved å velge en billigere SSD, som en Samsung 850 EVO 500GB.

 

Minnet ser bra ut. Holder det med 3200 til litt clock på 8700K?

 

Både kjøleren og GTX1070 alternativet skal jeg sjekke ut. Mulig jeg tar en liten oppgradering og kjører inn et GTX 1080 i stedet på bakgrunn av det som har blitt nevnt i denne tråden.

 

Godt forslag med annen SSD, men har faktisk allerede en 850 EVO og kan trenge litt mer fres.

 

8700K blir et stort handicap på spillytelsen.

 

Bytt til i5-8400 eller R5 1600X så kan du oppgradere til en bedre GPU som 1080 eller 1080Ti. Det er minst 2500kr å spare og det er nok til neste nivå på grafikkortstigen.

Og du slipper at naboen kjøper en billigere pc som knuser din i spillytelse :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

4600Mhz CL19 gir 8,26ns latency og er ca 6% raskere (på latency) enn 3200Mhz CL14 som har 8,75ns latency.

Tja, hvordan blir det hvis man overklokker den siste til 3600Mhz eller kanskje 4000Mhz?

 

 

Tipper du måtte økt CL til minst 18 men tviler på minnet ville vært stabilt selv da.

 

Mange misforstår hva timings er. Cas-latency på 2 er ikke nødvendigvis bedre enn cas-latency på 20.

Mhz og timings er som turtall og dreiemoment i en motor.

 

En motor har dreiemoment på 200Nm, den andre har turtall på 5000rpm - hvilken motor er kraftigst? Det er helt umulig å si.

 

Latencyen kan du måle i nanosekunder og det er en funksjon av Mhz og timings. 

 

2000 * Cas latency / Mhz = forsinkelse i nanosekunder.

 

 

Du kan se på formelen at dobler du cas-latency OG mhz så er forsinkelsen helt lik.

 

Altså at CL10 1600Mhz minne har samme forsinkelse i nanosekunder som CL20 3200Mhz - men minnet med 3200Mhz har mye større båndbredde og vil derfor være vesentlig raskere.

 

 

Å snakke om cas-latency er som å diskutere hvilken motor som er kraftigst basert på turtall, er en Celica T-Sport med nesten 9000rpm bedre enn en MR2 med 7000 rpm? 

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

8700K blir et stort handicap på spillytelsen.

Bytt til i5-8400 eller R5 1600X så kan du oppgradere til en bedre GPU som 1080 eller 1080Ti. Det er minst 2500kr å spare og det er nok til neste nivå på grafikkortstigen.

Og du slipper at naboen kjøper en billigere pc som knuser din i spillytelse :)

 

En Ryzen 1600X vil begrense ytelsen til 1080Ti... CPU bytter man ikke like ofte som GPU. En 8700K vil være et mer fremtidsrettet valg.

Lenke til kommentar

 

 

4600Mhz CL19 gir 8,26ns latency og er ca 6% raskere (på latency) enn 3200Mhz CL14 som har 8,75ns latency.

Tja, hvordan blir det hvis man overklokker den siste til 3600Mhz eller kanskje 4000Mhz?

 

 

Tipper du måtte økt CL til minst 18 men tviler på minnet ville vært stabilt selv da.

 

Mange misforstår hva timings er. Cas-latency på 2 er ikke nødvendigvis bedre enn cas-latency på 20.

Mhz og timings er som turtall og dreiemoment i en motor.

 

En motor har dreiemoment på 200Nm, den andre har turtall på 5000rpm - hvilken motor er kraftigst? Det er helt umulig å si.

 

Latencyen kan du måle i nanosekunder og det er en funksjon av Mhz og timings. 

 

2000 * Cas latency / Mhz = forsinkelse i nanosekunder.

 

 

Du kan se på formelen at dobler du cas-latency OG mhz så er forsinkelsen helt lik.

 

Altså at CL10 1600Mhz minne har samme forsinkelse i nanosekunder som CL20 3200Mhz - men minnet med 3200Mhz har mye større båndbredde og vil derfor være vesentlig raskere.

 

 

Å snakke om cas-latency er som å diskutere hvilken motor som er kraftigst basert på turtall, er en Celica T-Sport med nesten 9000rpm bedre enn en MR2 med 7000 rpm? 

 

 

Og dette hjelper trådstarter hvordan....?  :roll:

Lenke til kommentar

 

8700K blir et stort handicap på spillytelsen.

Bytt til i5-8400 eller R5 1600X så kan du oppgradere til en bedre GPU som 1080 eller 1080Ti. Det er minst 2500kr å spare og det er nok til neste nivå på grafikkortstigen.

Og du slipper at naboen kjøper en billigere pc som knuser din i spillytelse :)

En Ryzen 1600X vil begrense ytelsen til 1080Ti... CPU bytter man ikke like ofte som GPU. En 8700K vil være et mer fremtidsrettet valg.

Henger meg på den. Mye bedre IPC, langt høyere frekvens og bedre mulighet for overklokking (om man vil) er nøkkelen i et bygg som dette. En 8700K mener jeg vil holde lengre enn en 1600X, da jeg ser for meg en flaskehals i AMD CPUen kommer kjappere enn med Intel sin

 

Om gaming er førsteprioritet så vil man ikke ha bruk for 960Pro, og som Betroz sier så vil en ekstra 850Evo være bedre her. Da kan du kanskje kikke på en 1080 bare der, blir en liten tusenlapp ekstra. Men ser du ønsker bedre ytelse på SSD, så dette får være en valgsak :)

 

RAM? Så bra du har råd til rett og slett. Jeg ville valgt noe fra gskill, 16GB. Om du kan så kjører du på med 4000MHz, men om ikke så tror jeg nok 3200 CL15-17-ish ville være helt ålreit

 

EDIT:

Hva med dette kittet f.eks? https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3200-C14-DC-SR-16GB/2531832

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...