Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi a4 eller a6 som første bil evt tips til andre


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva gjengen her tenker om Audi A4 eller A6 som førstegangsbil, til en liten person (1,50) og som ikke er så veldig glad i fart? Tenker på tidlig 2000 modeller, til under 50.000. Jeg har også vurdert golf og lignende modeller, men jeg SKAL ha automat, og da er det ikke så veldig mange modeller å velge mellom.

 

Det dukket opp noen audier da jeg søkte på finn, og pappa sa bare "oi, det er MYE bil da, sikker på at du vil ha det?", og jeg aner ikke, fordi jeg ikke har peiling på bil. Jeg ser at audiene generelt er større enn feks golf, tyngre, og med ganske mye mer hestekrefter. Men hva vil det utgjøre for meg som generelt er en myk trafikant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Store utgifter. Gammel premium-bil til under 50.000,- er gambling. Stor motor er ikke noe problem, bare la være å gi full gass, det. Men prøvekjør enhver bil du vurderer. Justeringsmuligheter på forsete og ratt er minst like viktig som størrelsen på bilen hvis du er 1,50 lang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så at en Audi er EU-godkjent noen år til og har nettopp gjennomgått full service har ikke så mye å si, den kan bli veldig dyr likevel?

 

 

 

Selvfølgelig har det et godt tegn at den er EU-godkjent og hatt service. Men for det første har som regel A4, og ikke minst A6 til den prisen gått langt og/eller blitt hardt brukt.

For det andre, på en såpass gammel bil kommer noe til å ryke etter hvert, og da er Audi (og de andre premium-bilene) ganske mye dyrere å reparere enn en 'vanlig' bil. Audi er også kjent for å ha problemer med dyre deler fra den perioden (motor, gearkasse, svinghjul etc). Les deg gjerne opp på hvilke motor-utgaver, gearkasser etc det er lurt å unngå. :-)

Lenke til kommentar

 

Så at en Audi er EU-godkjent noen år til og har nettopp gjennomgått full service har ikke så mye å si, den kan bli veldig dyr likevel?

 

 

Selvfølgelig har det et godt tegn at den er EU-godkjent og hatt service. Men for det første har som regel A4, og ikke minst A6 til den prisen gått langt og/eller blitt hardt brukt.

For det andre, på en såpass gammel bil kommer noe til å ryke etter hvert, og da er Audi (og de andre premium-bilene) ganske mye dyrere å reparere enn en 'vanlig' bil. Audi er også kjent for å ha problemer med dyre deler fra den perioden (motor, gearkasse, svinghjul etc). Les deg gjerne opp på hvilke motor-utgaver, gearkasser etc det er lurt å unngå. :-)

Skjønner! Takk for gode tips. Jeg har som sagt ikke peiling på bil, så greit å få noe input. Jeg visste ikke at Audi ble regnet som en premium-bil som det er dyrt å reparere feks. Men bilene jeg har sett på har gått 150k omtrent.
Lenke til kommentar

Ikke kjøp så gamle biler, du kjøper deg arbeid og utgifter.

 

Først og fremst ville jeg vurdert sterkt å kjøpe en bil til 50. 000, ville vurdert å spare pengene hvis så gamle biler var alternativet.

Det er ikke aktuelt. Jeg skal ta lappen, og jeg skal ha bil. Det er vel ikke slik at man må tjene 500k+ i året for å ha bil?
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Så at en Audi er EU-godkjent noen år til og har nettopp gjennomgått full service har ikke så mye å si, den kan bli veldig dyr likevel?

 

Selvfølgelig har det et godt tegn at den er EU-godkjent og hatt service. Men for det første har som regel A4, og ikke minst A6 til den prisen gått langt og/eller blitt hardt brukt.

For det andre, på en såpass gammel bil kommer noe til å ryke etter hvert, og da er Audi (og de andre premium-bilene) ganske mye dyrere å reparere enn en 'vanlig' bil. Audi er også kjent for å ha problemer med dyre deler fra den perioden (motor, gearkasse, svinghjul etc). Les deg gjerne opp på hvilke motor-utgaver, gearkasser etc det er lurt å unngå. :-)

Skjønner! Takk for gode tips. Jeg har som sagt ikke peiling på bil, så greit å få noe input. Jeg visste ikke at Audi ble regnet som en premium-bil som det er dyrt å reparere feks. Men bilene jeg har sett på har gått 150k omtrent.

 

 

De fleste til den prisen har gått lengre, men du kan jo være heldig. Uansett tar du en risiko.

 

Med ditt utgangspunkt ville jeg kanskje sett på Ford Focus (2. generasjon, som kom i 2005), Skoda Octavia (2.generasjon) eller Toyota Corolla/Auris for greie biler med potensielt relativt trøbbelfritt og rimelig bilhold.

Endret av toffo
Lenke til kommentar

Det beste og sikreste er vel en Prius. Men de er kanskje litt for dyre for TS?

Husk at det kan bli svært dyrt å spare. Kjøp billig og man blir stående med titusener i reparasjoner i året og ukesvis uten bil. Man får lån veldig billig for tiden, det er ikke noe særlig skummelt å ta seg et lite lån for å kjøpe en kvalitets bruksbil som en Toyota.

Til TS, sjekk ut denne siden og se på de bilene du vurderer. http://www.honestjohn.co.uk

Sjekk spesielt under Good and bad, og hva det står som er vanlige feil på de bilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Så at en Audi er EU-godkjent noen år til og har nettopp gjennomgått full service har ikke så mye å si, den kan bli veldig dyr likevel?

 

Selvfølgelig har det et godt tegn at den er EU-godkjent og hatt service. Men for det første har som regel A4, og ikke minst A6 til den prisen gått langt og/eller blitt hardt brukt.

For det andre, på en såpass gammel bil kommer noe til å ryke etter hvert, og da er Audi (og de andre premium-bilene) ganske mye dyrere å reparere enn en 'vanlig' bil. Audi er også kjent for å ha problemer med dyre deler fra den perioden (motor, gearkasse, svinghjul etc). Les deg gjerne opp på hvilke motor-utgaver, gearkasser etc det er lurt å unngå. :-)

Skjønner! Takk for gode tips. Jeg har som sagt ikke peiling på bil, så greit å få noe input. Jeg visste ikke at Audi ble regnet som en premium-bil som det er dyrt å reparere feks. Men bilene jeg har sett på har gått 150k omtrent.

De fleste til den prisen har gått lengre, men du kan jo være heldig. Uansett tar du en risiko.

 

Med ditt utgangspunkt ville jeg kanskje sett på Ford Focus (2. generasjon, som kom i 2005), Skoda Octavia (2.generasjon) eller Toyota Corolla/Auris for greie biler med potensielt relativt trøbbelfritt og rimelig bilhold.

Tusen takk for gode tips! Jeg skal se nærmere på disse modellene :)
Lenke til kommentar

Det beste og sikreste er vel en Prius. Men de er kanskje litt for dyre for TS?

Husk at det kan bli svært dyrt å spare. Kjøp billig og man blir stående med titusener i reparasjoner i året og ukesvis uten bil. Man får lån veldig billig for tiden, det er ikke noe særlig skummelt å ta seg et lite lån for å kjøpe en kvalitets bruksbil som en Toyota.

Til TS, sjekk ut denne siden og se på de bilene du vurderer. http://www.honestjohn.co.uk

Sjekk spesielt under Good and bad, og hva det står som er vanlige feil på de bilene.

Jeg skal ikke spare. Jeg trenger bil asap - men for klarhetens skyld så kommer bilen bare til å være "kosebil" og bli brukt på en ukentlig basis. Jeg er student og tar vanligvis bussen, bilen er til når jeg feks har trening et sted det tar meg tre busser for å komme dit. Jeg skal heller ikke ta opp billån som student. I tillegg: som helt fersk sjåfør har jeg ingen planer om å kjøre en dyr bil bare sånn i tilfelle jeg skulle vrake den. Jeg ønsker også en bil jeg ikke -trenger- å være redd for at blir ripete osv. Derfor bil til under 50k, og med automat for enkelhetens skyld. Burde jeg skrevet alt dette i startinnlegget?

Edit: jeg skal ikke spare -mer-. Jeg har 50k, jeg gidder ikke å vente med bilkjøp til jeg er ferdigutdannet når jeg trenger bil nå. Spørsmålet er hvilken bil, fordi det er veldig mye ute på finn til den prisen, dog ikke så mange med automat, så derfor spurte jeg om hjelp her.

Endret av termitetree
Lenke til kommentar

 

Kjøp en toyota, drift sikker bil.

Forslag til type til under 50k med automat da? Kun sedan også.

 

Kanskje noe slikt: Toyota Avensis. Sedan som er EU-godkjent til august 2019, med automat og en enkel bensinmotor uten kompliserende "fiksfakseri" som turbo.

 

De resterende 25 000 kr setter du på en høyrentekonto som en buffer i tilfelle du får noen uventede utgifter med bilen.

Lenke til kommentar

 

Ikke kjøp så gamle biler, du kjøper deg arbeid og utgifter.

 

Først og fremst ville jeg vurdert sterkt å kjøpe en bil til 50. 000, ville vurdert å spare pengene hvis så gamle biler var alternativet.

Det er ikke aktuelt. Jeg skal ta lappen, og jeg skal ha bil. Det er vel ikke slik at man må tjene 500k+ i året for å ha bil?

 

 

 

Gjennomsnitt alder på bil førvraking er 18,5 år, kjøper du tidlig år 2000 tilsier statistikken at du ikke vil kjøre den så mye. Da er det bedre å enten spare litt for å kjøpe nyere bil eller se seg etter andre og mindre modeller.

 

 

A4 rundt 2000 spiser drivknutemansjetter (best å kjøpe orginale, disse har lenger holdbarhet), forstilling (koster 2-3000 + forstillingskontroll hvis du skifter endeledd) samt at de har en tendens til å lekke fra pakninger. Absolutt gode biler å eie (har selv hatt to), men det å eie en så gammel bil fører med seg en del kostnader til bildeler. 8- 10. 000 kr i bildeler er ikke så mye når du først starter å skifte en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...