Gå til innhold

Oktoberfest 2017 – JorunT – Olympus Zuiko 45 mm f/1.8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange takk, det var litt overveldende, håper jeg klarer å følge opp

*snip*

Tusen takk, av og til dukker motivene opp før jeg har fått tid til å tenke

 

 

Du gjør det som er aller viktigst når man skal fotografere og dokumentere et lite samfunn, og det er å faktisk ta bildene. Og særlig de som bare dukker opp. Noen av de beste bildene er de som dukker opp litt tilfeldig, og uforutsett.

Lenke til kommentar

Flotte bilder. Fint å kunne "være med på turen". Veldig misunnelig på lyset du har. ;)

 

Fint høst bilde, og det siste ga mest sommerfølelse igjen. Uansett flott landskap og veldig forskjellig fra det vi ser her for tiden.

Takker igjen, det går mot slutten her, i morgen starter hjemreisen

Lenke til kommentar

Ha,ha - du tiltrekker foto-objekter du Jorun - smiler til fotografen gjør han også   -   Det valgte bildet med himmel - hav og trær ble stemningsfullt og vakkert..

Det er en av de store fordelene med den lille Olympusen, folk synes ikke det ser så farlig ut, med den gamle Nikon D800 ble folk litt mer betenkt

 

 

Mange takk, det var litt overveldende, håper jeg klarer å følge opp

*snip*

Tusen takk, av og til dukker motivene opp før jeg har fått tid til å tenke

 

 

Du gjør det som er aller viktigst når man skal fotografere og dokumentere et lite samfunn, og det er å faktisk ta bildene. Og særlig de som bare dukker opp. Noen av de beste bildene er de som dukker opp litt tilfeldig, og uforutsett.

 

Takker og bukker igjen. Jeg lærer veldig mye av disse utfordringene, blir presset litt mer til å se motivene, det er mye mer der ute enn du først kanskje tror

Lenke til kommentar

23. oktober - Snekker Tolos (Christodolos)

 

Tolos laget alle vinduene og dørene til huset vår for nesten 25 år siden, han var helt nyetablert som snekker. Alt han laget er fortsatt i topp stand, vinduene omtrent som nye, med to-lags isolerglass, myggnetting og skodder i skikkelig tre. Vi traff ham tilfeldig i går og ble tatt med inn på verkstedet. Det er godt at det fortsatt finnes skikkelige håndverkere her. Han er blitt litt eldre, han og.

 

37630566440_2e6ee756e0_z.jpg

_A230347.jpg Tolos by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Like etterpå dukket en fiskebil opp, det manglet ikke på ivrige kunder (se spoiler)

 

37630726010_e1343940c5_z.jpg

_A230354.jpg Eager customers by Jorun Tharaldsen, on Flickr

og etter en liten smakebit var lagt ut:
37887664771_3ce99edbe8_z.jpg

_A230355.jpg Fighting for the first taste by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Endret av JorunT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her var det mange bilder siden sist jeg var innom, jeg kommenterer de som slo meg mest rent visuelt:

 

19. oktober: Her har jeg både pluss og minus, men plussen er totalt overveldende. En helt sinnsvakt flott bakgrunn, som jeg gjerne skulle ha kapret selv om det hadde vært mulig. Paret i vannkanten står også absolutt perfekt plassert. Men den skulpturen synes jeg faktisk ødelegger balansen og det visuelle inntrykket littegrann. Ikke at det er noe galt med den i seg selv, men her trekker den for mye oppmerksomhet. Uten den, hadde du hatt et bilde for evigheten. Merk at dette bare er min personlige mening, jeg liker det ryddig og minimalistisk.

 

21. oktober: Flott bilde, med bygningene innrammet av et hav av høstfarger. Allikevel synes jeg spoileren tar luven av hovedbildet, med en voldsom dybde og en havutsikt som kan ta pusten fra noen og enhver.

 

23. oktober: Spoileren var meget fornøyelig, med kattene som flokker seg rundt fiskebilen.

Lenke til kommentar

Takk alle sammen for at dere tar dere tid til å kommentere. Det har blitt en salig blanding av bilder, men det er slik livet er for oss her i utlendighet, som snart tar slutt. I morgen blir huset stengt og vi har en siste stopp i Thessaloniki før vi er hjemme igjen; det blir nok er brå overgang.

Lenke til kommentar

24. oktober - Og eg ser på deg....

 

Det ble nesten en selfie her, hvis jeg ser  godt etter i øynene  på hunden. En av de mange herreløse dyrene som har adoptert oss mens vi er her. Denne gamle gjeterhunden er halt og det er lenge siden den har vært i 'arbeid', men den er elskelig og følger oss på alle turer i omegnen. Trist at så mange bare etterlater seg dyr her når de ikke lenger vil ha bryet med dem. I tillegg fôrer vi en gjeng med katter, den minste, en liten kattunge, har nå blitt sjefen, men hun er ikke i ro et øyeblikk; hun har havnet i spoileren.

 

37198789424_12c0bac6c1_z.jpg

_A240392.jpg Look at me by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

1/320s, f/3,2, ISO 200

 

 

Hun er den mest kjælne katten vi har hatt her, men er allerede en god musefanger
37198806804_7b1e467bce_z.jpg

_A240393.jpg One of our many stray kittens by Jorun Tharaldsen, on Flickr

og dette skal vi snart reise fra:
37908262251_514301d3b1_z.jpg

_A240372.jpg Akti Salonikiou by Jorun Tharaldsen, on Flickr:

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

25. oktober - På vei hjem, første etappe

 

Trist å dra, her på vei til Thessaloniki for overnatting før vi flyr hjem. Vi dro over Polygyros, der sentraladministrasjonen for Halkidiki ligger. Utsikt mot øst. 

 

37897394042_2cd6f96bf0_z.jpg

_A250414-Edit.jpg Looking back from Poligiros by Jorun Tharaldsen, on Flickr T

 

Noen alternativer 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

26. oktober - Jaget

 

Mellomlanding i Istanbul, her er det vanligvis enkelt å finne motiver, men nesten håpløst med dette objektivet, det er altfor mange mennesker her til å få klar sikt. Jeg skulle ta bilde av denne lille jenta som spilte fiolin sammen med faren, men klarte aldre å få plass før politiet kom for å jage dem. Det ble ikke så helskarpt, men jeg tar det med allikevel.

 

37951923051_c00c38c148_z.jpg

_A260438.jpg Sad musician at the airport in Istanbul by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

1/100s f/1,8 ISO 640

Endret av JorunT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

29. oktober - Paeonia obovata frøkapsel

 

Jeg kunne ha lagt det ut som gjettekonkurranse, men jeg antar at Randi vet hva det er. De sorte frøene er fertile, men ikke de røde

 

37309266564_cbd28a67a4_z.jpg

_A290608-Edit.jpg Paeonia obovata seed head by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

1/125s, f/2,0, ISO 200

 

Alternativ

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...