Gå til innhold

Oktoberfest 2017 – JorunT – Olympus Zuiko 45 mm f/1.8


Anbefalte innlegg

18. oktober - Fiskehandleren i Agios Nikolaos (Halkidiki)

 

Det skorter på folk rundt oss, så jeg må gripe sjansen når jeg ser noen som er villige til å la seg fotografere. Fiskeren selger  fisk fra bilen sin, bildet ble tatt inne varebilen mens han renset fisken vår; det ble fiskemiddag på oss i dag.

 

37724931886_168c511cfc_z.jpg

_A180064.jpg Fishmonger in Agios Nikolaos, Halkidiki by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

1/200s, f/2,5 ISO 200

 

 

 

Kommentar til farger ved solnedgang, slik var vesthimmelen i noen minutter i kveld.

37749026472_c72aaf57c0_z.jpg

_A180083.jpg Sunset by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Og slik ble middagen

23927712298_438f126125_z.jpg

_A180077.jpg Smoked guiltheaded bream by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

19. oktober - Med utsikt mot Athos 

 

Igjen et motiv som plutselig bare var der, hadde nettopp tatt et bilde av den nye 'skulpturen' som var satt opp å stranda, et stykke drivved noen hadde kuttet litt til og satt opp (og som noen tyske kvinnelige turister ikke likte). Idet jegt satte meg i bilen og skulle kjøre videre, kom dette paret og stilte seg så fint i vannkanten. Klarte akkurat å få opp bilvinduet og fyrt av før de forsvant ut i vannet.

 

PS. Det er fortsatt fin badetemperatur

 

23943968828_bb6107f921_z.jpg

_A190122.jpg View of Athos by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

1/1250s, f/6,3, ISO 200

 

 

Lenke til kommentar

Skal si du dumper borti motivene  -  velkomponert ble det også. (Her er det ikke særlig motiver for tiden nei - men faktisk, strålende sol i dag, og jeg bevilget meg nesten en time soling, med minimalt med tøy på - sommervarmt i solen, men ellers ikke så mange gradene.

Det er stadig vekk flotte motiver, men det er ofte flaks om jeg rekker å fange dem.

 

Rene postkortet! Bittelitt misunnelig på temperaturen og været. Her er det grått og trist. Bare noen få grader over frysepunkt i dag og meldt regn...

Takk, vi nyter det så lenge det varer, om knapt en uke er vi i Norge igjen.

Lenke til kommentar

20. oktober - Forfriskninger

 

Noen lurer kanskje på hvorfor jeg bare har vist portretter av menn, det skyldes at de fleste av kvinnene protesterer, oftest fordi de ikke synes de er fine nok. Mannfolk har visst ikke slike problemer?  Ofte spør jeg en og straks dukker det flere som vil ære med.

Denne damen ville ikke portretteres, men jeg tar med dette tatt i en annen vinkel, for å vise en gammel tradisjon. Fortsatt ser vi at noen med slike runde brett som henger på armen og som selger kaffe og forfriskninger på arbeidsplassene, markedet inkludert.

 

37765924046_68a2137670_z.jpg

_A200128.jpg Refreshments by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Det er siste gang vi får med oss markedsdag før hjemreisen, så jeg tar med et par bilder til i spoileren

 

Egg selges i løs vekt, du må ha med kartong om du ikke vil ha dem i en pose.
37814791951_ebf7837824_z.jpg
_A200138.jpg Fresh eggs by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Noen påstår at det bare er love til å selge rette agurker i EU
37104787564_84954ebdd2_z.jpg
_A200148.jpg New EU standard for cucumbers? by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Lenke til kommentar

En stund siden jeg har sett på denne tråden og ser det har kommet flere nye bilder. Likte spesielt badebildet den 19.

 

Apropos egg så er det gårdsutsalg her i Norge hvor du fortsatt kan kjøpe så mange du vil. De har nok brett/kartong du kan få hvis det trengs, men har du med egen så blir det litt gjenbruk og det sparer dem for noen øre/kroner også.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Interessant betraktning, Jorun - menn er kanskje ikke så forfengelige, eller tar seg selv så høytidlig - i hvert fall ikke de i "moden" alder. - Men denne "portrett"-vinklingen var jo kjempefin.

Er nok noe i det, Randi. Tror ikke damen ville likt denne vinklingen heller.

 

En stund siden jeg har sett på denne tråden og ser det har kommet flere nye bilder. Likte spesielt badebildet den 19.

 

Apropos egg så er det gårdsutsalg her i Norge hvor du fortsatt kan kjøpe så mange du vil. De har nok brett/kartong du kan få hvis det trengs, men har du med egen så blir det litt gjenbruk og det sparer dem for noen øre/kroner også.

Takk! Jo jeg kjenner til gårdsutsalg, men ikke omreisende som seller egg i løs vekt, som her.

Lenke til kommentar

21. oktober - Høst i Pilion

 

Det er høstfarger her også, vi har tatt en tur sørover, ca halvveis til Athen, og opp i fjellet i Pilion. Utrolig bratt, og svingete veier, slår Vestlandet i så måte, men de er gode, selv om de mangler autovern.

 

37791572656_e49f528376_z.jpg

_A210240.jpg Autumn colours in Pilon by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Alternativt et kveldsbilde fra høyden over  Volos,

 

 

Lenke til kommentar

Fargerikt og flott diagonal, fint det i spoiler også, men likte best det du har valgt.

Takk, er enig med deg

Du gjør en fremragende jobb med å dokumentere dette lille samfunnet. Fortsett med det. Topp serie.

Mange takk, det var litt overveldende, håper jeg klarer å følge opp

Enig med Simon. Flotte bilder. Spesielt i denne runden likte jeg Utsikt mot Athos. Fremragende komposisjon.

Tusen takk, av og til dukker motivene opp før jeg har fått tid til å tenke

Lenke til kommentar

22. oktober - Himmel og hav (Pilion)

 

Dette objektivet er ikke optimalt som reisefølge i så storslagent landskap som Pilion (Pelion staves det også), jeg skulle så gjerne ha delt dette med dere, men jeg får prøve som best jeg kan. Her et utsiktsbilde mot Egerhavet tatt fra ca 500m høyde ett eller annet sted etter Zagora. Jeg kan bare anbefale et besøk her, bratt, vilt, frodig som en jungel, mange små landsbyer som jeg var sikker på det var umulig å komme fram til med bil.

 

37625603200_38b2486850_z.jpg

_A220245.jpg View from Pilion by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

1/1250s, f/7,1, ISO 200

 

A propos mannfolk og bilder, jeg skulle ta ett av en bil med henger full av kajakker, som et tegn på at sesongen er over. Ikke før hadde jeg tatt fram kamera, så spratt en fyr ut og insisterte på å være med, se spoiler, der det også er ett foto av en av de mange småfossene, omgitt av megastore steiner, dette ser kanskje ut som en liten puslebekk, men den var faktisk noen meter høy.

 

 

 

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...