Gå til innhold

Oktoberfest 2017 – JorunT – Olympus Zuiko 45 mm f/1.8


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

14. oktober – Kostas

 

Kostas er nabo, bor i et lite hus oppe i lia bak oss, uten strøm og vann. Egentlig bilmekaniker, men hovedgeskjeften er å styre det store maskineriet på olivenpressa de to-tre måneden de er i drift i kronår, som i år. Det er mye venting mellom de forskjellige stegene i pressingen.

 

37697344731_7aa0561de6_z.jpg

_A149868.jpg Kostas by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

1/100s, f/1,8 ISO 500

 

Resultatet av årets olivenhøst ble 140 kg olje (155 liter), nå gjenstår det bare å få sendt en del av dette til Norge.

 

 

Endret av JorunT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott portrett. Og en spennende larve.

 

Interessant serie med bilder. Relativt stor kontrast med Hellas i forhold til Norge, og fin kombinasjon av portretter og landskap/natur. Favoritter så langt er 10. og 11. oktober, og melonbildet er morsomt.

 

Takk for kommentarer begge to. Det stemmer at det er stor forskjell mellom Hellas og Norge, vi er heldige som kan velge det beste fra begge steder, alt er ikke like lett for folk flest her.

Lenke til kommentar

15. oktober - Plumbago auriculata (eller i nøden spiser fanden fluer)

 

Av alle objektiver jeg har, er nok dette det som minst egner seg til makro og nærgående plantebilder, men i mangel av noe bedre motiv i dag ble det blomster av denne busken. Bokehen er i alle fall ganske snill.

 

37009772364_201acdd3bc_z.jpg

_A159933.jpg Plumbago auriculata by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

1/160s, f/2,2 ISO 200

Endret av JorunT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg er en enkel sjel, men det likte jeg veldig godt. Litt trangt på høyre side, men ellers var det aller meste akkurat så fint som jeg kunne forestilt meg. Nesten som et maleri. Og en farge jeg ikke har sett her til lands på en stund. :)

Så hyggelig at du likte det, en av favorittbuskene mine her. Jeg trodde begge var døde pga den harde vinteren (stort sett kaldere her enn I Oslo i år), men de kom tilbake for fullt og har blomstret i flere måneder.

Veldig fint portrett på 14. - du er god på portretter (også).

Tusen takk, det er bare litt tynt med modeller her nå.

Lenke til kommentar

16. oktober - Orden i sag(k)ene

 

Eieren av dette sagbruket er visst ikke særlig lysten på kunder. Da vi kom for å handle i dag, spurte han: hva gjør dere her? Vi svarte at vi skulle ha noen planker, hvorpå han snudde og forsvant inn på kontoret sitt. Vi må ofte nærmest be om å få kjøpt noe fra ham. Stedet er ikke helt ryddig, det var brann her for to år siden, de har fortsatt ikke reparert taket.  I rettferdighetens navn, ikke alt er like rotete, se spoiler om du vil.

 

37699764742_dcbdc16cc2_z.jpg

_A169986.jpg Sawmill in Nikiti by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

1/640s, f/4,5 ISO 200

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Du er produktiv som vanlig, og gir oss igjen innblikk i dagliglivet i omgivelsene dine i Hellas. Godt å kunne drømme seg bort litt for oss andre.

 

1. Godt sett, og kjapt levert.  Er det en trend å spore her, den første spoileren den 6. har visse likhetstrekk.

 

2. Den trehjulingen ser ikke ut til å være like godt egnet som hjem her i nord på denne tiden, men har man flust med varmegrader så... Her likte jeg veldig godt det stramme og enkle i spoileren, selv om det kan se litt tomt ut (noe jeg ofte liker).

 

3. Flott landskap, med hav som nesten matcher blånene bak rent fargemessig. Jeg tror bildet fint kunne tålt litt beskjæring i forgrunnen, og dermed muligens fremstått enda mer harmonisk. Men ingen stor klage dette.

 

4. Eksempel på stoisk greker, god bruk av lyset fra vinduet. Har julepynten allerede dukket frem i spoileren?

 

5. Vanskelig med naturbilder i sterkt sollys, det var nok et lurt trekk med et (ganske så fotogent) tre i mer eller mindre skygge. Jeg hadde nok ikke klaget om du hadde valgt spoileren heller, fint froskebilde det der.

 

6. Her likte jeg faktisk best spoileren med fiskerestene. Må være et greit situasjonsbilde i en havneby.

 

7. Du valgte nok rett hovedbilde, men jeg likte godt spoileren med den noe spesielle hengeren. Meget kledelig tåke i bakgrunnen i hovedbildet.

 

8. Fin bruk av vinduet i kandylakien, bra du forteller litt om historien bak.

 

9. Jeg kan ikke si at jeg har noe hyppig inntak av granatepler akkurat, de kan formodentlig gi brukbar saft.

 

10. Lurer på hva de lever av på det verkstedet hvis de bare kjører på med gratisarbeide, men god service da. Bra at du fikk dokumentert det.

 

11. Rimelig tørt ja. Godt komponert med steinen i forgrunnen som balanseres mot konstruksjonen på toppen.

 

12. Jeg tror gjerne på at dette er blodslit, blir nesten svett bare av å se på bildet. Igjen veldig bra komponert.

 

13. Veldig bra "avling". Du kunne nesten ikke la være å ta bilde av den der. Bra at du også har med oliven i bildet. Mengder av oliven i følge spoileren, dette må da ha tatt tid...?

 

14. Klarer dere å få brukt opp all den oljen på et år, eller blir noe av det solgt? Å være oljepresser høres ut som arketypen på en sesongarbeider. Skikkelig oljeflom i spoileren, ikke noe smådrypp her akkurat.

 

15. Man trenger ikke nødvendigvis spesialmakro for å få tatt blomsterbilder på noenlunde nært hold. Bildet ser da både skarpt ut og med en svært behagelig overgang mot det uskarpe.

 

16. Bygget ser nærmest falleferdig ut fra utsiden, men det er nok orden på innsiden som du sier. Hvis han faktisk lever av dette, så er det jo høyst merkelig å nærmest forsøke og skremme vekk kundene da. Jeg likte spoilerbildet godt her.

Lenke til kommentar

k.n.b.: Du er jammen god til å gi tilbakemelding, tusen takk for at du tok deg tid til en så grundig gjennomgang. Ang. olivenoljen: det er ikke sikkert at det blir noe neste år, dessuten blir en god del av det brukt som gaver. I morgen sender vi 80 kg. hjem med posten.

 

Og takk til Randi og BjørnÅgeS også for kommentarene.

Lenke til kommentar

Jeg trodde først det var noe fargestøy som lagde det rødaktige skjæret, men jeg forstår ut fra beskrivelsen din at det faktisk var slik. Det kan bli sterke effekter rundt soloppgang/nedgang, og ikke bare oppe på himmelen tydeligvis. Farkosten ser ut som den er skremt opp på land av opptrinnet.

Lenke til kommentar

Jeg trodde først det var noe fargestøy som lagde det rødaktige skjæret, men jeg forstår ut fra beskrivelsen din at det faktisk var slik. Det kan bli sterke effekter rundt soloppgang/nedgang, og ikke bare oppe på himmelen tydeligvis. Farkosten ser ut som den er skremt opp på land av opptrinnet.

Stemmer, havet var faktisk rødt, et merkelig fenomen som ses av og til møt øst like før solnedgang, farkosten har nok sett sine beste dager og får neppe vann under kjølen igjen, dessverre.

Liker godt portrettene, Kaféportrett og Kostas. 17. oktober var også veldig fint.

Takk for kommentarene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...