Gå til innhold

Bør Catalonia bli et eget land?


VRK18

  

74 stemmer

  1. 1. Støtter du løsrivelse fra Spania

    • Ja
      45
    • Nei
      29


Anbefalte innlegg

Gjest member-455415

 

Du fortsetter bare å kverulere deg bort fra poenget mitt i typisk kverulant-ånd for å få det til å høres ut som om jeg

 

Faen heller altså. Det du prøver å få det til å høres ut som om jeg sier er så jævla stygt så nå må du faenmeg se å holde opp her. Jeg vet det er mange fattige i verden jeg. Poenget som du åler seg vekk ifra er at det er mange rike overalt. Nå gidder jeg ikke å diskutere mer med deg fordi du prøver å få det til å høres ut som om jeg undergraver ekstrem fattigdom og ikke vet hvordan det er ute i verden. Det er ikke det jeg gjør i det hele tatt og til og med afrikanere sjøl er forbanna på hvordan mange hvite folk får det til å høres ut som om hele Afrika trenger nødhjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Dermed sliter jeg å få øye på de "undertrykte" som vil løsrive seg og begrunnelsen deres. F.eks. hva slags overlast eller elendighet er det catalonerne lider under? At de er rikeste regionen og vil beholde pengene sjøl er ikke noe god begrunnelse, for slik er det i alle land, dvs. alltid en del av et land som er mer produktivt/naturressurser etc.

Tja, de føler kanskje at den spanske stat tar mer fra Catalonia enn de gir tilbake? Og hvorfor er det ikke en god begrunnelse å kunne beholde det man selv jobber for? 

 

Har Catalonia mye naturressurser å ta av? Eller er de bare mer hardtarbeidende og/eller produktive?

 

Er det så galt av et folk å ønske seg retten til å bestemme over egen fremtid?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Catalonias president hardt ut mot den spanske kongen

 

President Carles Puigdemont mener den spanske kongen bevisst ignorerer millioner av katalanere.

 

Monarken nevnte ikke politivolden som ble utøvet mot katalanerne, noe som skal ha forferdet flere av dem, ifølge AFP.

 

Knappe 24 timer etter talen, kom Puigdemont på banen og hevdet at kongen brøt sin nøytrale rolle, som er lovfestet av spansk grunnlov. I talen sa han at kongen bevisst ignorerte millioner av katalanere.

 

https://www.nrk.no/urix/president-puigdemont_-kongen-ignorerer-millioner-av-katalanere-1.13719840

Lenke til kommentar

"folkeslag er vel misvisende, hvis du ser på oversikten jeg postet over aktive separatistbevegelser.

 

Faktum i dag er jo at du, jeg, eller hvem som helst annen innbygger i Europa, kan flytte til hvilket som helst annet europeisk land, og føle oss ganske hjemme, siden det er ganske gjengs oppfatningen av normer, demokrati, osv.

 

Dermed sliter jeg å få øye på de "undertrykte" som vil løsrive seg og begrunnelsen deres. F.eks. hva slags overlast eller elendighet er det catalonerne lider under? At de er rikeste regionen og vil beholde pengene sjøl er ikke noe god begrunnelse, for slik er det i alle land, dvs. alltid en del av et land som er mer produktivt/naturressurser etc.

 

Det er snakk om et ønske om suverenitet. Som Kosovo løsrev seg fra Serbia og Sør-Sudan løsrev seg fra Sudan. Intet mer, intet mindre. For eksempel har også palestinerne og kurderne kjempet for suverenitet i årevis.

 

Interessangt at Vesten alltid støtter løsrivelse så lenge det ikke gjelder et vestlig land. Kontroversen rundt egne regioner var jo nettopp årsaken til at Spania og Canada ikke øyeblikkelig ville anerkjenne Kosovo.

 

Hadde samene ønsket et eget land som innebar løsrivelse fra de landene der det bor samer ville jeg støttet dette!

Lenke til kommentar

Vel, jeg bare synes det er merkelig. Europa har tilbakelagt 500 år med like mange kriger/konflikter som former dagens kart.

 

Enkelte bruker jo "stabilt Europa" for å hovere over land i midt-Østen og Afrika "som bare kriger" og snart er vi kanskje der sjøl igjen i worstcase scenario.

 

I alle fall hvis alt dette skal oppfylles:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_separatist_movements_in_Europe

 

Hvem som helst kan jo sette i gang noe slikt å forvente en viss oppslutning. Grav litt i historiebøker og gå ut i gata med plakat "Vi har ikke glemt krigen i 1632" osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ekspert spår grunnlovsreform i Spania

 

Spania-ekspert Marcus Buck tror konflikten om Catalonia på sikt vil munne ut i grunnlovsendringer og innføring av en ordentlig føderal stat.

 

https://www.aftenposten.no/verden/i/yQBqA/Ekspert-spar-grunnlovsreform-i-Spania

Høres ut som et godt og fornuftig forslag, som både kan tilfredstille catelanerne og baskerne dersom det gjøres riktig. For uavhengighet kan de bare glemme. det kommer ikke til å skje.

Lenke til kommentar

Du fortsetter bare å kverulere deg bort fra poenget mitt i typisk kverulant-ånd for å få det til å høres ut som om jeg

 

Faen heller altså. Det du prøver å få det til å høres ut som om jeg sier er så jævla stygt så nå må du faenmeg se å holde opp her. Jeg vet det er mange fattige i verden jeg. Poenget som du åler seg vekk ifra er at det er mange rike overalt. Nå gidder jeg ikke å diskutere mer med deg fordi du prøver å få det til å høres ut som om jeg undergraver ekstrem fattigdom og ikke vet hvordan det er ute i verden. Det er ikke det jeg gjør i det hele tatt og til og med afrikanere sjøl er forbanna på hvordan mange hvite folk får det til å høres ut som om hele Afrika trenger nødhjelp.

Du skrev:

Så folk må bare innse at the tables have turned,

Jeg skrev:

Folk i vesten har vel fortsatt lang høyere levestandard?

Du skrev:

og nå er det folk i Kina som er steinrike.

Jeg skrev:

Noen få av dem er steinrike?

Du skrev:

Russere, arabere og kinesere er noen av de eneste som har råd til for eksempel de dyreste leilighetene i London nå,

Jeg skrev:

Det finnes vel mange vestlige folk som også har råd?

Du skrev:

4. Det er over 80.000 DOLLARMILLIONÆRER i bare Afrika,

Jeg skrev:

Det er 154.000 DOLLARMILLIONÆRER i bare Norge.

Du skrev:

og det er over 100 millioner indere som lever med høyere gjennomsnittlig levestandard enn det vi gjør i Norge.

Jeg skrev:

Hva baserer du det på?

Du skrev:

Så det er en bløff det greiene der om at det bare er så fattig overalt i U-land. Det det er ekstremt mye av det er syting, elendig personlig økonomi, grådighet og latskap.

Jeg skrev:

Det er større forskjeller, og det fattige flertall har dårlig levestandard.

Du skrev:

Hvis man går på Google Maps så ser man det.

Jeg skrev:

Hva ser man?

Du skrev:

Det er til og med noe som afrikanere selv har kritisert Vesten hardt for, fordi det er ikke bare fattigdom i Afrika. Det ble jo en stor sak ut av det med den bandaid-sangen eller noe for noen tiår siden, og det er fortsatt et tema. Fordi så mange folk i Vesten tror at det bare er fattigdom i Afrika. Men det er mange folk med penger der også, og de virkelig rike i Afrika de får Norges rike til å se ut som smågutter i forhold. Han nigerianeren som er steinrik på betong for eksempel. Det er steinrike folk over hele verden, allikevel så presterer så mange å legge skylda på oss for alt. Se på han rikeste indern og sånt han Lakshmi Mittal eller noe, han er superrik. Det har også han Ali Baba-grunnleggern blitt. Så det er masse rikdom og også masse helt grei levestandard. Se på Google Streetview i Latin-Amerika og sånt, de folka har virkelig ikke så mye å klage over som de skal ha det til. Jeg må si jeg er ganske overrasket selv, fordi jeg har også bare vokst opp med folk som er sånn "tenk på barna i Afrika" og "det er så fattig ute i verden" og blah blah blah, så jeg må si jeg har blitt ganske overrasket over å se hvor mye rikdom det er i Afrika. Det er jo mange fattige også, men det det viser er at de selv driter hardt i deres egne folkeslag når de blir rike. Og så kommer folk i tillegg og legger skylda på oss, når de har en ekstrem sånn "bedre deg enn meg"-kultur. De er ikke solidariske overfor hverandre i det hele tatt, og det er også de som er farligst for hverandre. Begge ting blir skyldt på oss, når svarte folk har nok penger til å bygge ut hele jævla Afrika, men de gjør det ikke. Kinesiske folk de er så rike de nå at nå har de rike kinesernes lønninger og inntekter blitt avgjørende for salget av luksusprodukter i verden. Så med andre ord; hvis det er dårlige tider eller utsikter for kinesere, så går også aksjene i ekstrem luksusfirmaer ned. Når Kina hadde kampanje for å slå ned på korrupsjon så merket LVMH det veldig godt. Det sier mye.

Jeg skrev:

Det er større forskjeller, og det fattige flertall har dårlig levestandard.

Du skrev:

5. Folk i vestlige land har jo også råd, men de som tar seg råd til det nå og er på hugget for å kjøpe opp sånne eiendommer er oligarkene, sheikene og dollarmillionær-chipperne. Det er forskjell på å ha penger til noe og det å ha råd. Og sånt som det er i grunn en god indeks på hvor gode fremtidsutsikter folk føler at de har og hvem som har mye i rene formuer. Det nye i Kina nå for de superrike er å kjøpe seg en egen ØY. Det er det nye statussymbolet blant dem, og det sier mye med tanke på hvor svindyrt det er. Det er liksom den ultimate fjæren i hatten for dem nå foran privatfly. Så da sier det seg selv de har mye penger. Mens se på den gjennomsnittlige befolkningen i europeiske land. For eksempel England sliter som bare det om dagen, og har gått mer og mer tilbake til å være et tragisk arbeiderland enn å være fremadstormende. Det snobbegreiene man ser i media er jo ikke det ekte England i det hele tatt, så bare under 5 prosent av dem er supersnobber. Sånn er jo utviklingen i andre land i Europa også, blant annet på grunn av ghettoifiseringen til muslimene og de svarte, som tydeligvis egentlig vil bo i ghetto siden de prøver å skape det og hevde at noe er ghetto overalt. Kina som land også kjøper jo opp alt over hele verden til og med i Norge.

Jeg skrev:

Det er større forskjeller, det er dollarmilliardærer overalt, men det fattige flertall i u-land har dårligere levestandard, enn i i-land.

Du skrev:

Du fortsetter bare å kverulere deg bort fra poenget mitt i typisk kverulant-ånd for å få det til å høres ut som om jeg sier noe annet enn det jeg har sagt. Det jeg sier er at det er mange rike folk og steinrike folk over hele verden også så ikke kom og prøv å få det til å høres ut som om jeg ikke vet at det er fattige der ute. Jeg har sett ekstrem fattigdom på kloss hold jeg i Filippinene og der også er regjeringsfolk og sånt kjempekorrupte som datteren til den tidligere lederen der som jobber som politiker til og med, hun stuet vekk milliarder.

Jeg skrev:

Så det er rike folk i alle land og flere fattige/mer ulikhet ol. i u-land, enn i i-land?

Du skrev:

Poenget med det andre er at folk legger bare skyld på vesten og hvite, men vestlige kjeder har butikker og avdelinger i hele verden også så det er akkurat like mye kundene i u-land sin feil at fattige arbeidere blir utnyttet i andre u-land. Afrikas rikeste er også mye rikere enn Norges rikeste. John Fredriksen har jo emigrert til og med siden Norge er så stort bakvendtland.

Jeg skrev:

Afrika er mye større enn Norge, og den norske stat er veldig rik i forhold til Afrika.

Du skrev:

Men folk over hele verden legger et ensrettet ansvar på vesten og hvite folk for dette. Når det har seg sånn at det er forbrukere over hele verden som vil betale minst mulig for produktene sine og den rabatten og de lave prisene må komme fra ett eller annet sted. Og den kommer som regel ved at folk sparer inn hardt på HMS og lønninger. Det er heller ikke vår feil at folk i u-land får for mye barn.

Jeg skrev:

Folk i vesten/hvite(generelt, dvs i gjennomsnitt) konsumerer veldig mye mer enn andre folk?

Du skrev:

Og antallet dollarmillionærer i Norge er helt irrelevant, spesielt når det er noen rike i Afrika som har mye mer penger enn mange nordmenn til sammen.

Jeg skrev:

Tre nordmenn har omtrent det samme som en Afrikaner(154 000 $ millionærer i Norge og 80 000 $ millionærer i Afrika).

Du skrev:

Folk der nede er super-ego. Og så presterer de å skylde alt på oss og lure ignorante muslim-ungdommer til å hate oss ved å gi dette ensrettet bildet som til og med ignorante leftists I Norge støtter opp om. Når det virkelig ikke er noen grunn i det hele tatt til å synes synd på en god del folk ute i verden. Men folk prøver igjen og igjen å legge skylden på oss og det fører til hatkriminalitet mot hvite og terror.

Jeg skrev:

Hvorfor skal hvite få konsumere mer en folk med brun hud?

Du skrev:

Så folk må våkne opp litt. I India for eksempel der bor politikerne i svære villaer. Så det er masse folk der ute som har tonnevis med penger. Carlos Slim er en av verdens fem rikeste menn og bor i sann tredje-verden-rikmannsstil i et lite moderne fort midt i vanligmannsland i Mexico. Han har til og med bygd det på påler så det skal være vanskelig for fattigfolket å komme seg opp der. Se han indern som har bygd seg verdens høyeste enmanns-boligblokk. Han bor på over 30 etasjer eller noe med familien sin. Ikke langt fra der vanlige indere bor uten en dritt med et esel og driter i gata og fritiden deres går ut på å sitte på internett-kafeer og sende "show bobs and vagene" til vestlige damer på Facebook.

Jeg skrev:

Så det er rike folk i u-land og flere fattige/mer ulikhet ol. i u-land, enn i i-land?

Lenke til kommentar

 

Høres ut som et godt og fornuftig forslag, som både kan tilfredstille catelanerne og baskerne dersom det gjøres riktig. For uavhengighet kan de bare glemme. det kommer ikke til å skje.

 

Hvorfor kommer det ikke til å skje? Kosovo er ikke anerkjent av FN, men Serbia har mistet all kontroll over landet/territoriet.

Lenke til kommentar

Vel, jeg bare synes det er merkelig. Europa har tilbakelagt 500 år med like mange kriger/konflikter som former dagens kart.

 

Enkelte bruker jo "stabilt Europa" for å hovere over land i midt-Østen og Afrika "som bare kriger" og snart er vi kanskje der sjøl igjen i worstcase scenario.

 

I alle fall hvis alt dette skal oppfylles:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_active_separatist_movements_in_Europe

 

Hvem som helst kan jo sette i gang noe slikt å forvente en viss oppslutning. Grav litt i historiebøker og gå ut i gata med plakat "Vi har ikke glemt krigen i 1632" osv.

 

Det var europeiske land som ødela Afrika med kolonisering, Kappløpet om Afrika og Berlinkonferansen så Europa er et komplett ubrukelig eksempel!

Lenke til kommentar

 Hvorfor kommer det ikke til å skje? Kosovo er ikke anerkjent av FN, men Serbia har mistet all kontroll over landet/territoriet.

Kosovo har internasjonal anerkjennelse fra mange land, Catalonia har ikke et eneste land i verden som støtter de, og deres uavhengihet vil være i strid med folkeretten. Derfor vil det aldri skje. Da er vedtok å holde folkeavstemningen var det ikke engang et flertall i parlamentet som stemte for.

Lenke til kommentar

De holder pusten før skjebnemøtet om løsrivelse. En stor andel av Catalonias innbyggere vil forbli en del av Spania.

 

90 prosent stemte for løsrivelse, men i realiteten er Catalonia dypt splittet. Tirsdag kommer svaret på om Catalonia erklærer seg uavhengig.

 

https://www.aftenposten.no/verden/i/0PwmA/De-holder-pusten-for-skjebnemotet-om-losrivelse-En-stor-andel-av-Catalonias-innbyggere-vil-forbli-en-del-av-Spania

Lenke til kommentar

De holder pusten før skjebnemøtet om løsrivelse. En stor andel av Catalonias innbyggere vil forbli en del av Spania.

 

90 prosent stemte for løsrivelse, men i realiteten er Catalonia dypt splittet. Tirsdag kommer svaret på om Catalonia erklærer seg uavhengig.

 

https://www.aftenposten.no/verden/i/0PwmA/De-holder-pusten-for-skjebnemotet-om-losrivelse-En-stor-andel-av-Catalonias-innbyggere-vil-forbli-en-del-av-Spania

 

Dette er vell det åpenbare beviset på kor fullstendig feilslått det var av spanske myndigheiter å sette inn politi for å jage folk vekk frå valgurnene.

 

Det einaste som spanias myndigheter oppnådde var at fredelige spaniavenlige velgarar blei skremt (og banka) vekk frå stemmelokala, medan det kun var dei aller ivrigaste som trossa politiet og viste sin missnøye mot spanske myndigheiter ved å stemme ja.

Det er også godt mulig at enkelte som hadde tenkt å stemme nei (eller blankt) stemte ja i protest mot voldsbruken.

 

Det spanske myndigheiter burde ha gjort er erklare heile valget som ugyldig, men tillatt at det blei avholdt. Om påstanden frå artikkelen stemmer så hadde valgresultatet blitt nei til lausrivelse, og då hadde diskusjonen rundt lausrivelse blitt lagt død.

Og hadde valget gått feil vei for spania så kunne ein uansett fortsatt hevda valget som grunnlovsstridig og dratt initiativtakarane for retten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...