Gå til innhold

Bør Catalonia bli et eget land?


VRK18

  

74 stemmer

  1. 1. Støtter du løsrivelse fra Spania

    • Ja
      45
    • Nei
      29


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, det er vel nettopp det selvstyre betyr. Dog det kan jo bety retten til styre sykkelen sin alt etter hvem som tolker.

Dog, som alltid er lovene fulle av selvmotsigelser og utydeligheter. ;)

Synonymet til self-government er self-detirmination, altså selvbestemmelsesrett. Den åpner altså ikke for at man kan bryte løs og erklære uavhengighet, men at man kan ha en betydelig rett til å styre seg selv innenfor den spanske staten.

Lenke til kommentar
Gjest member-455415

Har de ikke noe bedre å bruke tiden sin på seriøst? Det virker nesten som det er mer folk som protesterer bare for å ha noe å protestere for så de kan gå ut og rope litt i gatene. Det er noe helt utrolig hvor mye folk skal syte for det greiene der, og det er jo klart at når Barcelona ligger der, så blir det et stort tap for Spania. Så det kommer ikke til å skje. Spanjolene kommer ikke til å gi fra seg den regionen der vett når det er så mye business og turisme der. Jeg tenker at de heller burde tenke på å bruke tiden sin på noe annet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Det er direkte kvalmende å se opprørspolitiet i spania bli sendt til Catalonia hvor de er fremmede, og hvor løsrivelse støttes av 95% av folket, det viser bare hvor "fritt" europa er. Jeg spyr av sinne!

 

Men ikke en kjeft i NRK kommer til å si at det er deres rett å være selvstendige, ingen solidaritet med catalonia, for de er ikke arabiske.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Har de ikke noe bedre å bruke tiden sin på seriøst? Det virker nesten som det er mer folk som protesterer bare for å ha noe å protestere for så de kan gå ut og rope litt i gatene. Det er noe helt utrolig hvor mye folk skal syte for det greiene der, og det er jo klart at når Barcelona ligger der, så blir det et stort tap for Spania. Så det kommer ikke til å skje. Spanjolene kommer ikke til å gi fra seg den regionen der vett når det er så mye business og turisme der. Jeg tenker at de heller burde tenke på å bruke tiden sin på noe annet.

Eller, så vet ikke du hva du prater om. Jeg regner med du mener det samme om Island f.eks, hvor folket kjemper for (ekte) demokrati.

 

Catalunya er en svært progressiv del av verden, de ønsker et annet type samfunn. De kjemper også for (ekte)demokrati, for rettferdighet og folk flest. Dette er ting som er umulige å få innenfor systemet de er i idag. De er låst fast til både Spania, USA og "vesten". De er i et fascistisk globalistsystem akkurat som Norge, et system dominert av USA.

 

Katalanerne er faktisk blant de få i verden som er klar over realiteten, i motsetning til nordmenn som sover seg inn i tyranni.

Lenke til kommentar

Det er direkte kvalmende å se opprørspolitiet i spania bli sendt til Catalonia hvor de er fremmede, og hvor løsrivelse støttes av 95% av folket, det viser bare hvor "fritt" europa er. Jeg spyr av sinne!

 

Men ikke en kjeft i NRK kommer til å si at det er deres rett å være selvstendige, ingen solidaritet med catalonia, for de er ikke arabiske.

95% er det ikke. Tallene varierer, men viser et sannsynlig men lite flertall for uavhengighet, hvor resultaten varierer mellom f.eks Barcelona og andre deler av Catalunya.

Lenke til kommentar

Nok er nok! Pilar (76) vil for første gang gi sin stemme til et uavhengig Catalonia

 

Ikke engang da hun var liten jente og innenfor husets fire vegger var familien til Pilar for uavhengighet. Nå sier den 76 år gamle kvinnen for første gang i sitt liv «ja» til løsrivelse.

 

https://www.nrk.no/urix/pilar-_76_-vil-for-forste-gang-gi-sin-stemme-til-et-uavhengig-catalonia-1.13712980

Lenke til kommentar

Katalanske myndigheter sier at folkeavstemningen lar seg gjennomføre

 

Regionale myndigheter i spanske Catalonia sier at de er i stand til å gjennomføre folkeavstemningen om uavhengighet.

 

Han legger til at gjennomføringen ikke vil være slik katalanske myndighetene ønsket, men at de likevel kan garantere at den vil skje på demokratisk vis.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2017/10/01/195336654/katalanske-myndigheter-sier-folkeavstemningen-lar-seg-gjennomfore

Lenke til kommentar
Gjest member-455415

 

Eller, så vet ikke du hva du prater om. Jeg regner med du mener det samme om Island f.eks, hvor folket kjemper for (ekte) demokrati.

 

Catalunya er en svært progressiv del av verden, de ønsker et annet type samfunn. De kjemper også for (ekte)demokrati, for rettferdighet og folk flest. Dette er ting som er umulige å få innenfor systemet de er i idag. De er låst fast til både Spania, USA og "vesten". De er i et fascistisk globalistsystem akkurat som Norge, et system dominert av USA.

 

Katalanerne er faktisk blant de få i verden som er klar over realiteten, i motsetning til nordmenn som sover seg inn i tyranni.

 

 

Ekte demokrati ja, er det riktig å kreve igjennom falskt demokrati? Har du tenkt på det før, at egentlig så når en liten gruppe i et demokrati som demonstrerer får viljen sin, så er det falsk demokrati. Dette blir misbrukt hardt i alle demokratier i verden og det ender opp med at de mest høylytte er dem som får viljen sin. Denne useriøse måten å la folk bestemme på har jo også blitt dominerende innen politisk debatt og politikken generelt, se på den am. valgkampen som var nå; HILLARY deltok i PARODIVIDEO. Da synes jeg det har gått for langt. Men uansett så når resten av Spania ikke vil det så er det feil. Bare fordi 95 prosent av de som bor der vil det, så betyr ikke det at de automatisk burde få det. Men jeg skjønner hva du mener, jeg kom på et rim om det i går faktisk; 

 

Politikerne bare lover,

mens folket går rundt og sover,

når skal dette gå over (?),

ikke før politikerne har Range Rover. 

 

Ehh, ehh!!??? Haha... 

 

Så jeg vet hva du snakker om, og det vi har i Norge er falskt demokrati det der folk utnytter makten sin på det groveste, som politiet gjorde da de krevde høyere lønnsøkninger enn alle andre for noen år siden med Politiets Fellesforbund i spissen. Det er anti-demokratisk maktmisbruk når de er statlige ansatte. For det de egentlig driver med er utpressing på høyt nivå. 

Endret av member-455415
Lenke til kommentar

Folk dras med makt ut av valglokalene i Spania: – Situasjonen er fullstendig låst

 

Politiet skyter gummikuler: Det spanske demokratiet møter i dag kanskje sin største utfordring i moderne historie: En ulovlig folkeavstemning om katalansk selvstyre.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/folk-dras-med-makt-ut-av-valglokalene-i-spania-situasjonen-er-fullstendig-laast/a/24153563/

Lenke til kommentar

samme mottiltak ville skjedd i Norge eller annet i-land. Man hadde brukt lovene om oppvigleri. undergraving av staten osv. siden løsrivelse strider mot grunnloven.

 

Skal alle som ønsker det ha rett til å bli utskilt fra sitt land? Texas ut av United States, Skåne ut av Sverige., eller Rogaland ut av Norge, etc.

 

Hvilke prinsipp skal gjelde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...