Gå til innhold

Flytte mapper mellom C: og D: - kan det gjøres uten problemer?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en ssd-drive (tror jeg det heter) med navn OS_install C: på 117 GB som jeg ønsker å bruke til spill. Derfor ønsker jeg å flytte alt som er der til D:, som har 914 GB. Er dette noe jeg bare kan gjøre, eller blir det masse ball om jeg flytter mappene fra en drive til en annen?  

 

Jeg trenger å frigjøre ca. 70 GB for å få plass til spillet jeg skal flytte.

 

Noen som veit? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, så da er det ikke så enkelt...men jeg oppdaga nå at det er særlig to mapper under "Brukere" som har mye innhold; mitt eget brukernavn og "Felles", de inneholder det samme og begge har 39 GB. Er det nødvendig; hva er denne "Felles"-mappa til?

 

RRhoads: Det er ikek Steam, det er WoW. :)

 

EDIT: Det blei litt feil gitt, var ikke dobbelt i de mappene likevel. Merkelig, syns jeg klikka riktig. Uansett, er det noen mapper det er idiotsikkert å flytte/slette?  Kan jeg for eksempel flytte mappa "Brukere" til den andre driven uten for mye kluss?

Endret av Omicron2
Lenke til kommentar

Ok, da holder jeg meg unna dem. Men hva med f.eks. "Brukere"?

 

Du vil ikke kunne flytte 'brukere' nei. Det du kan gjøre er å rydde noen av brukerne (om du har flere på maskinen) ved å gå inn i dokumenter og flytte filer derfra. Du kan også ta en diskopprydding og huke av for å fjerne windows installasjonsfiler, mulig det er noe av grunnen til at mye plass er borte. 

 

Kunne kanskje vært lurt for deg å bruke WinDirStat og se hvor plassen faktisk ligger?

Lenke til kommentar

Det er i grunn bare èn bruker, alt ligger der, 39 GB. Jeg ser det er et alternativ som heter Diskopprydding; det er ok å bruke?  Og å fjerne installasjonsfiler er også ok?   Hva er WinDirStat?   Veldig dreven på det her som du skjønner...  :blush:

 

windirstat gir deg en grafisk oversikt over hvor plassen på disken blir brukt. Enklere enn å grave rundt manuelt på disken.

 

ta diskopprydding, og så velger du 'rydd systemfiler' - diskopprydding vil da åpne på nytt med flere valg.

 

Se i listen om du finner 'midlertidige windows installasjonsfiler' og om denne tar mye plass.

 

i4Ec9Zb.png

Lenke til kommentar

Gjorde det samme for ca 10 år siden med Win XP, garanterer ikke at det virker med Win10:

 

 Åpne filutforskar og velg: Denne PC > C > Brukere

 

Merk mappen med ditt brukernavn, trykk Hjem og  Flytt til og velg D

 

Da flyttes hele mappen din til D.

 

Som sagt garanterer jeg intet, -og husk å sjekke at du har nok ledig plass på D.

Lenke til kommentar

Som sagt garanterer jeg intet, -

 

Det gjør du nok lurt i, for dette er garantert å skape problemer. Når mapper og filer plutselig forsvinner fra det stedet de ble installert på, kan både Windows og andre programmer bli forvirret.

 

Det som er fullt mulig er å gå ned i mappen med brukernavnet og høyreklikke på f.ex. Downloads, Documents, Music og Videos - eller hva de nå heter i norsk Windows-utgave -, og så høyreklikke på en av disse mappene og velge Properties (Egenskaper). Og deretter klikke på den tab'en (fliken) som heter Location (Plassering?).

 

Der kan man angi en annen plassering av denne mappen, f.ex. D:\Downloads og velge å flytte alle filene fra C:\Users\"Brukernavn"\Downloads til D:\Downloads.

 

På denne måten vil en del av de 39GB kunne flyttes til D: og frigjøre plass på C:

Men det er ikke sikkert det er nok. En dobbelt så stor SSD ville være en mer stabil løsning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...