Gå til innhold

Prissetting av foto


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er snakk om bilder som skal på flere biler, bør ikke da prisen til en viss grad gjenspeile dette? For en lekmann så virker det som at honoreringen til fotograf til en viss grad burde gjenspeile bruksmengden. Jeg tenker da ikke nevnte pris pr bil, men at fotograf burde forvente ett viss påslag pr bil som ble utstyrt med bildet/bildene.

Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om bilder som skal på flere biler, bør ikke da prisen til en viss grad gjenspeile dette? For en lekmann så virker det som at honoreringen til fotograf til en viss grad burde gjenspeile bruksmengden. Jeg tenker da ikke nevnte pris pr bil, men at fotograf burde forvente ett viss påslag pr bil som ble utstyrt med bildet/bildene.

NJs freelancetakster brukes i publikasjoner med opplag på 50.000+ også ;) Igjen; man skal ikke gi bort ting gratis, men det er ikke spesielt smart å bli overdrevet grådig heller. Det ender bare med at de bruker andre bilder. NJs anbefalte priser er en god pekepinn - veldig lett å forklare prisene også.

Lenke til kommentar

 

Hvis det er snakk om bilder som skal på flere biler, bør ikke da prisen til en viss grad gjenspeile dette? For en lekmann så virker det som at honoreringen til fotograf til en viss grad burde gjenspeile bruksmengden. Jeg tenker da ikke nevnte pris pr bil, men at fotograf burde forvente ett viss påslag pr bil som ble utstyrt med bildet/bildene.

NJs freelancetakster brukes i publikasjoner med opplag på 50.000+ også ;) Igjen; man skal ikke gi bort ting gratis, men det er ikke spesielt smart å bli overdrevet grådig heller. Det ender bare med at de bruker andre bilder. NJs anbefalte priser er en god pekepinn - veldig lett å forklare prisene også.

 

Den er jeg med på.

 

Hvis du skal ha ny kran på badet, så betaler du en pris for krana + eventuelt montering. De tar ikke betalt for hvor mange ganger du bruker krana eller hvor mange liter vann som går igjennom den over tid.

En særdeles dårlig analogi.  Men for å forsette med en dårlig sammenligning så vil man i områder der det brukes vannmåler faktisk betale for antall liter som går gjennom krana.

Lenke til kommentar

Freelance-takstene til Norges Journalistlag? Seriøst? Det er ikke redaksjonell bruk vi snakker om her.

 

Dette her er reklamefoto, og du skal ha betalt i forhold til eksponering og bruksrettigheter over tid (f.eks en prosentandel av totalsummen for alle rettigheter). Du skal også ha betalt for eventuell postproduksjon, og eventuell klargjøring av bildene til trykk.

 

For dette aktuelle lastebilfirmaet vil det være et ran å få kjøpt to bilder til et par tusen kroner hver i forhold til hva det koster å hyre en fotograf, og det vet de godt. Ikke rart prisene stagnerer i bransjen når folk ikke klarer å ta seg betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uenig; dette er bilder som allerede er tatt - de er ikke tatt spesifikt på oppdrag for dette (se på det som stockphoto).

 

Hadde det vært meg så hadde jeg tatt betaling for bildene og ikke brukt en kalori på noe klargjøring av bildene; det hadde de fått gjøre helt selv ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Hvis du skal ha ny kran på badet, så betaler du en pris for krana + eventuelt montering. De tar ikke betalt for hvor mange ganger du bruker krana eller hvor mange liter vann som går igjennom den over tid.

 

Og ei kran er like enkel å kopiere+gjenbruke som et bilde eller .. ?

 

Har du telleverk på konfirmasjonsbildene du leverer fra deg også på antall som ser de og etterfakturer  de ?

 

Seriøse fotofirmaer tar betalt for jobben ut fra timer og går videre til neste oppdrag. Men hvis man vil være grådig så finner vel kunden alltids en annen som tar jobben.

Lenke til kommentar

Uenig; dette er bilder som allerede er tatt - de er ikke tatt spesifikt på oppdrag for dette (se på det som stockphoto).

 

Hadde det vært meg så hadde jeg tatt betaling for bildene og ikke brukt en kalori på noe klargjøring av bildene; det hadde de fått gjøre helt selv ;)

 

Da kommer vi nok aldri til å bli enige. Stockbilder er som regel vesentlig mye dyrere å kjøpe ut enn 2000 kroner for kommersiell bruk i for eksempel en periode på et år, spesielt hvis det er synlige ansikter i bildene. 

 

Som et eksempel kan man kjøpe dette stockbildet i fem opplag på Getty, med kommersielle rettigheter i et år til bruk på billboards. Det koster nesten 19000 kroner. Selv har jeg jobbet som reklamefotograf i snart ti år og kjenner INGEN andre bransjen som ikke tar seg betalt for bruksrettigheter, det er helt standard og både byråer og kunder vet dette.

 

Jeg mener ikke at man skal være grådig, eller at man skal ta seg betalt bare for å ta seg betalt, men det finnes en mellomting her og da er Norsk Journalistlags redaksjonelle takster ALT for lave. De er faktisk også langt lavere enn hva man faktisk får betalt for redaksjonelle oppdrag (men det er annen sak, og forsåvidt en annen bransje).

 

Det siste du nevner er et valg man må ta selv, selvfølgelig. Hvis man ønsker å kunne vise til bildene i fremtiden eller å ha de tilknyttet sitt eget navn ville jeg foretrukket å ha litt kontroll på sluttproduktet selv, for å sikre et best mulig resultat :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjenner også folk som tar 500.000+ for et reklamekampanjeoppdrag; bruker en dag på å ta bilder og noen dager på retusjering + en god del planlegging i forkant. Det høres mye ut, men det er også et helt team av mennesker som skal ha betalt; leie av lokaler+++. Samt man har ikke slike oppdrag hver dag. Jeg er helt for at man skal ha bra betalt, men for en glad amatør som blir forespurt noen bilder så kan ikke det sammenlignes helt med de større oppdragene. Et reklamebyrå som spør glade amatører om å bruke bilder de har sett på nett tidligere indikerer også at budsjettet her ikke er helt i millionklassen. Vær realistisk; se på det som en god mulighet. Rik blir man aldri på bilder (større sannsynlighet å vinne i lotto - da det ikke bare nytter med god kunnskap og bra håndtverk; man må være på rett sted til rett tid og kjenne de rette menneskene for å få et navn som gir de store pengene.

 

Edit:

Personlig setter jeg prisen på foto-oppdrag etter antall timer jeg bruker på jobben + utgifter (inkludert planlegging/forberedelser om det er nødvendig; reise til/fra; fotojobben og etterarbeid). Naturligvis justerer jeg etter om oppdragsgiver svømmer i penger. Til større usikkerhet til flere timer kalkulerer jeg inn. Oppdragsgivere betaler for tiden min - har funnet det mest fornuftig. Og normalt sett skyr jeg privat-kunder som pesten :) Så inkluderer jeg bruksrett (1 eller uendelig antall ganger). Leveranse alltid elektronisk; orker ikke bruke tid på CD/USB-stick eller "grøss" print/trykk. Bare styr; bedre å bruke tiden på neste oppdrag.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg går delvis off-topic og siden spørsmålet mitt kommer av nysgjerrighet og ikke så mye av et reelt behov så forventer jeg ikke at noen svarer. Jeg kommer likevel med mitt spørsmål:

 

Hvis man med utgangspunkt i den saken som denne tråden omhandler, salg av to bilder som skal pryde x antall biler, så er prisnivået forsåvidt avklart, men er det vanlig å ta med andre klausuler når man selger et bilde til kommersiell bruk?

Jeg tenker da først og fremst på avgrensning av bruken av bilder. Det ene punktet jeg tenker på er tidsaspektet, der jeg lurer på om det er vanlig å sette en "tidslimit" på hvor lenge kjøper kan bruke bildet? Det andre er bruksområdet, i dette tilfellet så er bruksområdet pryding av biler, men er det vanlig å begrense bruken slik at et firma ikke kan bruke bildet i andre sammenhenger enn det som det opprinnelig er tiltenkt?

Er det andre begrensinger man bør tenke på? Jeg antar at en konkret bruksrett automatisk forhindrer kjøper i å "selge" bildet videre til andre interessenter. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Den riktige prisen er basert på dine utgifter og ønsket inntekt pr time (tenk total-tiden du bruker). Jeg ville regnet 1 time kjøring (skal tilbake igjen også), 1 time pr restaurant; samt tiden man bruker på å diskutere, planlegge, prosessere bilder, levere og diskutere med oppdragsgiver. Husk også å dekke opp drivstoff; bomring, parkeringskost og andre utgifter.

 

Legg alltid på litt margin på tiden. Det er viktig at man ikke går i tap om ting ikke går helt etter planen. Prisen pr time henger sammen med hva du ønsker å tjene pr time (hva er fornuftig inntekt for deg?) + kosten.

 

Oppsummert tar alltid oppdrag litt lengre tid enn folk flest tror; om man er 30 min på hver restaurant; så er ikke tiden 1.5 time + 1 time i transport. Man må ta høyde for alt som tar tid.

 

Edit:

Jeg hørte et utrolig bra eksempel rundt prissetting nettopp. En satte opp 8000 som pris på et oppdrag. Oppdragsgiver påpekte at andre kunne gjøre det for 1600 pr time. Det takket fotograf ja til; og det endte opp med en pris på 12000 i stendenfor. Så kunde forhandlet seg opp til dyrere pris ;) Timespris er alltid best, da slipper du å ta noen risiko. Skal du ta all risiko med å gi fast pris; så må man ta høyde for at ting ikke alltid går etter planen. De fleste har en tendens til å tro at fotojobber kun er når man tar bilder; og glemmer behandling av bilder; kjøring; ventetid, utgifter osv.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...