Gå til innhold

Billig sted å leve


kazper

Anbefalte innlegg

Hei jeg leter etter ett sted å leve livets glade dager og er egentlig ikke så opptat av hvor jeg flytter

me det er en fordel om man kan møte på noen som snakker engelsk og klimaet er sånn någenlunde behagelig

 

Det jeg er mest opptat av er å finne ett sted eller land der jeg får mest mulig ut av pengene mine så jeg kan leve lenge får minst mulig penger men samtidig ha en grei levestander å ikke ender opp med å bo i ei opiumsbule uten verken strøm og vann sammen med 30 andre 

 

 

planen er å leve på oppsparte midler å bare ta det helt chill til jeg blir såppas gammel att jeg flytter tilbake til Norge og tilbringer den siste tiden på gammlehjem7sosialbolig på statens regning blakk men full av minner :lol:

 

jeg kommer ikke til å flytte med det første men har startet sparingen som allerede har kommet opp mot 700k å jeg sparer nå ca 200k pr år til denne resen men ønsker å flytte så raskt som mulig

 

hvor ville dere tro det er best å flytte å hvor mye er levekostnadene pr år sånn ca på stedet dere anbefale

 

 

bare kjør på med tips å egene erfaringer fra reiser osv :mrgreen:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det publiseres faktisk en del lister over land du kan pensjonere deg til hvor du får mest ut av pengene dine osv.

 

Jeg vil tro mange søreuropeiske og latinamerikanske land ville vært bra steder.

 

https://internationalliving.com/the-best-places-to-retire/

 

 

takker var noen fine tips dær med en grei pekepinne :grin2:

 

Har dere flere slike lister er det bareå dele hadde å vert interesangt å se en liste over hva levekostnader er i forskjellige byer og land får innfødte å ikke turister som går på resturant hver dag og drikker vin osv

 

jeg ønsker jo og flytte i en "ung alder " (30ÅR NÅ) så jeg har ingen fet pansjon jeg kan leve av så jeg må være sparsom så jeg kan

greie meg lengst mulig på pengene jeg har spart å trenger ikke bo i de største og fineste byene i helt nye leilighet  men ser heller ikke får meg å bo helt ute i ingemansland er vell mer ute etter en mellomting.

Lenke til kommentar

 

Satser på Spania, for et sted. :D

har vært vurdert stemmer det att men kan leve helt greit får ca 60k pr år der nede eller blir det litt lite ?

 

 

Det blir nok litt lite, men det er mulig. Leieprisene er veldig lave i Spania i forhold til Norge. 

Sjekk ut https://www.fotocasa.es/en/ for leiepriser f.eks. Om du kan dele med noen kan det fort bli veldig billig å leie i Spania. Og maten er lokal slik at den kan bli veldig billig også. Personlig ville jeg kanskje heller valgt Hellas. Har inntrykk av at det er litt billigere der og de snakker bedre engelsk.

 

Se her  for medianlønn i EU for 2016 (Om du foretrekker å bo i Eu):

http://ec.europa.eu/eurostat/web/gdp-and-beyond/quality-of-life/median-income

Personlig ville jeg valgt et land hvor medianlønn var rundt 60k(6400 euro) eller lavere sånn for at levestandarden din skulle bli OK. Og da kommer disse landene opp: Latvia, Polen, Litauen, Kroatia, Romania, Bulgaria og Ungarn.

Endret av 1814_
Lenke til kommentar

 

 

Satser på Spania, for et sted. :D

har vært vurdert stemmer det att men kan leve helt greit får ca 60k pr år der nede eller blir det litt lite ?

 

 

Det blir nok litt lite, men det er mulig. Leieprisene er veldig lave i Spania i forhold til Norge. 

Sjekk ut https://www.fotocasa.es/en/ for leiepriser f.eks. Om du kan dele med noen kan det fort bli veldig billig å leie i Spania. Og maten er lokal slik at den kan bli veldig billig også.

 

Se her  for medianlønn i EU for 2016 (Om du foretrekker å bo i Eu):

http://ec.europa.eu/eurostat/web/gdp-and-beyond/quality-of-life/median-income

Personlig ville jeg valgt et land hvor medianlønn var rundt 60k(6400 euro) eller lavere sånn for at levestandarden din skulle bli OK. Og da kommer disse landene opp: Latvia, Polen, Litauen, Kroatia, Romania, Bulgaria og Ungarn.

 

 

 

ser å ut som om filippinene og mexico kan være aktuelt med tanke på valutta får pengene sol og muligheten til å treffe mange som snakker engelsk

Endret av kazper
Lenke til kommentar

Om du vil bo i den tredje verden så er det bare å kjøre på. Det blir veldig mye billigere enn Spania.

 

tror spania blir litt dyrt med tanke på hva jeg har av resurser nå men igjen det er jo ganske lett å få en ekstra jobb i spania så det er jo også noe jeg vurderer men jeg har ingenting imot å bo i ett litt mer "skittent land"  med lavere levekostnader men da har jeg igjen liten mulighet til å tjene litt på en jobb

Endret av kazper
Lenke til kommentar

 

Om du vil bo i den tredje verden så er det bare å kjøre på. Det blir veldig mye billigere enn Spania.

 

tror spania blir litt dyrt med tanke på hva jeg har av resurser nå men igjen det er jo ganske lett å få en ekstra jobb i spania så det er jo også noe jeg vurderer men jeg har ingenting imot å bo i ett litt mer "skittent land"  med lavere levekostnader 

 

 

Spania blir nok litt dyrt ja. Det beste i Europa er nok kanskje Makedonia mht pris og vær. Filippinene og Mexico er jo langt fra billigst da. https://www.numbeo.com/cost-of-living/rankings_by_country.jsp

Lenke til kommentar

 

planen er å leve på oppsparte midler å bare ta det helt chill til jeg blir såppas gammel att jeg flytter tilbake til Norge og tilbringer den siste tiden på gammlehjem7sosialbolig på statens regning blakk men full av minner :lol:

 

 

Nå er jeg også bare 30 år og har ikke satt meg inn i dette, men har forsått at man mister medlemsskap i folketrygden om man flytter utenlands.

 

Regner med at systemet har mekanismer som hindrer folk i å snylte på skattebetalernes penger ved å flytte til et annet land og bo der i de årene man kan skape verdi, for så å flytte tilbake i de årene man skal få tilbake istedenfor å yte.

 

Vi har et av verdens beste velferdssamfunn, som er bygget på å gi og ta.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

planen er å leve på oppsparte midler å bare ta det helt chill til jeg blir såppas gammel att jeg flytter tilbake til Norge og tilbringer den siste tiden på gammlehjem7sosialbolig på statens regning blakk men full av minner :lol:

 

 

Nå er jeg også bare 30 år og har ikke satt meg inn i dette, men har forsått at man mister medlemsskap i folketrygden om man flytter utenlands.

 

Regner med at systemet har mekanismer som hindrer folk i å snylte på skattebetalernes penger ved å flytte til et annet land og bo der i de årene man kan skape verdi, for så å flytte tilbake i de årene man skal få tilbake istedenfor å yte.

 

Vi har et av verdens beste velferdssamfunn, som er bygget på å gi og ta.

 

 

 

jeg har ikke peiling på hvordan dette fungerer men jeg kjenner flere som har tilbrakt flere år i spania fra de var 18-30 men har aldrig tengt over hvordn det blir med pensjon/trygd  har heller aldrig hørt noen snakke om det.

 

kan jo eventuelt reise hjem og jobb noen mnd om du fortsatt er medlem om du skatter innen to år

Endret av kazper
Lenke til kommentar

Jeg bor selv på Filippinene. Mye billigere enn Spania. De har også engelsk som offisielt språk, så det er veldig lettvint.

 

 

hvor mye tror du jeg må ut med pr år om jeg lever enkelt

 

kan du si litt om hva du jobber med eller hva du lever av og litt om hvordan du lever

Endret av kazper
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...