Gå til innhold

Billig sted å leve


kazper

Anbefalte innlegg

Kommer ann på hva du mener med "enkelt". Det er mye billigere å bo på landet, enn midt i byen, for eksempel. Bo fint, eller bo enkelt?

 

Jeg bor i den dyreste delen av landet, Taguig City i Manila. Her betaler jeg rett over 4000 NOK for en 40 kvadrats ett-rom i høy standard. Men du kan få det mye, mye billigere i andre byer, eller på landet. Jeg bruker nok ca 200.000 NOK i året på å bo her, men jeg er ikke flink med penger, og lever i relativ luksus. Du kan fint leve for godt under halvparten av den summen. Du kan leie et helt hus i en av forstadene til Manila, for 1500-2000 NOK i måneden. Men jeg må bo sentralt pga jobb.

 

Jeg jobber med IT-support for Statoil. Det er veldig mange support-firmaer her nede, pga lave kostnader og veldig gode engelskkunnskaper.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ann på hva du mener med "enkelt". Det er mye billigere å bo på landet, enn midt i byen, for eksempel. Bo fint, eller bo enkelt?

 

Jeg bor i den dyreste delen av landet, Taguig City i Manila. Her betaler jeg rett over 4000 NOK for en 40 kvadrats ett-rom i høy standard. Men du kan få det mye, mye billigere i andre byer, eller på landet. Jeg bruker nok ca 200.000 NOK i året på å bo her, men jeg er ikke flink med penger, og lever i relativ luksus. Du kan fint leve for godt under halvparten av den summen. Du kan leie et helt hus i en av forstadene til Manila, for 1500-2000 NOK i måneden. Men jeg må bo sentralt pga jobb.

 

Jeg jobber med IT-support for Statoil. Det er veldig mange support-firmaer her nede, pga lave kostnader og veldig gode engelskkunnskaper.

 

med enkelt mener jeg å ikke kaste rundt seg med penger liten leilighet som ikke er super sentral samt ikke spise ute hver dag og bruke masse penger på piker vin og sang

 

virker som om du lever drømmen da ja :) send meg en pm om noen på kontoret pluteslig bestemmer seg får å ansette en ny løpegutt

så kommer jeg å lever livets glade dager :new_woot:

Endret av kazper
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest Slettet+6132

Har du kommet noe videre med denne tanken?

Som nomade kan man søke frivillig medlemskap i folketrygden. Siden man trolig ikke har inntekt blir det svært lite å betale...

Det å gå ut av folketrygden kan få store konsekvenser om man blir syk eller utsatt for en ulykke. Forsikringer er da obligatorisk.

Skal man bosette seg i et annet land følger det ofte med endel man må sette seg inn i, og det må påregnes endel kostnader til advokat, om man ikke ønsker oppholde seg ulovlig i landet. Skal man kjøpe bolig, ha mobilabonnement osv. så kreves endel ting som oppholdstillatelse og visum.

Det beste og enkleste er å holde seg innen EU, men "paradis" ligger som regel lenger unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...