Gå til innhold

GUIDE: DAB i bil, del 1 Slik kan du fortsette å høre på radio når FM-signalene forsvinner


Anbefalte innlegg

Alt en bør vite om DAB ikke kast den gamle FM radioen, DETTE skulle vært ordene som skullevært brukt for staten kan bli tvunget til å sette NRK tilbake på FM nettet. Så har folk kvittet seg med FM radioene, det er det dem vil så har folk ikke mulighet å lytte på FM bandet. DAB er en ren skandale, hadde Norge vært flatt som Danmark at signalene kunne nådd frem til folket, men nei, disse radiosignalene er alt for svake og komprimerte at rundt en sving og med litt skog så forsvinner dab signalene og når en kjører er det bare buddstykker vi får høre hvor enn god radio vi her i bilen. Så mitt opprop er IKKE KAST FM RADIOEN.

 

Dette er sagt i aller beste mening: Du skriver så dårlig norsk at det er nesten umulig å forstå hva du mener.

Litt bedre tegnsetting og kortere setninger hadde hjulpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Alt en bør vite om DAB ikke kast den gamle FM radioen, DETTE skulle vært ordene som skullevært brukt for staten kan bli tvunget til å sette NRK tilbake på FM nettet. Så har folk kvittet seg med FM radioene, det er det dem vil så har folk ikke mulighet å lytte på FM bandet. DAB er en ren skandale, hadde Norge vært flatt som Danmark at signalene kunne nådd frem til folket, men nei, disse radiosignalene er alt for svake og komprimerte at rundt en sving og med litt skog så forsvinner dab signalene og når en kjører er det bare buddstykker vi får høre hvor enn god radio vi her i bilen. Så mitt opprop er IKKE KAST FM RADIOEN.

 

Dette er sagt i aller beste mening: Du skriver så dårlig norsk at det er nesten umulig å forstå hva du mener.

Litt bedre tegnsetting og kortere setninger hadde hjulpet.

Jeg hadde i hvert fall ingen problem med å skjønne hva han mente. Selv om det manglet et punktum eller to.

Lenke til kommentar

Streaming av radio via mobil er døfødt. 

Det kjem ikkje til å skje. 

Det beste er å få ein dedikert DAB radio eller god adapter som skrur seg på når bilen starter. 

 

Du kan ikkje ha  noke som man må starte ein app og koble til kanskje aux kabel (vis folk først er så gjerrige, så har dei nok sikkert ikkje råd til blåtann heller) og må dei sikkert plugge i telefon laderen også, for å ikkje tømme tlf for straum. 

 

Det er i allefall ikkje for ein kvar person å anbefalle. Kun for dei mest teknisk begava som kanskje får til å automatisere starting av app når mobilen finner bil bluetooth.  

Lenke til kommentar

Google Play starter automatisk uten fiksfakseri

Eneste en må gjøre er å starte programmet en gang etter at man har paret mobil med bil (hos meg ihvertfall)

 

Ikke funnet noen apper for norske nettradioer som gjør det samme

 

Android auto er ikke tilgjengelig for hvermannsen i Norge

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hvorfor ikke kjøpe en liten FM-sender på Ebay, til femtilappen, koble den til mobilen og kjøre signalene fra mobilen over til FM? Da slipper man montering av dyre (og i mange tilfeller dårlige) adaptre, man slipper antenner og man kan få titusenvis av kanaler istedet for den magre beholdningen på DAB. I tillegg kan man spille av musikksamlingen på mobilen sin gratis. Mye bedre signaler er det også via mobilen enn DAB, som detter ut stadig vekk.

Lenke til kommentar

 

Ser utrolig mange som skryter så av å streame radio fra mobil i bilen. Kan noen regne ut hvor mye det koster i løpet av en måned med data for streame? Ikke mange som har ubegrenset med datakvote! Syns jeg husker fra MP3'ens hovedtid var ca 1 MB per minutt med 128 kb/s? 1 time blir da 60 MB. Da spises datakvoten fort opp!

 

 

Telenor har laget en kalkulator for akkurat det! https://www.online.no/dekning/stream-nettradio-dab.jsp?cid=10126_mob_nyb_awa_all_07092017_nul_datakalkulator

For de fleste være en bedre investering å oppgradere datakvoten enn å kjøpe DAB etter min mening. Datakvoten kan brukes uavhengig om du hører på radioen eller ikke.

Jeg har brukt denne kalkulatoren, og om man lytter til radio i bilen 10 minutter pr. dag så blir det ca 0,5 GB pr. mnd. Jeg vil tro de fleste hører mer på radio enn det. I artikkelen står det også at det koster tusenvis av kroner å montere en adapter i bilen, men jeg kjøpte nylig en til under kr 900,- og skal montere selv. Da får jeg i tillegg lader og handsfree. Radioen i bilen min er integrert, ellers hadde det sikkert vært mer lønnsomt og byttet selve radioen.

Lenke til kommentar

 

Ser utrolig mange som skryter så av å streame radio fra mobil i bilen. Kan noen regne ut hvor mye det koster i løpet av en måned med data for streame? Ikke mange som har ubegrenset med datakvote! Syns jeg husker fra MP3'ens hovedtid var ca 1 MB per minutt med 128 kb/s? 1 time blir da 60 MB. Da spises datakvoten fort opp!

 

Telenor har laget en kalkulator for akkurat det! https://www.online.no/dekning/stream-nettradio-dab.jsp?cid=10126_mob_nyb_awa_all_07092017_nul_datakalkulator

For de fleste være en bedre investering å oppgradere datakvoten enn å kjøpe DAB etter min mening. Datakvoten kan brukes uavhengig om du hører på radioen eller ikke.

Hører du på radio 120 minutter om dagen, blir det omtrent 3720 minutter i løpet av en måned. Det tilsvarer ca. 5,6 GB data av ditt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe en liten FM-sender på Ebay, til femtilappen, koble den til mobilen og kjøre signalene fra mobilen over til FM? Da slipper man montering av dyre (og i mange tilfeller dårlige) adaptre, man slipper antenner og man kan få titusenvis av kanaler istedet for den magre beholdningen på DAB. I tillegg kan man spille av musikksamlingen på mobilen sin gratis. Mye bedre signaler er det også via mobilen enn DAB, som detter ut stadig vekk.

 

Løsningen du og andre kommer med blir veldig dyrt i lengden. Da er det bedre å investere i en rein dab spiller enn å streame i bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Volvo tar 7500 for å bytte dash radioen, men jeg har bluetooth..så er bare å tut og kjør...med spotify..driter i hele radioen.

 

De har skutt seg selv i hodet ,radiolytting har vært nedadgående lenge...istedenfor å gjøre det MER tilgjengelig, så fant de bare fram repet og hoppa utenfor broa

 

Er det gratis data med Spotify i bilen da? Hvis ikke så skjønner jeg ikke hvorfor du klager over at det koster 7500 kr for å bytte ut radioen. For det blir dyrere enn dette å streame over lengre tid.

Lenke til kommentar

Felles for de fleste av disse løsningene, er jo at man får ledninger som flyter rundtomkring, samt at USB og sigarettennerporter i kabinen, gjøres utilgjengelig for andre ting enn DAB-radioen....

 

DIN, Dobbel-DIN og fabrikkutstyr, kan være løsning, men; da snakker vi fort ganske store summer.

Og selv disse skal jo ha en ledning/antenne-greie oppi frontruten et sted......

Lenke til kommentar

Å gå fra FM til BAD ville være det samme som å bytte farge tv med sort-hvitt, og er for mitt vedkommende uaktuelt.

 

Ubegripelig at et «demokrati» kan sette forlkeviljen og markedskreftene til side i en slik sak.

 

Vitner om et Storting som har misforstått sin oppgave, og et lobby apparat som får gjennomslag for unødvendig tøv, hvor kostnaden legges på innbyggerne.

 

Heldigvis er det mange som gir blanke i å la seg diktere.

 

Håper snart en uavhengig presse åpner skape e - fulle av lik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Volvo tar 7500 for å bytte dash radioen, men jeg har bluetooth..så er bare å tut og kjør...med spotify..driter i hele radioen.

 

De har skutt seg selv i hodet ,radiolytting har vært nedadgående lenge...istedenfor å gjøre det MER tilgjengelig, så fant de bare fram repet og hoppa utenfor broa

 

Er det gratis data med Spotify i bilen da? Hvis ikke så skjønner jeg ikke hvorfor du klager over at det koster 7500 kr for å bytte ut radioen. For det blir dyrere enn dette å streame over lengre tid.

De fleste teleoperatørene har gratis streaming av KVALITETSLYD, noe BAD er langt fra. Så den nye radiohverdagen man forsøker å påtvinge innbyggerne er noe makkverk til svindyrt priser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...