Gå til innhold

Tester av TV-er som ikke kun koster over 20k?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

er på jakt etter ny TV, og tenkte å lese noen tester før jeg eventuelt spør om råd her. Etter å ha sett på tek.no, Lyd & Bilde, mv. er alle test-objektene (med mindre testen er veldig gammel) priset noen tusen over mitt budsjett. Paradoksalt nok virker det som om de fleste testene til tek.no alltid oppgir "dyr" som et minus i testene sine (så hvorfor ikke teste noen som er mindre dyr...?).

 

Så, er det noen som kan anbefale noen gode test-portaler som tester TV-er som er priset til under 20k?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv på jakt etter ny tv i prisklassen 20k.

 

Til mitt brukt som er streaming,fotball,PS4, så havner jeg på denne:

 

https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/sony-65-4k-uhd-led-tv-kd65xe9005baep/p-520109/

Tips: https://www.prisjakt.no/product.php?pu=4141736

Denne modellen har vært nede under 20K tidligere, om du har tid (og litt is i magen), kan du regne med å se prisen gå ned igjen.

Lenke til kommentar

 

Er selv på jakt etter ny tv i prisklassen 20k.

Til mitt brukt som er streaming,fotball,PS4, så havner jeg på denne:https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/sony-65-4k-uhd-led-tv-kd65xe9005baep/p-520109/

 

Tips: https://www.prisjakt.no/product.php?pu=4141736

Denne modellen har vært nede under 20K tidligere, om du har tid (og litt is i magen), kan du regne med å se prisen gå ned igjen.

Så den var satt ned tidligere. Planen er å handle den med handlekonto til santander, får da 90 dagers prisgaranti! Så får igjen differansen hvis den blir satt ned noe frem mot jul!

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Har dere noen tips til en TV til 16k eller mindre? Sist TV jeg kjøpte var fra Samsung (link) og den var jeg veldig fornøyd med. Jeg har sett litt rundt, og virker som om mange anbefaler LG - men hvor mye bør en tenke på det at en del har opplevd at logoer osv har brent seg fast i skjermen (f.eks. http://www.dinside.no/bolig/produsenten-sier-innbrenning-ikke-gar-pa-garantien-men-ikke-la-det-stoppe-deg/67383986)?

Lenke til kommentar

Har eid Oled tvr siden 2013 og har aldri hatt noen inbrenning. Men har alltid kjørt in Oled tvne 300timer før kalibrering og tar forhåndsregler med pauser med full skjerm bilder rundt 1 time på letterbar filmer.

Pluss auto turn off 4timer er bestandig satt på slik at Oled Tvne får kjørt sin pixel rens syklus som varer i 15min.

Lenke til kommentar

 

Ville dere gått for QE55Q7FAMT (kr. 15 990), eller 55POS901F (kr. 14 790)?

Mellom de to? Philips OLED helt klart.

Hvis spill og inputlag er viktig har du også mulighet til å kjøpe KD55XE9005, som er en bedre TV enn Q7- og Q8-modellene til Samsung

 

Takk! Hvordan er Sonyen bedre enn Samsungs QLED?

 

Og hva mener dere med spill- og inputlag? Hva slags input?

 

(Eller, HVOR ille er laggingen på Philips/Samsung/Sony?)

Endret av Jooakim
Lenke til kommentar

 

 

Ville dere gått for QE55Q7FAMT (kr. 15 990), eller 55POS901F (kr. 14 790)?

Mellom de to? Philips OLED helt klart.

Hvis spill og inputlag er viktig har du også mulighet til å kjøpe KD55XE9005, som er en bedre TV enn Q7- og Q8-modellene til Samsung

 

Takk! Hvordan er Sonyen bedre enn Samsungs QLED?

 

Og hva mener dere med spill- og inputlag? Hva slags input?

 

(Eller, HVOR ille er laggingen på Philips/Samsung/Sony?)

 

Sonyen er bedre enn Samsungs QLED fordi Sony har lagt inn FALD på XE90, mens Samsungs QLED har ikke det. Kort forklart: TV-er med FALD vil ha vesentlig bedre kontrast enn TV-er uten dette. Lettleselig artikkel på engelsk: http://www.rtings.com/tv/tests/picture-quality/local-dimming

Sonys XE90 har et titalls antall soner den kan justere lysstyrken på, og dermed forbedre kontrasten i bildet ytterligere fra LCD-panelet.

Samsungs Q7- og Q8-modeller har i praksis ingen effekt av den kantmonterte belysningen utenom at den kan lyse ekstremt sterkt (og få et elendig sortnivå).

Philips POS901 har OLED-panel, som betyr at den kan skru av og på hver enkelt subpiksel, og dermed får den et vesentlig mer kontrastfylt bilde enn det en LED-LCD-TV kan klare.

 

Philips POS901 hadde 59ms input-lag da den ble testet av FlatpanelsHD, avhengig av hva slags spill du spiller og hvor twitchy de er kan det være alt fra helt OK til mareritt-nivå, Crash Bandicoot-trilogien på PS4 vil være rimelig frustrerende med 59ms.

 

Input-lag er et mål på tiden som går fra TV-en mottar bildesignalet til skjermen viser bildesignalet, de beste modellene i dag er nede på rundt 20ms. Merk at total forsinkelse påvirkes av spillmaskinen du bruker, kablet/trådløs kontroll, hva slags spill du spiller, og hvor mange bilder i sekundet som vises.

Sony XE90 har ca 30ms

Samsungs QLED-modeller har rundt 20ms

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

1. Vil input lag påvirke f.eks. BluRay-spiller, det å streame fra netflix/hbnordic-app, mediesenter eller å spille av film fra laptop (HDMI)?

 

2. Hvordan er det med Philips OLED? Er det fare for innbrenning og/eller er det slik at en ofte må kjøre vedlikehold på skjermen, slik det ble nevnt tidligere i tråden her?

Lenke til kommentar

Takk for svar!

1. Vil input lag påvirke f.eks. BluRay-spiller, det å streame fra netflix/hbnordic-app, mediesenter eller å spille av film fra laptop (HDMI)?

2. Hvordan er det med Philips OLED? Er det fare for innbrenning og/eller er det slik at en ofte må kjøre vedlikehold på skjermen, slik det ble nevnt tidligere i tråden her?

2. Kjør in Phillipsen med bare full skjerm innhold i den første måneden.

Slå kun tvn av med fjernkontrollen ikke dra ut støpsel. Da går Oled i en auto rense syklus etter 4timers bruk.

Ja alltid en fare med inbrenning men litt fornuftig bruk så er det ikke et problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...