Gå til innhold

Her er nye iPhone X


Anbefalte innlegg

Mulig at det er mer komfortabelt med en slik tjeneste, men Telenor og Telia er ikke veldedige organisasjoner. Så hvis du ser på pengene og verdien er det ikke verdt det. Du kan si at siden du kan bare liksom betale og så får du byttet og sånt så er det verdt det for deg, men økonomisk sett er det jo ikke. 

 

Det er en tjeneste. Og det er noe du betaler for, så da er det og dyrere, og Telia og Telenor tjener definitivt mer på disse programmene enn de vanligvis ville gjort. 

 

Forsikring er jo f.eks noe som alltid forsikringsselskapet tjener på. Forsikringene er alltid i selskapets favør. Det er derfor offentlig helsetjeneste er bra, fordi det er essensielt en stor forsikring, bare uten noen profitt. Så det som alltid blir problemet med slike ting, f.eks at du kan få ny mobil uansett hva om du sier den er ødelagt er at det ikke er noe du reelt kan utnytte. Folk kan tro de kan utnytte det, men de setter da bare opp prisen for alle. Du kan individuelt vinne på det, men generelt sett vil du alltid tape. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

For oss som bytter telefon hvert år så vill e si at e heller vil betale 3500-4000 hvert år istedenfor 10000+ så for meg er dette det beste valget jeg har gjort. Ikke minst at det er skjermbytte med i prisen uten en ekstra forsikring i tillegg lissom så da gjør det enda dyrere for en mobil te 10lapper å opp

Sikker på det?

https://www.tek.no/artikler/test-lonner-det-seg-a-bruke-telenor-swap-eller-telia-svitsj/395136

Det er mange måter å se på swap på, joda man betaler kanskje noen hundrelapper mer for telefonen, men det er jo veldig behagelig.

Når jeg i november bytter telefon så har jeg betalt 5388 for min iphone 7 pluss 128 GB i ett år. Samtidig har man fått gratis skjermbeskytter. Jeg har i tillegg valgt å betale for totalforsikringen, 59kr pr måned. Men denne forsikringen er markedsledende. Knuser du telefonen din får du ny, uansett årsak. De sender erstatningstelefon som express over natt før du trenger å sende inn den gamle/knuste.

Resten av beløpet slettes og man inngår en ny swap avtale med nye 24 måneder. Kunne jeg solgt min iPhone 7 pluss for mer enn 5400 kr? Ja det regner jeg med, i allefall 6000kr. Men jeg slipper styret med å selge, pakke, sende i posten og vente på penger, samtidig som at man risikerer at pakken ikke blir hentet og betalt.

Telenor er ikke billigst nei, men det er jo bare tull at man binder seg til telenor. Start en swap avtale og bytt abb dagen etterpå om andre har billigere abb for deg. For min del som bruker mye data så er 25 GB for 499 det billigste jeg finner.

 

 

 

Forstår jeg deg rett har du betalt 5388,- for kun mobilen, og ikke abbo? Hvorfor stiller du spørsmålet om du kunne solgt mobilen for mer enn 5400? Det er det du har brukt, hvordan er det relevant?

 

Slik jeg ser det hva telefonen koster deg for et år med billigste abbo og salg på Finn, sammenlignet med det du har betalt per måned for mobilen og for abbo. 

 

Ser man på oversikten på Tek sin artikkel vil en iPhone 7 128 GB koste 9456 kr + abbo for et år med Swap, og 10 319 hvis man kjøper den kontant og har Telio.

 

Med andre ord er det 863 kroner dyrere og kjøpe telefonen enn å leie den med Swap. Da eier man telefonen. Og hva går en 128 GB iPhone for på Finn? Der ligger de fra 5350 til 6000. La oss si du får 5000 for den. 

 

Da vil du ha tapt 5000-863= 4137 kroner. På et år. Og nei, du får ikke med skjermforsikring til den prisen, men for 4.137 går det ikke an å forsvare det. Det er ikke noe problem å kjøpe skjermforsikring ved siden av. Hvis du betaler 99 for det kan man jo lure på om det er verdt det. Nå mister man ikke garanti på hele telefonen om man bytter skjerm. Vil man gjøre det legit koster det 2k. Da kan man jo lure på om det er noen vits å betale 99 i måneden for skjermbytte, særlig når det blir egenandel etter hvert.

 

Uansett er det helt høl i huet i dette eksempelet å betale 4.137 kroner ekstra. 

 

Eller er det noe ikke jeg forstår? 

Lenke til kommentar

Det første du ikke forstår er at man trenger ikke ha abb fra telenor for å tegne swap, annet enn den dagen du tegner det. Så glem tek sine sammenligninger. Regnetstykket under er ved bruk i ett år så bytter man, som er hele poenget med swap.

 

Den eneste sammenligning vi trenger å gjøre er:

Innkjøpspris-salgspris etter ett år=kostnad.

12*449=5388

Hadde jeg kjøpt den kontant, og går utifra at jeg får solgt telefonen for 6000kr så blir regnestykket slik.

9990 - 6000=4000kr.

 

Tapet er 1400 kr. Hvis man selger for 6000kr, noe jeg anser som en grei pris, noen prøver seg med å sette en høyere pris på finn men tror ikke de blir solgt for denne prisen.

 

Hva får man for disse 1400kr? Et avtale hvor man kan bytte telefon i butikken til ny, uten klusset med å selge selv. Samtidig er det inkludert skjermbeskytter viss man knuser skjermen.

For min del så betaler arbeidsgiver opp til 600kr i mobilutgifter hver måned så swap passer fint for meg.

Og til de to som postet lange innlegg før du rett ovenfor, nei sier dere det. Selvsagt tjener telenor og andre gode penger på disse tjenestene, og det skal de få lov til for min del. Dessverre er det ikke alle innboforsikringer som er like gode og har lav egenandel til at det lønner seg å bruke den på mobilskader. Har personlig aldri brukt forsikring på mobilskade, men har hørt hvordan folk må komme med fantasihistorier for å få dekket skaden. Og støtter ikke forsikringssvindel et halvt sekund en gang, hadde alle vært ærlig hadde vi nok betalt mye mindre for forsikringene våre.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Synes ikke regnestykket blir helt realistisk her.

 

Jeg så på iPhone 7 128 GB. Den selges mellom 5500 kr og 9500 kr på finn nå. Koster rundt 7000 kr ny, så alt over det er jo tull. En pris nærmere 5500-6000 virker mer realistisk. Men den kostet 8500 kr ny, ikke 10000 kr ny.

 

Og med SWAP betaler du nesten 4700 kr for iPhonen for 1 år, uten abonnement. Det vil at det er 3800 kr igjen av verdien på iPhonen, men du selger den lett for mer enn 3800 kr. Så hvis du kjøper for 8500 og selger for 6000, så er det 2500 kr for et år, mens SWAP er 4700 kr så 2200 kr forskjell. 

 

Fullfører du avtalen har du betalt mer en telefonens verdi for å låne telefonen i 2 år. Så du må bytte hvert år for at det skal være en ok deal. Så de har "fanget" deg essensielt med bytteavtalen sin. 

 

Så selv om dealen ikke er så dårlig, altså du ikke taper så mye på det årlig. Si 1000 kr- 2000 kr og du får forsikring + slipper å selge telefon. Så åpenbart lønner det seg ikke objektivt, men du kan fortsatt si at det er verdt det for deg som person, fordi det ikke er så mye penger for at du slipper bekymringer, salg og kjøp osv. Men du vil jo være låst til oppgradering hvert år, og ikke bryte avtalen. For alle pengene du betaler år 2 er definitivt rett ut vinduet.

 

Poenget mitt med at Telia og Telenor tjener bedre på det var jo bare at du som kunder da åpenbart betaler mer for det. Jeg tror nok og de satser på at de fleste kunder velger et Telia/Telenor abonnement. Folk som kjøper det er jo for å gjøre lite selv osv. Og de gjør det ikke for pengene. Så de fleste beholder nok abonnement de velger i starten og. 

Lenke til kommentar

Synes ikke regnestykket blir helt realistisk her.

 

Jeg så på iPhone 7 128 GB. Den selges mellom 5500 kr og 9500 kr på finn nå. Koster rundt 7000 kr ny, så alt over det er jo tull. En pris nærmere 5500-6000 virker mer realistisk. Men den kostet 8500 kr ny, ikke 10000 kr ny.

 

Og med SWAP betaler du nesten 4700 kr for iPhonen for 1 år, uten abonnement. Det vil at det er 3800 kr igjen av verdien på iPhonen, men du selger den lett for mer enn 3800 kr. Så hvis du kjøper for 8500 og selger for 6000, så er det 2500 kr for et år, mens SWAP er 4700 kr så 2200 kr forskjell.

 

Fullfører du avtalen har du betalt mer en telefonens verdi for å låne telefonen i 2 år. Så du må bytte hvert år for at det skal være en ok deal. Så de har "fanget" deg essensielt med bytteavtalen sin.

 

Så selv om dealen ikke er så dårlig, altså du ikke taper så mye på det årlig. Si 1000 kr- 2000 kr og du får forsikring + slipper å selge telefon. Så åpenbart lønner det seg ikke objektivt, men du kan fortsatt si at det er verdt det for deg som person, fordi det ikke er så mye penger for at du slipper bekymringer, salg og kjøp osv. Men du vil jo være låst til oppgradering hvert år, og ikke bryte avtalen. For alle pengene du betaler år 2 er definitivt rett ut vinduet.

 

Poenget mitt med at Telia og Telenor tjener bedre på det var jo bare at du som kunder da åpenbart betaler mer for det. Jeg tror nok og de satser på at de fleste kunder velger et Telia/Telenor abonnement. Folk som kjøper det er jo for å gjøre lite selv osv. Og de gjør det ikke for pengene. Så de fleste beholder nok abonnement de velger i starten og.

Har en iPhone 7 pluss. Så her regner du nok veldig feil.

Man kan jo også se på det slik. Når november kommer så har jeg betalt 5400kr i løpet av et år, det er 5400kr igjen på swapavtalen. Jeg kan velge å bryte den å selge telefonen selv viss jeg har en kjøper som f.eks gir meg 6000-6500kr. Da blir jo tapet enda mindre.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Man må altså ha 1 måned med Telenor-abbo når man får swap, og så kan man bytte til noe annet. Skal man kjøre Swap igjen må man bytte tilbake til Telenor-abbo. Det må leggess inn i kostnaden. Ikke veldig mye, men en hundrings eller to ekstra og ganske stress. Litt av poenget med Swap skulle være at man slipper alt stress, men når man må bestille Først telenor, så f.eks Komplett, så telenor er det litt dill-dall. Vil tippe at det fort skjer at man får overlapp. Hos Komplett forhåndsbetaler man f.eks abbo og får ikke innbetalt abbo tilbake.


Ved litt nærmere titt ser det ut som om Swap lønner seg mer for de dyre iPhone- modellene. De tar lite ekstra i måneden hvis man vil ha mye GB eller plus-versjonen. De tar f.eks 10 kr ekstra i måneden for å hoppe til Plus, eller 40 kr for å gå fra 32 til 128. Akkurat det er ganske "rimelig".

Hva gjelder skjermbeskytter og "gratis skjermfiksing" med egenandel er ikke det noe jeg holder veldig høyt. Man må knuse skjermen ofte hvis det skal lønne seg, og gjør man det er egenandel 1500, og da er vi på lik pris som det koster enkelte steder. I alle fall ikke veldig gunstig.

Lenke til kommentar

Herregud, utifra spesifikasjonene er jo faktisk samsung s8 bedere all-over? Kanskje du får en litt raskere prosessor på iphonen.. Hva skal man med det?

Så du må altså ut med 5000kr extra for og få en iphone som kan konkurrere med samsung.. Nesten litt latterlig, på tide og gå over til samsung for godt!

Altså godt mulig du har rett, for jeg har aldri brukt en iPhone X. Men uten å se på tester osv hvordan vet du hvilket kamera som er best? Hvilken skjerm som er best? 3GB ram kan holde lengre på en iPhone en på en android kanskje? Batteriet, javist er drt mindre, men det er ikke umulig at iPhone x holder like lengre som samsungen?

Blir litt for barnehagenivå å bare se på specs for så å bestemme seg. Og cpu er ikke bare litt raskere, den er nesten 60% kjappere på flerkjerneytelse og 100% kjappere ved enkeltkjerneytelse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå blir jo en S8+ slått av en iPhone 7 Plus på batteritid ved nettlesing, selv om S8+ har et 600 mAH sterkere batteri, ser vel ikke for meg at en iPhoneX blir noen batteritaper.

 

Dessuten, bedre enkeltkjerneytelse er alltid å foretrekke. Siden enkeltkjerneytelsen til en iPhone X skal være dobbelt så raskt som en S8, betyr det at for å oppnå samme ytelse til en enkeltkjerne iPhoneX, må en S8 inn med flertråding og parallelisering. Flertråding innebærer alltid mer komplekse programmer, større sannsynlighet for feil og ofte større minneforbruk.

 

Det er ikke engang alt som lar seg parallelisere 100% effektivt. Ta noe så enkelt som å summere opp en liste av tall (her forutsetter jeg at du summerer over et uttrykk som er litt komplisert, ellers vil forskjellene i enkeltkjerneytelse ikke gi utslag). Hvis du skal gjøre dette parallelt må du bruke en såkalt reduksjonsalgoritme. Denne har en kjøretid på

 

chart?cht=tx&chl=\frac{N \log_2(N)}{C}

 

hvor C er antall kjerner og N antall elementer du vil summere. I motsetning har det å regne ut summen på vanlig måte kjøretid på

 

chart?cht=tx&chl=N

 

Hvis vi nå antar at vi har 1000 elementer  (N=1000), vil en S8 måtte bruke 6 (seks) kjerner for å regne ut det en iPhone kan regne ut på samme tid på en kjerne. I tillegg krever reduksjonsalgoritmen mer minne for å regne ut. I noen spesielle tilfeller har reduksjonsalgoritmen fordeler med kanselleringsfeil, men da kan man i enkeltkjerneversjonen bruke for eksempel en Kahan-summering som bare er halvparten så rask som vanlig summering.

Lenke til kommentar

 

Herregud, utifra spesifikasjonene er jo faktisk samsung s8 bedere all-over? Kanskje du får en litt raskere prosessor på iphonen.. Hva skal man med det?

Så du må altså ut med 5000kr extra for og få en iphone som kan konkurrere med samsung.. Nesten litt latterlig, på tide og gå over til samsung for godt!

Altså godt mulig du har rett, for jeg har aldri brukt en iPhone X. Men uten å se på tester osv hvordan vet du hvilket kamera som er best? Hvilken skjerm som er best? 3GB ram kan holde lengre på en iPhone en på en android kanskje? Batteriet, javist er drt mindre, men det er ikke umulig at iPhone x holder like lengre som samsungen?

Blir litt for barnehagenivå å bare se på specs for så å bestemme seg. Og cpu er ikke bare litt raskere, den er nesten 60% kjappere på flerkjerneytelse og 100% kjappere ved enkeltkjerneytelse.

 

 

Og kanskje samme CPU yter bedre på android? Ligg for barnehage å bare se på specs ? :)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Herregud, utifra spesifikasjonene er jo faktisk samsung s8 bedere all-over? Kanskje du får en litt raskere prosessor på iphonen.. Hva skal man med det?

Så du må altså ut med 5000kr extra for og få en iphone som kan konkurrere med samsung.. Nesten litt latterlig, på tide og gå over til samsung for godt!

Altså godt mulig du har rett, for jeg har aldri brukt en iPhone X. Men uten å se på tester osv hvordan vet du hvilket kamera som er best? Hvilken skjerm som er best? 3GB ram kan holde lengre på en iPhone en på en android kanskje? Batteriet, javist er drt mindre, men det er ikke umulig at iPhone x holder like lengre som samsungen?

Blir litt for barnehagenivå å bare se på specs for så å bestemme seg. Og cpu er ikke bare litt raskere, den er nesten 60% kjappere på flerkjerneytelse og 100% kjappere ved enkeltkjerneytelse.

Og kanskje samme CPU yter bedre på android? Ligg for barnehage å bare se på specs ? :)

 

AtW

Hva snakker du om? At A11 ville hatt bedre ytelse på android?
Lenke til kommentar

 

 

 

Herregud, utifra spesifikasjonene er jo faktisk samsung s8 bedere all-over? Kanskje du får en litt raskere prosessor på iphonen.. Hva skal man med det?

Så du må altså ut med 5000kr extra for og få en iphone som kan konkurrere med samsung.. Nesten litt latterlig, på tide og gå over til samsung for godt!

Altså godt mulig du har rett, for jeg har aldri brukt en iPhone X. Men uten å se på tester osv hvordan vet du hvilket kamera som er best? Hvilken skjerm som er best? 3GB ram kan holde lengre på en iPhone en på en android kanskje? Batteriet, javist er drt mindre, men det er ikke umulig at iPhone x holder like lengre som samsungen?

Blir litt for barnehagenivå å bare se på specs for så å bestemme seg. Og cpu er ikke bare litt raskere, den er nesten 60% kjappere på flerkjerneytelse og 100% kjappere ved enkeltkjerneytelse.

Og kanskje samme CPU yter bedre på android? Ligg for barnehage å bare se på specs ? :)

 

AtW

Hva snakker du om? At A11 ville hatt bedre ytelse på android?

 

 

Stemmer. Det kan vel også hende? (eller at s8-CPUen ville hatt dårligere ytelse på iphonen)

 

AtW

Lenke til kommentar

Å diskutere SOC/CPU og OS uavhengig av hverandre på mobil er helt meningsløst. Det er kun kombinasjonen SOC+OS som er relevant. Strengt tatt også compiler, men da begynner man å bli fin på det.

 

Det hjelper ingen med verdens feteste CPU om ikke programvaren oppå klarer å få brukt den effektivt.

 

En treg CPU med et mer optimalisert OS er rett og slett raskere enn en kjapp CPU med et dårlig optimalisert OS dersom den får gjort mer på samme tid. Bortsløst prosesseringskraft har ingen (eller negativ) verdi.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Å diskutere SOC/CPU og OS uavhengig av hverandre på mobil er egentlig helt meningsløst. Det er kun kombinasjonen SOC+OS som er relevant. Strengt tatt også compiler, men da begynner man å bli fin på det. 

 

Skulle akkurat til å kommentere at for disse ytelsestestene, som nesten kun måler rå regneytelse, er det nesten kun kompilatoren som har noe å si av softwaresida. Kanskje jeg er for fin på det :p

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Men hva var poenget i forhold til deg jeg skrev?

 

At du mente det var upresist å bare se på specs uten å ta med softwareoptimalisering, og så rett etterpå sier at CPUen har bedre specs uten å ta hensyn til CPU-optimalisering. Kan ikke en CPU like gjerne også gjøre det bedre på android eller ios, med samme score i geekbench?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Men hva var poenget i forhold til deg jeg skrev?

At du mente det var upresist å bare se på specs uten å ta med softwareoptimalisering, og så rett etterpå sier at CPUen har bedre specs uten å ta hensyn til CPU-optimalisering. Kan ikke en CPU like gjerne også gjøre det bedre på android eller ios, med samme score i geekbench?

 

AtW

Jeg skrev aldri et ord om specs på cpuen, jeg tenkte ene og alene på resultatene fra benchmarks vi har sett. Det jeg stusset på var ene og alene kåre vinner i de forskjellige kategoriene på en telefon basert på specs. F.eks 16 mpx kamera vs 12 mpx er jo ikke ensbetydende med at det ene er bedre enn det andrw.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...