Gå til innhold

Bør norske universiteter innføre safe spaces og trigger warnings?


VRK18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, og det er det som er trigger warnings. Jeg gidder ikke flisespikke om hva "innføre" "egentlig" betyr.

Å forberede studentene på temaet slik at de kan komme forberedt gjør nok de aller fleste undervisere i dag. Forskjellen ligger vell primært i hvorvidt underviser skal avkreves å advare mot innhold i forelesninger, litteratur, undervisningsmateriale osv. som kan oppfattes "triggende" av enkelte studenter, og eventuelt holdes ansvarlig om det ikke oppfattes å ha blitt "triggervarslet" tilstrekkelig. 

 

På meg virker det åpenbart at det er førstnevnte striden står om. 

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger man en advarsel på at en forelesning/bok/film/etc inneholder kontroversielle budskap i utgangspunktet? Er det virkelig så vanskelig å takle andre synspunkt at man føler et behov for å skjerme seg? Normalt vil man i voksen alder ha bygd seg opp nok motstandskraft til å kunne takle provoserende uttalelser uten at man mister fatningen. Hvis man ikke har det, hvordan skal man da takle den virkelige verden, med alle sine grusomheter? Selv sterke mennesker kan slite med det. Den virkelige verden må man takle før eller siden uansett, og er man ikke herdet i det hele tatt da er jeg redd man fort ender opp som totalt dysfunksjonell.

Lenke til kommentar

Hvis de gjør det skal jeg gå inn for å krenke folk der så mye som mulig i kunsten, filosofiens og historiens navn.

 

Slik at vi ikke ender opp som i USA hvor et bananskall i et tre utløste tårer, avlyste universitetsopplegg og sinte rasedemonstrasjoner.

 

Dette fordi bananen visstnok symboliserer apekatter og treet symboliserer der apekatter bor, samt også henginger av svarte.

 

Jepp. Dette skjedde virkelig denne uken. Man må således lure på hvem det er som går rundt og har masse rasistiske tanker.

Du tuller nå håper jeg!?
Lenke til kommentar

Normalt vil man i voksen alder ha bygd seg opp nok motstandskraft til å kunne takle provoserende uttalelser uten at man mister fatningen. Hvis man ikke har det, hvordan skal man da takle den virkelige verden, med alle sine grusomheter? Selv sterke mennesker kan slite med det. Den virkelige verden må man takle før eller siden uansett, og er man ikke herdet i det hele tatt da er jeg redd man fort ender opp som totalt dysfunksjonell.

Det burde vel være opp til den enkelte å bestemme dette eller? Eller burde man innføre en eller annen slags lov om at universitetene må være sånn og sånn fordi vi tror at dette gjør dem bedre til å takle støtende utsagn? Og studentenes egne erfaringer er selvsagt helt uvesentlige, her er det om å gjøre å spekulere overbærende på vegne av dem. Tror du kan slappe av og være trygg på at studentene ikke blir "totalt dysfunksjonelle" som følge av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...