Gå til innhold

Må eller bør lærlinger jobbe overtid hvis man blir spurt?


Mads2

Anbefalte innlegg

Jeg er lærling, og har pleid å bli spurt om å jobbe overtid i nye og ne. Som regel sier jeg nei. Trives ikke så veldig godt. Nå for tiden blir jeg og 3-4 andre lærlinger spurt om å jobbe overtid hver dag, mandag-lørdag. Jeg sier fortsatt nei. Alle de andre sier ja. Får alltid dårlig samvittighet. I Statoil har jeg hørt at lærlingene ikke skal jobbe overtid pga at de er i utdanning (er sikkert andre regler i de fleste norske private bedrifter). Burde jeg bare si ja, eller kan jeg si nei? Tenker litt på at de har god grunn til å ikke lage en veldig positiv fremtidig attest til meg. Heller ikke en evt god referanse til min neste jobb. Kan godt være at den nåværende arbeidsgiveren min sier jeg var lat og umotivert som lærling, og dermed ikke vil anbefaler meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke være problematisk for en lærling å jobbe overtid. Det er dog grenser for hvor mye man kan jobbe over visse tidsperioder og hvor mye overtid man kan jobbe i løpet av et helt år. Hvis man planlegger overtid fra mandag til lørdag så vil jeg tro at man nærmer seg grå-sonen (?). 

 

Som lærling skal du absolutt ikke føle at du er nødt til å jobbe overtid! Jeg har selv hatt lærling og det ville aldri falt meg inn å gi en negativ omtale fordi lærlingen min ikke jobbet overtid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobbet en del overtid som lærling av fri vilje. Det var på et byggeprosjekt hvor firmaet slet med å komme i mål innen fristene.

 

Overtid er jo gode ekstra penger for lærlinger fordi overtiden blir lønnet etter hjelpearbeidersats, og ikke den vanlige lærlingsatsen du har (sørg for at du får 50% overtidstillegg, ikke gå med på vanlig timelønn). Det burde jo være en god grunn for å jobbe overtid.

 

Dessuten vil det jo være en fordel med tanke på mulighet for ansettelse etter læretiden og utviklingsmuligheter i bedriften fordi man viser at man er fleksibel, lojal og står litt ekstra på når det trengs. Folk som gir litt ekstra, og viser at de bryr seg om firmaet er gjerne de som blir mest verdsatt, og som firmaet ønsker med videre.

 

Men det er jo viktig å sette grenser også slik at ledelsen forstår at dette er en ekstra innsats du legger i det, og at de ikke alltid bare må ta det for gitt at du kan stille på kort varsel. Det er viktig å beholde respekten også. Hvis man alltid sier "ja", risikerer man å bli utbrent, og det er ikke en gang sikkert at ledelsen legger merke til den ekstra innsatsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Normalt sett, jobber du overtid og gjør en god innsats, blir du lagt bedre merke til og får således bedre omtale. Slik er det bare. I arbeidslivet handler det om å levere. Leverer du mye blir du ansett som en bedre arbeider.

 

Det sagt, jeg mener du bør (av egne interesser) jobbe overtid så lenge du faktisk har tid til det. Det er god erfaring å ha med seg videre.

 

Edit: selvfølgelig med kompensasjon minimum ihht. lovverket!

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar

Utgangspunktet etter arbeidsmiljølova er at overtid ikkje skal forekomme uten at det foreligger eit særlig og tidsbegrensa behov for det.

At arbeidsgiver legger opp til fast overtid mandag til laurdag er kun lov dersom det er eit tidsbegrensa behov for det. Viss ikkje så skal arbeidsgiver ansette fleire arbeidarar slik at arbeidet kan utførast innanfor normal overtid.

 

Så lenge du blir spurt om å jobbe overtid så kan du heilt fint takke nei, men det er verdt å merke seg at arbeidsgiver også kan pålegge overtid etter bestemmelsen om at det foreligger eit særlig og tidsbegrensa behov for det.

Sjølv om du blir pålagt å jobbe overtid så har du rett til å bli fritatt frå å utføre arbeidet dersom du har helsemessige eller vektige sosiale grunnar til å få sleppe arbeidet. Vektige sosiale grunnar vil i praksis gi arbeidstakarar med eigne barn fortrinn på å få sleppe å jobbe.

Arbeidsgiver skal også gi deg fritak frå å jobbe dersom du ber om det, og arbeidet kan utsettast eller utførast av nokon andre.

 

Har du ein seriøs arbeidsgiver så skal det heller ikkje telle negativt for attesten din at du takkar nei til å jobbe overtid. Attesten skal omtale den tida du er på jobb, ikkje den tida du berre blei spurt om å jobbe. Men det er klart at du vil kunne oppfattast som lite samarbeidsvillig om du aldri vil være med å hjelpe ein arbeidsgiver ut av ei knipe (som valigvis er årsaken til overtidsbruken).

 

 

Hadde eg vært deg så ville eg kjøyrt ei linje der du ved forespørsel om overtid takkar høflig nei, og deretter begrunner det. Enten det er ved å vise til planar som du har, at du treng kvile, at du vil ha tid til lese deg opp på teorien i tillegg til praksisen, osv. Då har du i alle fall ikkje blankt avvist å samarbeide kun for å være vanskelig.

 

 

Når det gjeld om du bør jobbe overtid, så heller eg mest mot ja sida. Som nevnt så skal det ikkje være nødvendig å jobbe overtid for å få ein god attest, men det skadar ikkje.

Overtid gir deg også ekstra betalt som sjølvsagt alltid kjem godt med. Når du følger tariffavtale så skal du ha 50% overtidstillegg (ikkje berre 40% som er lovas minimumstillegg), og du skal minimum lønnast som ufaglært utan anleggserfaring (som gir høgare timesbetaling enn lærlinglønna).

Det er ikkje mange timar med overtid som skal til før du får betraktelig meir utbetalt.

Lenke til kommentar

Så lenge du blir spurt om å jobbe overtid så kan du heilt fint takke nei, men det er verdt å merke seg at arbeidsgiver også kan pålegge overtid etter bestemmelsen om at det foreligger eit særlig og tidsbegrensa behov for det.

Av nysgjerrighet: gjelder dette også lærlinger, eller er de ansatt på særlige vilkår?
Lenke til kommentar

 

Så lenge du blir spurt om å jobbe overtid så kan du heilt fint takke nei, men det er verdt å merke seg at arbeidsgiver også kan pålegge overtid etter bestemmelsen om at det foreligger eit særlig og tidsbegrensa behov for det.

Av nysgjerrighet: gjelder dette også lærlinger, eller er de ansatt på særlige vilkår?

 

 

Gjelder alle ansatte.

 

Arbeidsgiver skal planlegge og bemanne slik at det ikkje er nødvendig med overtid, men arbeidsgiver har også myndighet gjennom sin styringsrett til å pålegge overtidsarbeid dersom det oppstår kriser.

Typisk eksempel på vanlig og lovlig bruk av pålagt overtid er ved sjukdom på fleire ansatte slik at ein ikkje lenger har nok folk til å komme rundt innen avtalt tidsramme, dersom arbeidsplassen har fått ein stor vannlekasje og dei ansatte må trå til for å redde det som reddast kan, osv.

 

I slike "krise-situasjonar" så må arbeidstakaren normalt sette seg til disposisjon med mindre man har gode grunnar for å få sleppe å jobbe overtid.

Innanfor det private næringsliv så vil slik plutselig og særlig behov for overtidsarbeid kunne knuttast direkte opp mot arbeidsplassens muligheit for å kunne tilby arbeidsplassar i framtida om krisa ikkje blir retta opp i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jobb så mye du kan mens du er ung, men pass på at det ikke går utover andre plikter eller ditt sosiale liv. Det er en god livserfaring å være vant til å ta i et tak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...