Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skulle handle cannabis, men ble frastjålet penger


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg hadde håpet var at jeg kunne ringe og true med å gå til politiet dersom jeg ikke får pengene tilbake.

Anonymous poster hash: 7469b...ddc

 

Hvorfor ikke bare handle på riktig måte til å begyne med? Polititrussler vil enten ikke gjøre noenting eller så får det kjipe konsekvenser. Penger og dop skal overleveres samtidig. Ingen med et snev av fornuft gir penger først så lenge det ikke er snakk om noen du kjenner og vet du kan stole på.

 

Jau jau, da har du hvertfall fått en lærepenge til 900,-. En aning dyrt spør du meg :lol:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Stupid is as stupid does!

 

Du bør nok anmelde dette snarest. Hold oss oppdatert på hvordan det gikk ?

Har du for vane å spytte på folk som ligger nede for telling?

 

 

På ingen som helst måte, men jeg vil neppe kalle det å "ligge nede for telling" når man blir svindlet under en narkohandel, og så lurer på om man skal anmelde svindelen.

Det vil jeg kalle idioti, det er nesten like idiotisk som innlegget ditt.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Individet står i en utsatt situasjon, uansett hvor etisk feil den virker for oss andre. Å komme med spydigheter gjør at personen kanskje gjør ENDA dummere valg enn å spørre andre om råd første -neste- gang.

 

Det finnes ikke dumskap, bare dårlig lederskap. Hvordan kan man beste forhindre at personen havner i en sånn situasjon igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Individet står i en utsatt situasjon

 

Hvordan kan man beste forhindre at personen havner i en sånn situasjon igjen?

 

Å ha tapt 900,- er ikke å være i en utsatt situasjon. Det er ikke snakk om at TS har bolere på døra som truer med å drepe h*n...

 

Det er rimelig enkelt å forhindre et tap på 900,- når det kommer til narkokjøp. Dop først, penger etterpå. Eller så går det alltid an å la vær å handle droger fra folk man ikke kjenner skikkelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Du trenger ikke nødvendigvis høre på alle som slenger med leppa i denne tråden.

 

Jeg antar politiet ser gjennom fingrene på dette om du klarer å gi de god informasjon om selger. Spør om å få prate med politifolk som jobber med narkotika til vanlig. De ser mer gjennom fingrene enn andre. 900 kroner? Hvor mange g er det? 8-10? Dette ville vel såvidt vært oppbevaring, kanskje også kun besittelse. Forsøk på kjøp av et så lite kvanta vil de antagelig ikke bruke ressurser på. De vil nok heller prøve å ta selger. Vet heller ikke om forsøk på kjøp av et så lite kvanta er ulovlig (i alle fall ikke hvis det i utgangspunktet kunne blitt avgjort med forelegg).

 

La meg allikevel legge til at du selvfølgelig kan risikere straff, selv om jeg ikke tror at du kommer til å få det.

 

Så jeg syns ikke spørsmålet ditt var så dumt. Men pengene dine ser du nok ikke igjen.

Endret av Downhill
Lenke til kommentar

Jeg antar politiet ser gjennom fingrene på dette om du klarer å gi de god informasjon om selger. Spør om å få prate med politifolk som jobber med narkotika til vanlig. 

 

For det første, all kjøp av narkotika er ulovlig, det du tenker på er strafferammene, og at små mengder muligens ikke straffes.

Strafferammene ble "hevet" for noen år siden, slik at under 15 gram med cannabis straffes normalt kun med forelegg.

Nå registreres selvfølgelig et slikt forelegg, og vil dukke opp på diverse politiattester, blant annet til evig tid på en uttømmende politiattest.

 

Det er vel ikke alle som synes det er ønskelig med en "stjerne i boka" for forsøk på kjøp av narkotika.

 

For det andre, så jobber politiet generelt etter opportunitetsforankret myndighetsutøvelse, som betyr at de utviser skjønn.

I all hovedsak betyr det at mindre forbrytelser ikke nødvendigvis forfølges med store ressurser.

 

Noe helt annet blir det når noen kommer inn på kammeret å tilstår forsøk på kjøp av narkotika, fordi de ønsker å anmelde selgeren for svindel.

Da vil politiet ha en fantastisk mulighet til å bøtelegge vedkommende, rett der og da inne på stasjonen, uten noe mer arbeid.

 

Ettersom forsøk i verste fall kan dømmes som forbrytelsen, så er det særdeles høy sannsynlighet for at man ender opp med et forelegg og en "narkoprikk" i rullebladet.

For de fleste er ikke 900,- spenn verdt et forelegg på et par lapper og en "narkoprikk", ikke en gang om risikoen for forelegg var noen få promille, og er her er det nærmest garantert at man vil bli straffet, selv politiet finner humoren i at noen er så tilbakestående at de forsøker å anmelde "seg selv" for narkotikakjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

-

 

-

 

 

Her er det ikke snakk om kjøp av narkotika. Kjøp av narkotika er noe annet enn forsøk på kjøp av narkotika. Videre må vi ta strafferammene i betrakting. Man kan straffes for forsøk når det gjelder lovbrudd som gir fengsel i 1 år eller mer. Strafferammen for narkotikaovertredelse (eksempelvis oppbevaring) er inntil 2 år. Så her kan han straffes.  Men som du sier er politiet utdelt skjønn. Og hvis det er slik at politiet kan motta informasjon om en selger, antar jeg at de ser gjennom fingrene når det gjelder maks 10 g hasj. I tillegg vil det bli en vurdering om det tenkte kjøpet var ment til videresalg.

 

Gjelder det besittelse kan han ikke straffes for forsøk. Strafferammen på besittelse er inntil 6 mnd. Dermed er ikke kravet om 1 år oppfylt. Grensen mellom oppbevaring og besittelse går på antall brukerdoser, og dette er forskjellig kvanta avhengig av stoff.

 

Aktuelle lover er straffeloven og legemiddelloven.

 

Edit: Så her kan jo TS gjøre det enkelt: si han skulle kjøpe 2 g hasj for 900 kr. Da kan han ikke straffes uansett. Politiet kommer selvfølgelig til å le, hvem prøver å kjøpe 2 g for 900 kr...

Endret av Downhill
Lenke til kommentar

Her er det ikke snakk om kjøp av narkotika. Kjøp av narkotika er noe annet enn forsøk på kjøp av narkotika. Videre må vi ta strafferammene i betrakting. Man kan straffes for forsøk når det gjelder lovbrudd som gir fengsel i 1 år eller mer. Strafferammen for narkotikaovertredelse (eksempelvis oppbevaring) er inntil 2 år. Så her kan han straffes.  Men som du sier er politiet utdelt skjønn. Og hvis det er slik at politiet kan motta informasjon om en selger, antar jeg at de ser gjennom fingrene når det gjelder maks 10 g hasj. I tillegg vil det bli en vurdering om det tenkte kjøpet var ment til videresalg.

 

Gjelder det besittelse kan han ikke straffes for forsøk. Strafferammen på besittelse er inntil 6 mnd. Dermed er ikke kravet om 1 år oppfylt. Grensen mellom oppbevaring og besittelse går på antall brukerdoser, og dette er forskjellig kvanta avhengig av stoff.

 

Aktuelle lover er straffeloven og legemiddelloven.

 

La oss så se på Straffeloven.

 

Det er paragraf 2 som sier noe om hva som er en forseelse

 

De strafbare Handlinger, som omhandles i denne Lovs anden Del, er Forbrydelser. Hvor intet modsat er bestemt, gjælder det samme om de strafbare Handlinger, som omhandles i andre Love, forsaavidt de kan medføre Fængsel over 3 Maaneder

Med andre ord, lovbrudd som omtales i Straffeloven, er ikke forseelser.

Forsøk på forbrytelse er i Straffelovens paragraf 49-51

 

Det eneste som står om hva som ikke regnes som straffbart, er

 

Forsøg paa Forseelse er ikke strafbart.

 

Når det kommer til straff, står det 

 

 

Forsøg straffes mildere end den fuldbyrdede Forbrydelse; Straffen kan nedsættes under det for denne bestemte Lavmaal og til en mildere Strafart.

 

Den for den fuldbyrdede Forbrydelse bestemte høieste Straf kan anvendes, saafremt Forsøget har medført nogen Følge, der, om den havde ligget indenfor den skyldiges Forsæt, kunde have berettiget til Anvendelse af en saa høi Straf.

 

 

Altså generelt straffes forsøk mildere, men kan straffes som den fullbyrdede forbrytelsen

 

Sist men ikke minst, narkotikaparagrafen, 162

 

Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, erverver, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler med hjemmel i lov er ansett som narkotika, straffes for narkotikaforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

For å oppsummere, nær sagt en hver befatning med narkotika er straffbart, også i henhold til Legemiddelloven ettersom det er der listen over narkotiske stoffer er oppført osv.

 

Forsøk kan straffes som forbrytelsen, med mindre det er en forseelse, og narkotikalovbrudd er ikke forseelser.

 

Etter min mening skal man ha gardinen trukket bra langt ned dersom man tror det er en god ide å møte opp på nærmeste politistasjon for å anmelde en slik sak.

 

Det er jo nesten garantert at man pådrar seg en straffereaksjon selv.

Det eneste jeg kan se som en utvei, er at vedkommende politibetjent man møter på kanskje har litt sympati for de som er så totalt hjernedøde at de møter opp for å innrømme at de har forsøkt å kjøpe knark, og derfor unnlater å forfølge saken noe videre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Morsomt at det er så mange som er imot cannabis.

 

Selv drikker dere sikkert og dreper hjerneceller helgen lang ;)

 

Forøvrig er ikke cannabis narkotika, men det er alkohol.

Jeg drikker ikke. Jo, cannabis er narkotika.

Lenke til kommentar

Du snakker jo bare vas. Du blander inn lovverk som ikke er gjeldene lenger. Til info er det i dag to traffelover der kun den ene er gjeldene. Forseelse som juridisk begrep er fjernet. I alle fall etter straffeloven. Du får lese deg litt opp først, før jeg diskuterer dette noe videre.

 

Edit: svaret er til adeneo.

Endret av Downhill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt at det er så mange som er imot cannabis.

 

Selv drikker dere sikkert og dreper hjerneceller helgen lang ;)

 

Forøvrig er ikke cannabis narkotika, men det er alkohol.

Har vært alkoholiker i over syv år nå, men er allikevel smartere enn noen som røyker hasj en gang hver andre uke.

 

Rart det der.

 

Ja altså, rart hvor teite hasj-røykere ikke er istand til å fatte at de er, fordi... de er for teite til å forstå det (fordi de har røykt hjernen sin hinsides all fornuft og evne til rasjonell tankegang).

Endret av JeremyBentham
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...