Gå til innhold

Bøker!


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har noen bøker og anbefal? Først og fremst innen fantasy sjangeren, men viss det er noe annet som er veldig bra, så er jo det dreit også. Liker foresten bøker om vikingtia, og fra middelaldren og bakover. Hadde vert fordel aktig om de fintes på lydbok, men det er ikke så viktig.

 

 

Har leste/hørt noen da, Ringenes herre har jeg jo selvsakt lest, holder på med Silmarilion nå (Den er egentlig lit treig) så må jeg jo lese Hobbiten også. Jeg har også lest/hørt Harry Potter bøkanne :ermm::roll::blush: De er faktisk kule, er ikke bare for små unger. Har jo lest en hel mengde andre bøker og da, alle er ikke innenfor fantasy.

 

 

 

 

Kanskje ikke så mange som leser bøker her da :shrug: men det er noe som flere burde gjøre. En god bok er jo mye bedre en de fleste filmer, om man har litt av noe som heter fantasi da. I en film er jo alt lagt ferdig fram til deg, du kan ikke innvirke på utsene på noen måter, men i en bok kan du visualisere alt selv, det er noe man må i grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidshjulet serien er bra. Ivertfall de første bøkene.

 

Shanara serien til Terry Brooks er også bra.

 

Nå holder jeg på med Den skarpe eggen av Philip Pullman som det også er kvalitet over.

 

Den skarpe eggen er en del av en triologi. Bok nr en heter Nordlys og nr tre heter En kikkert av rav.

De er kansje ikke skikkelige fantasy bøker men de er grisebra :thumbup:

Endret av Deg
Lenke til kommentar

når det gjelder fantasy, med mindre du er helt elending i engelsk, les bøkene på engelsk..(forutsett at det er original språket da..)...du får så mye mer ut av dem når du leser dem slik forfatteren mente de skulle bli lest, istedet for en huleboer fra indre troms' oversettelse :mrgreen:

 

Wheel of time kan anbefales, men blir kanskje litt kjedelig i lengden

Dragonlance chronicles + legends ++ (tror det er snakk om 100-150 Dragonlance bøker totalt) er også meget sterkt anbefalt!

 

Forgotten realms bøker er også anbefalte, selv om de er litt mer spred når det gjelder kvalitet og innhold...

 

når du har lest litt fantasy, les terry pratchet's Discworld serie...makan til morro bøker må du lete lenge etter :)

Lenke til kommentar

Ja, dragon lance anbefales!

 

"His dark materials" - Philip Pullman

 

Shanara serien, Sagaen om Belgarion, Sagaen om Paksenarrion, Tidshjulet, Riftkrigen, og seff hobbiten/lotr er serier som eier! :w00t::w00t:

 

( Har lest på norsk, men skulle ha lest dem på engelsk, mye bedre da :ermm: )

 

Skal jeg anbefale en, ville jeg kanskje anbefalt Riftwar/sagaen om riftkrigen! :yes:

Lenke til kommentar

ringenes herre, og andre tolkien bøker er på norsk

 

Wheel of time, eller tidshjulet finnes også på norsk...harry potter er på norsk, tror jeg har sett shanara serien på norsk et sted oxo

 

jeg fant en dansk Dragonlance bok en gang i tiden (9-10 år siden) og jeg tror jeg har sett noen norske oversttelser...

Lenke til kommentar
ringenes herre, og andre tolkien bøker er på norsk

 

Wheel of time, eller tidshjulet finnes også på norsk...harry potter er på norsk, tror jeg har sett shanara serien på norsk et sted oxo

 

jeg fant en dansk Dragonlance bok en gang i tiden (9-10 år siden) og jeg tror jeg har sett noen norske oversttelser...

ja, jeg leser dragon lance på norsk nå. lånte på biblioteket. :w00t:

Lenke til kommentar

ooh, tøfft spørsmål...*gruble*

 

tja det er den klassiske kampen mellom godt og ondt. Den onde gudinnen i verden har vekket de onde dragene, for å prøve å ta over verden...Bøkene handler om en "gjeng venner" (:)) som blir kastet inn i krigen mot sin vilje...les dem, min og mange andre's anbefaling..høres kanskje litt sereotype ut, men det hele er gjort så immari bra! :)

 

start med Chronicles trilogien: "dragons of autumn twilight", "dragons of winter night", og "dragons of spring dawn"...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Noen gode fantasy- og scifi-bøker:

(bør leses på originalspråket!)

 

George R. R. Martin - A Song of Ice and Fire-serien

Robert Jordan - Wheel of Time

Frank Herbert - Dune

Isaac Asimov - Foundation

Dan Simmons - Hyperion

Orson Scott Card - Ender's Game

William Gibson - Neuromancer

Terry Pratchett - Discworld

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...