Gå til innhold

Kjøpte (dyr) bil, viser seg at første service er overskridet - har jeg en sak?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Påsken 2017 kjøpte jeg en ny (brukt) bil. Bilen kostet ca. 650K, og ble kjøpt hos merkeforhandler, forøvrig samme merkeforhandler som solgte bilen ny. Bilen har i utgangspunktet fem års gjeldende nybilgaranti, der det er litt over to år igjen.

Så langt alt vél.

 

Dette er en forholdsvis ny bil (2015-modell), og servicehefte er derfor elektronisk. Det er også serviceavtale på bilen, slik at alle servicer er inkludert.

I går satt jeg å trykket litt i bilen, og fant ut at jeg kunne finne servicehistorikken i bilens system, og der stod det at første service (oljeskift) ble tatt 5000km for sent. Jeg tok så en telefon til min lokale forhandler av samme merke (ikke der jeg kjøpte bilen), og de bekreftet at dette kunne være et problem i forbindelse med en evt. garantisak. De hadde normalt en grense på 10%, mens min er overskridet med rundt 20%.

Dum som jeg var regnet jeg med dette med servicer var iorden når jeg handlet bil, spesielt siden det er en seriøs merkeforhandler. Jeg spurte også selger (skriftlig) om når forrige service var tatt før jeg kjøpte bilen, men ser nå i ettertid at han bare har svart delvis på det spørsmålet.

Uansett, som nevnt kan dette være et problem i forbindelse med en evt. garantireperasjon. Det vil også være et problem med tanke på salg en gang i tiden, og jeg innbiller meg også at et forsikringsselskap vil bruke dette mot meg om jeg ønsker å benytte motor- og drivverksforsikring.

Bilen fungerer fint, og alt det der, men man vet jo ikke hva som skjer om et år eller fem.

Jeg har ikke kontaktet selger enda, da jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem, men har jeg en sak her?

Jeg ser for meg at forhandleren på sett og vis kan overta garantien fra importøren i garantiperioden, og muligens gå klar, men det hjelper ikke meg ved et salg, eller i en sak der jeg kunne ha brukt motor- og drivverksforsikring etter at fem år er gått.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Å prissette noe slikt vil jo være nærmest umulig (alt har jo en pris da riktignok), og jeg tviler på det er et alternativ å få noen form for økonomisk erstatning her, uten at jeg egentlig vet om andre måter å "fikse" dette på.

 

At det hadde påvirket salget mener jeg det er liten tvil om, da jeg ikke tror jeg hadde handlet bilen om jeg hadde kjent til dette. Nå er det jo lett å si det i etterkant, men dette er jo noe som alltid vil følge bilen.

Jeg har tatt kontakt med advokat, da jeg er usikker på hvordan (eller om) jeg skal gå frem her, så får vi se hva de mener.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Kva opplyste selgaren om bilens service historikk?

Og kva tok du deg tid til å undersøke?

 

Har bilselgaren gitt deg opplysningar om at oljeskiftet var gjort innanfor service-anbefalingane, eller er dette noke som du sjølv antok?

Og kva gjorde du for å skaffe deg opplysningar om bilens servicehistorikk?

 

 

Ei anna utfordring for deg akkurat no er sjølv om du klager inn dette som ein mangel, så har ikkje mangelen kosta deg noke. Det einaste du har å vise til er at det er mulig du kan få problemer med garantien dersom det oppstår ein garantisak innanfor 5-årsgarantien, og at du kanskje får dårligare bruktbilpris for bilen.

 

Eg har også vanskelig for å sjå at eit forseint oljeskift som ikkje har påført bilen skadar kan gi grunnlag for å heve kjøpsavtalen.

 

 

 

Det du bør sjekke opp og finne dokumentasjon på er korleis oljeskiftet er knytta opp mot garantien. Dersom du f.eks. har mista garantitida på bilen fordi oljeskiftet blei utført seinare enn 10% av oppgitt kjøyrelengde så vil du ha ein sterk sak sidan det å kjøpe bil utan gyldig garanti er ein åpenbar mangel som hadde påvirka både kjøpsavtalen og prisen er åpenbart dårlegare enn ein tilsvarande bil med garanti.

Men om produsenten ikkje har satt dette som eit absoluttkrav for at garantien skal gjelde, så vil det være vanskeleg å hevde at det er ein mangel å ikkje følge den veiledande serviceanbefalinga.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i første innlegg så antok jeg at servicer var iorden (det er tross alt snakk om en "ny" bil fra merkeforhandler). Tilstandsrapport sier også at servicer er tatt og er ok.

Uansett, det har skjedd endel mer i saken, og importøren i Norge (som er de som har garantiansvaret) fraskriver seg ikke garantien, men bekrefter samtidig at dette i verste fall kan medføre at garantien bortfaller om en evt. skade kan spores tilbake til dette. Jeg har så fått bekreftelse fra forhandler at om dette skulle skje, så vil de ta over garantien i det aktuelle tilfellet.

Sånn sett så er jo ting ordnet, men det vil jo alltid være noe som følger denne bilen, og det er det nok lite å gjøre med er jeg redd.

Endret av Dingsboms
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...