Gå til innhold

[Løst] Spørsmål angående boligutleie


Sheldon C

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro du må inntektsføre leien, ja. Det blir som om du tok vanlig leie og så betalte et tilsvarende beløp til noen for å vaske leiligheten.

 

På den annen side bør du kunne trekke fra en måneds leie som en utgift knyttet til utleien. Dette kan faktisk være mer fordelaktig for deg enn å bare se bort fra den måneden, siden du sikkert har andre utgifter som også kan trekkes fra totalinntektene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg heller også mot at det mest logiske er at din utgift blir leiers inntekt.

 

Vanligvis er "verdi av eget husstell ... i hjemmet til eget behov" "utenfor tjenesteforhold" skattefritt, jf. sktl.  5-15 (1)(j)(7). Men når de i praksis får betalt for å vaske en utleiebolig kan man spørre om vilkårene er oppfylt.

 

 

Men, når jeg tenker over det burde det ikke være noe i veien for å si at husleien er kroner 0 den første måneden fordi leiligheten ikke er vasket. Poenget blir da at du ikke betaler leierne for en jobb, men tar mindre betalt i en periode på grunn av et betydelig problem med boligen. Så kan leierne løse det problemet selv, med skattefritt husstell i hjemmet til eget behov. :)

 

(Da har du ikke noe direkte krav om at de tar en skikkelig nedvask. Men de må fortsatt behandle boligen på en skikkelig måte, som kan involvere vasking, og når de en gang flytter skal den i alle fall være rengjort, jf husleieloven § 10-2 andre ledd.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved at du slipper ut av en kontraktsforpliktelse mot en rabattert leie får du en fordel vunnet ved avkastning av fast eiendom (du leier i praksis ut eiendommen mot at de betaler for/utfører naturalforpliktelser du ellers måtte hatt). Men du får en tilsvarende kostnad (vanligvis fradragsberettiget) fordi du tross alt har betalt for den fordelen. Så leien går opp i opp.

 

For leietaker vil dette være skattefritt, jf. skatteloven § 5-15 bokstav j nr. 7. Det får ikke betydning for bestemmelsen om man vasker eget selveid hjem eller eget leid hjem. Hvis beløpet ikke overstiger 2000,- kr vil beløpet uansett være skattefritt i medhold av § 5-15 bokstav i jf. skattebetalingsforskriften § 7-2-1.

 

Jeg er ellers enig med Ståle om at det enkleste er å leie ut urengjort og at prisen forhandles deretter. Mye enklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...