Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva skjer med nærsynte når aldersynet kommer?


Jaja111

Anbefalte innlegg

La oss si jeg har -2.5 på begge øyne (nærsynt). Når jeg da kommer i 40åra og blir mer og mer langsynt, går nærsynet mitt gradvis nedover da? Altså at jeg blir egentlig ikke langsynt før nærsynet mitt har gått ned til først 0 og så +0.1?

 

Vanskelig å forklare, men er det noen som vet?

 

Eller finnes det 2 separate skalaer? Blir man mindre nærsynt når en blir eldre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg da kommer i 40åra og blir mer og mer langsynt, går nærsynet mitt gradvis nedover da?

Nei (eller i praksis, så kan det skje, men det er ikke pga alderslangsynthet).

 

Vanlig nærsynthet er at høyeeplet er for langt.

 

Alderslangsynthet er at linsen er for stiv. Det er altså snakk om en manglende evne til å endre hvilken avstand man fokuserer på, og har egentlig ingenting med langsynthet å gjøre. Du vil fortsatt ha -2.5, men når du har på deg briller med det, vil du ikke lenger se noe på nært hold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er nærsynt med -2.75

Progressive kontaktlinser her  :thumbup:

Krever litt tilvenning og trening.

Har aldri fått progressive linser til å virke skikkelig. Enten blir det uklart på nært hold når jeg leser. Ellers så ser jeg ikke bilskilt og annet på lang avstand. Har forsøkt en haug av forskjellige styrker uten å lykkes.

 

Hva legger du i tilvenning og trening?

Lenke til kommentar

Det er ikke bare styrker men har med å treffe kompromisset med passelig + addisjon som passer for egen tilstand.

Og hvordan det korrigeres i mellom nær og fjernt (f.eks pc skjerm eller litt lengre unna med en tv)

Progressive linser har ulike korreksjonsteknikker. Jeg bruker en av de med ringdannede tre soner.

Disse med tresonede ring typer er i tillegg forskjellige mellom "far ,intermediate og near" mellom fabrikanter og typer.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er ikke bare styrker men har med å treffe kompromisset med passelig + addisjon som passer for egen tilstand.

Og hvordan det korrigeres i mellom nær og fjernt (f.eks pc skjerm eller litt lengre unna med en tv)

Progressive linser har ulike korreksjonsteknikker. Jeg bruker en av de med ringdannede tre soner.

Disse med tresonede ring typer er i tillegg forskjellige mellom "far ,intermediate og near" mellom fabrikanter og typer.

Takk for svar. Kan du komme med fabrikatet på de du foretrekker?

 

Og evt. nevne de du vet har forskjellige korreksjonsteknikker?

 

Neste gang jeg velger å teste ut dette skal jeg sette meg bedre inn i hva som finnes og tar gjerne med meg dine erfaringer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...