Gå til innhold

Facebook lanserer YouTube-konkurrent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er utelukker ikke det å benytte meg av en video/streaming tjeneste levert av Facebook, men for at jeg skal kunne støtte opp under dette må det først bli slutt på den enorme mengden med tyveri av beskyttet materiale som tillates av Facebook. Mange av skaperne på YouTube har vært svært frustrerte over at personer/grupper legger ut materialet deres på Facebook uten godkjennelse, ofte kopieres materialet i sin helhet eller i så store mengder at det går langt utover hva som kan kalles "Fair Use". Slik aktivitet er svært ødeleggende for de selvstendige skaperne på YouTube, de fleste tjener ikke så "fett" som mange skulle tro (selvfølgelig med enkelte unntak). Det er lenge siden det kom frem at enkelte som var en del av Facebook`s prøveordning hvor man kunne tjene penger regelrett hadde stjålet materiale.

 

Dessverre har YouTube begynt å bli ekstreme i sensureringen av det de mener er kontroversielt materiale, om Facebook kan bli en åpen plattform med minimal sensurering kan de raskt skaffe seg en fortrinn. Klarer de dette og samtidig klarer å unngå tyveri av materiale utover "Fair Use" så kommer jeg definitivt til å benytte meg av tjenesten.

Lenke til kommentar

Det siste mer kjente eksempelet er kontoen til Jordan B Peterson. Kanadisk professor (ansatt ved Universitetet i Toronto) og klinisk psykolog. Han snakker om hva som skjedde de første 10 min av denne videoen (som er første han fikk lastet opp etter at kontoen ble åpnet opp igjen etter at han klarte å skape mye medieomtale rundt stengingen/sensureringen).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vi trenger er ett uavhengig selskap med fokus på ytringsfrihet ala det Minds er for sosiale nettverk

 

Hadde forhåpninger til Vid.me, men det ryktes om at også de har begynt å sensurere. 

 

 

 

Kult. Får håpe de sensurerer mindre enn YouTube. 

Hva er det du føler du ikke får sett på youtube pga sensurering?

 

 

Som Accounts skriver har YouTube begynt å sensurere det de mener er "kontroversielt" innhold. Hva jeg personlig føler jeg går glipp av er ikke relevant for debatten.

Endret av VR-katten
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...