Gå til innhold

Fikk sparken etter å ha kritisert Google for «politisk korrekt monokultur»


Gjest Marius B. Jørgenrud

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hva er egentlig alternativene her? Få kvinner er ittoppsjefer for:

A) de er ikke flinke nok (biologisk)

B) de er flinke nok men "noen" nekter å ansette dem av ideologiske årsaker (konspirasjon)

Etc?

 

C) Å være toppleder innebærer arbeidspress og monotone oppgaver som gjør at det ikke er verdt det. Kvinner er intelligente nok til å se dette og handle deretter, men menn er så opptatt av å imponere det annet kjønn at vi ofrer egen lykke.

 

-k

Omskrevet:

C) de er flinke nok men vil ikke ha jobben (biologisk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig mener jeg du stiller deg selv i et mindre heldig lys med å publisere slikt som en memo til haugevis av ansatte. Men å få sparken? Høres sterkt overdrevent ut. Men sånn går det vel i et mer uregulert arbeidsmarked?

 

AtW

Jeg forstår det slik at California i praksis ikke har ansettelsesvern, dvs at arbeidsgiver kan be deg om å gå uten å ha noen grunn. Hvis det er tilfelle så har arbeidsgiver vel sitt på det tørre juridisk her.

 

Jeg synes fremdeles det er grunn til å stille spørsmål ved om det var en _klok_ avgjørelse av arbeidsgiver.

 

-k

Lenke til kommentar

Omskrevet:

C) de er flinke nok men vil ikke ha jobben (biologisk)

D) For å tilegne seg den kunnskapen og kontaktnettet i 30-40 årene som er nødvendig for å bli en ettertraktet toppleder i 40-50-årene så må du av og til droppe å hente i barnehagen, å steke vafler for håndball-laget, å hjelpe med historie-leksa, å starte vaskemaskin. Det betyr at du må ha en ektefelle som er villig til å kompensere for deg på hjemmebane. Det er en rolle som få menn er komfortabel i:

http://www.vg.no/rampelys/kongelige/danske-prins-henrik-dronningen-gjoer-meg-til-narr/a/24113811/

 

Selv om enkelte kvinner velger å være uten familie, eller finner en mann som er komfortabel med å være "husfar"

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/erna-solberg/ernas-sindre-skal-paa-foerstedamekurs/a/23655735/

 

Så er trenden signifikant nok til at det blir betydelig færre kvinnelige toppledere enn mannlige. Man kan forklare dette med at kvinner (i noen grad) prioriterer å stifte familie foran å bli toppledere, eller at menn (i noen grad) prioriterer seg selv framfor partneren sin.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. men så begynner vedkommende å grave i teorier som sier at menn er bedre programmerere enn kvinner og andre teorier rundt følelser, kunst og ideer. Det har vanskelig for å kjøpe. Det kan selvfølgelig være et snev an sannet her til en viss grad, men her bør man trå veldig forsiktig.

 

Husker fra studier knyttet til ledelse, rekruttering etc at variasjonen i "egenskaper" innen en grupper er langt større enn variasjonen mellom grupper. Så om vi sier at logisk tenkning er en programmereregenskap, så er variasjonen i egenskapen logisk tenkning i gruppen menn langt større enn en eventuell forskjell mellom snittet for gruppene menn og kvinner.

 

Et lite hverdagsapropos. Noen av de desidert beste programmere jeg kjenner er kvinner.

Lenke til kommentar

Så er trenden signifikant nok til at det blir betydelig færre kvinnelige toppledere enn mannlige. Man kan forklare dette med at kvinner (i noen grad) prioriterer å stifte familie foran å bli toppledere, eller at menn (i noen grad) prioriterer seg selv framfor partneren sin.

 

Det er nå en gang slik at av biologiske grunner trenger kvinner å stifte sin familie et sted mellom tretti- og førtiårsalderen, mens vi menn har frihet til å vente lengre. Desto høyere jobbstatus, desto større frihet. En toppleder på 45-55 kan fint få barn dersom han er en mann, mens det er ikke slik for 45-55 år gamle kvinnelige toppledere. Jeg har aldri hørt om en mann som føler sin biologiske klokke tikke for å få barn når de nærmer seg 30, derimot er det mange mannebarn som stresser over hvor kort de har kommet karriere- og statusmessig i den alderen.

 

Betyr det at menn prioriterer seg selv, og kvinner familien? Det tror jeg man skal være forsiktig med å konkludere. Egne opplevelser antyder at når en kvinne føler press på fruktbarhet allerede før 30, så kan mannen svare med å føle press på å øke boligstandarden for å tilrettelegge for framtidig barn. Det kan bl.a. medføre at man tar et karrieremessig steg oppover som man strengt tatt ikke ønsker, både for å øke inntekten men også for å stå sterkere i karrieren senere.

 

Er dette kun tillærte sosiale roller? Det er praktisk for den som bærer barnet å innskrenke sin bevegelseskrets i denne perioden, og en nødvendig følge at den andre parten drar ut og henter inn det familien trenger. Dette helt åpenbart at noe av dette er nedfelt i genetikk og biologi hos mennesker (og mange andre arter). Alt fra at mannen generelt er større og raskere for å nedlegge byttedyr, til at forskjellige typer omsorg er programmert inn.

 

Det betyr ikke at ikke vi som menn skal forsøke å bidra så godt vi kan. Verden er endret nå, og de farene som luket ut andre egenskaper har vi større kontroll på nå. Uansett er ikke alle menn og alle kvinner definert av sitt kjønn - variasjon er også viktig for artens tilpasningsevne.

 

Men de biologisk nedfelte egenskapene bidrar nok til at det er færre kvinner som synes det er fristende å bli toppleder, eller i alle fall til at det er færre som tar de valgene som gjør man ender opp som toppleder.

 

Når det er sagt, synes jeg ikke det jeg sier ovenfor forklarer hvorfor kvinner ikke blir programmerere.

Lenke til kommentar

Det er ikke "biologi" som gjør det. I mange asiatiske land er programmering populært blant kvinner. Det var også et flertall kvinnelige programmerere før spillindustrien ble stor.

I vesten har "data" fått et nerdestempel, og mindretallet av jenter på studiet gjør at mange jenter kvir seg. Bare tenk studier med 3% gutter. Vil ikke gutter kvie seg for å begynne på "jentestudier"?

Lenke til kommentar

 

 



C) Å være toppleder innebærer arbeidspress og monotone oppgaver som gjør at det ikke er verdt det. Kvinner er intelligente nok til å se dette og handle deretter, men menn er så opptatt av å imponere det annet kjønn at vi ofrer egen lykke.
-k


Bingo. Dette har vært min erfaring. At noen ønsker å i det hele tatt utsette seg for det presset å være toppleder er galskap for de aller fleste. At det er biologiske grunner til at kvinner oftere velger en tryggere vei bør da ikke være så kontroversielt. Da mener jeg ikke i evne, men fornuft.

.. men så begynner vedkommende å grave i teorier som sier at menn er bedre programmerere enn kvinner og andre teorier rundt følelser, kunst og ideer. Det har vanskelig for å kjøpe. Det kan selvfølgelig være et snev an sannet her til en viss grad, men her bør man trå veldig forsiktig.

At noen skal miste jobben pga. slike ytringer er et annet tema. Nå mistenker jeg at offentligheten av denne publiseringen har spilt en stor rolle.


Han har kildehenvisninger på uttalelsene i dokumentet, og uavhengige eksperter har som sagt også bekreftet at det han har skrevet er korrekt i ettertid. Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

 

Personlig mener jeg du stiller deg selv i et mindre heldig lys med å publisere slikt som en memo til haugevis av ansatte. Men å få sparken? Høres sterkt overdrevent ut. Men sånn går det vel i et mer uregulert arbeidsmarked?

 

AtW

Jeg forstår det slik at California i praksis ikke har ansettelsesvern, dvs at arbeidsgiver kan be deg om å gå uten å ha noen grunn. Hvis det er tilfelle så har arbeidsgiver vel sitt på det tørre juridisk her.

 

Jeg synes fremdeles det er grunn til å stille spørsmål ved om det var en _klok_ avgjørelse av arbeidsgiver.

 

-k

 

 

Nei det er lover som hindrer oppsigelser på grunnlag av diskriminering, ol.

Lenke til kommentar

 

Personlig mener jeg du stiller deg selv i et mindre heldig lys med å publisere slikt som en memo til haugevis av ansatte. Men å få sparken? Høres sterkt overdrevent ut. Men sånn går det vel i et mer uregulert arbeidsmarked?

 

AtW

 

Nei slik går det også her i Norge. Må jeg minne om en hvis lærer f.eks?

 

 

Hvilken sak viser du til?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

C) Å være toppleder innebærer arbeidspress og monotone oppgaver som gjør at det ikke er verdt det. Kvinner er intelligente nok til å se dette og handle deretter, men menn er så opptatt av å imponere det annet kjønn at vi ofrer egen lykke.

-k

 

Bingo. Dette har vært min erfaring. At noen ønsker å i det hele tatt utsette seg for det presset å være toppleder er galskap for de aller fleste. At det er biologiske grunner til at kvinner oftere velger en tryggere vei bør da ikke være så kontroversielt. Da mener jeg ikke i evne, men fornuft.

 

.. men så begynner vedkommende å grave i teorier som sier at menn er bedre programmerere enn kvinner og andre teorier rundt følelser, kunst og ideer. Det har vanskelig for å kjøpe. Det kan selvfølgelig være et snev an sannet her til en viss grad, men her bør man trå veldig forsiktig.

 

At noen skal miste jobben pga. slike ytringer er et annet tema. Nå mistenker jeg at offentligheten av denne publiseringen har spilt en stor rolle.

 

Han har kildehenvisninger på uttalelsene i dokumentet, og uavhengige eksperter har som sagt også bekreftet at det han har skrevet er korrekt i ettertid.

 

 

Hva er det konkret de har bekreftet er korrekt? Det kan ikke være mye til ekspert om de har bekreftet at alt i skrivet er "korrekt".

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Personlig mener jeg du stiller deg selv i et mindre heldig lys med å publisere slikt som en memo til haugevis av ansatte. Men å få sparken? Høres sterkt overdrevent ut. Men sånn går det vel i et mer uregulert arbeidsmarked?

 

AtW

Nei slik går det også her i Norge. Må jeg minne om en hvis lærer f.eks?

Hvilken sak viser du til?

 

AtW

Har du levd under en stein de siste årene som ikke har fått med deg en hviss lærer som fikk sparken pga sine politiske meninger? Det var på forsiden på alle store media i flere uker...
Lenke til kommentar

 

 

 

C) Å være toppleder innebærer arbeidspress og monotone oppgaver som gjør at det ikke er verdt det. Kvinner er intelligente nok til å se dette og handle deretter, men menn er så opptatt av å imponere det annet kjønn at vi ofrer egen lykke.

-k

Bingo. Dette har vært min erfaring. At noen ønsker å i det hele tatt utsette seg for det presset å være toppleder er galskap for de aller fleste. At det er biologiske grunner til at kvinner oftere velger en tryggere vei bør da ikke være så kontroversielt. Da mener jeg ikke i evne, men fornuft.

 

.. men så begynner vedkommende å grave i teorier som sier at menn er bedre programmerere enn kvinner og andre teorier rundt følelser, kunst og ideer. Det har vanskelig for å kjøpe. Det kan selvfølgelig være et snev an sannet her til en viss grad, men her bør man trå veldig forsiktig.

 

At noen skal miste jobben pga. slike ytringer er et annet tema. Nå mistenker jeg at offentligheten av denne publiseringen har spilt en stor rolle.

Han har kildehenvisninger på uttalelsene i dokumentet, og uavhengige eksperter har som sagt også bekreftet at det han har skrevet er korrekt i ettertid.

Hva er det konkret de har bekreftet er korrekt? Det kan ikke være mye til ekspert om de har bekreftet at alt i skrivet er "korrekt".

 

AtW

Det var blant annet en artikkel med 4 forskere som bekreftet det han hadde skrevet som fallt inn under deres fagfelt. Dette er lett å finne ATW, gjør ihvertfall en liten innsats før du uttaler deg. Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

 

 

 

Personlig mener jeg du stiller deg selv i et mindre heldig lys med å publisere slikt som en memo til haugevis av ansatte. Men å få sparken? Høres sterkt overdrevent ut. Men sånn går det vel i et mer uregulert arbeidsmarked?

 

AtW

Nei slik går det også her i Norge. Må jeg minne om en hvis lærer f.eks?

Hvilken sak viser du til?

 

AtW

Har du levd under en stein de siste årene som ikke har fått med deg en hviss lærer som fikk sparken pga sine politiske meninger? Det var på forsiden på alle store media i flere uker...

 

 

Jeg vet ikke hvilken konkrete sak du snakker om. Kan du ikke bare vise til hvilken det er?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Personlig mener jeg du stiller deg selv i et mindre heldig lys med å publisere slikt som en memo til haugevis av ansatte. Men å få sparken? Høres sterkt overdrevent ut. Men sånn går det vel i et mer uregulert arbeidsmarked?

 

AtW

Nei slik går det også her i Norge. Må jeg minne om en hvis lærer f.eks?
Hvilken sak viser du til?

 

AtW

Har du levd under en stein de siste årene som ikke har fått med deg en hviss lærer som fikk sparken pga sine politiske meninger? Det var på forsiden på alle store media i flere uker...

Jeg vet ikke hvilken konkrete sak du snakker om. Kan du ikke bare vise til hvilken det er?

 

AtW

Hvis du ikke vet om Max Hermannsen saken så enten lyver du, ellers har du levd isolert fra allt av media de siste par årene... Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Personlig mener jeg du stiller deg selv i et mindre heldig lys med å publisere slikt som en memo til haugevis av ansatte. Men å få sparken? Høres sterkt overdrevent ut. Men sånn går det vel i et mer uregulert arbeidsmarked?

 

AtW

Nei slik går det også her i Norge. Må jeg minne om en hvis lærer f.eks?
Hvilken sak viser du til?

 

AtW

Har du levd under en stein de siste årene som ikke har fått med deg en hviss lærer som fikk sparken pga sine politiske meninger? Det var på forsiden på alle store media i flere uker...
Jeg vet ikke hvilken konkrete sak du snakker om. Kan du ikke bare vise til hvilken det er?

 

AtW

Hvis du ikke vet om Max Hermannsen saken så enten lyver du, ellers har du levd isolert fra allt av media de siste par årene...

 

 

Takk, da vet jeg hvilken sak du snakker om. Illustrerer ikke den ganske godt at stillingsvernet er sterkere i norge? Han har fått formelle advarsler tidligere (etter konflikter med elever), ble tilbydd overflytting internt, men det endte med oppsigelse med normal oppsigelse på 3 måneder og sluttpakke?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...