Gå til innhold

Valg av yrke - økonomi


Anbefalte innlegg

Det er faktisk ikke arbeidere jeg snakker nedlatende om, men dét faktum at vi ikke lærer noe om forvaltning, lederskap, investéring og økonomi generelt i skolen. Derfor blir alle slaver og lærer aldri å komme ut av det økonomiske kappløpet. Dette er for meg forferdelig uetisk. Og dét er grunnen til at jeg skriver som jeg gjør, for å vise andre at det finnes andre aspekter til arbeidslivet. Ikke for å trykke visse grupper néd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk ikke arbeidere jeg snakker nedlatende om, men dét faktum at vi ikke lærer noe om forvaltning, lederskap, investéring og økonomi generelt i skolen. Derfor blir alle slaver og lærer aldri å komme ut av det økonomiske kappløpet. Dette er for meg forferdelig uetisk. Og dét er grunnen til at jeg skriver som jeg gjør, for å vise andre at det finnes andre aspekter til arbeidslivet. Ikke for å trykke visse grupper néd.

Så du mener "Hamster i bur" og "slave" er positivt ladede synonymer til "arbeidstaker"?

 

Man kan lære om alle de tingene i skolen om man søker seg til et studium hvor de lærer dette. Det er forøvrig også det studiumet TS tenker å søke seg til. Det er heller ikke slik at man bare kan banke på døren og spør om å forvalte andres penger. Man må ha konsesjon fra Finanstilsynet og infrastruktur for kapitalforvaltning. Om det er etisk eller ikke gidder jeg ikke diskutere i en tråd om studier. 

Lenke til kommentar

I en tid med ekstremt lave renter, hvor pensjonsforpliktelsene er høyere enn hele oljefondet og hvor vi nå går over til å ta pensjonsrisikoen selv ( fra ytelse til innskuddspensjon) så bør en være mer økonomisk bevisst. Jeg sier ikke at man trenger en 5 årig siviløkonom utdannelse, men å sette seg inn i hvordan en sparer og forvalter penger er en viktig egenskap. Så fins det de som vil ut av rotteracet og som satser på å FIRE (financial independence, retirement early).
​Da trenger en absolutt å sette seg inn i hvordan dette fungerer i praksis. Kanskje TS er fornøyd med å jobbe hele sitt friske liv og å gjøre som sjefen sier hele tiden. Kanskje ikke. Kanskje TS vil forandre mening etter noen år i arbeidslivet. Hvem vet. Men å kunne litt om hvordan en forvalter penger er lurt.

Lenke til kommentar

 

Det er faktisk ikke arbeidere jeg snakker nedlatende om, men dét faktum at vi ikke lærer noe om forvaltning, lederskap, investéring og økonomi generelt i skolen. Derfor blir alle slaver og lærer aldri å komme ut av det økonomiske kappløpet. Dette er for meg forferdelig uetisk. Og dét er grunnen til at jeg skriver som jeg gjør, for å vise andre at det finnes andre aspekter til arbeidslivet. Ikke for å trykke visse grupper néd.

Så du mener "Hamster i bur" og "slave" er positivt ladede synonymer til "arbeidstaker"?

 

Man kan lære om alle de tingene i skolen om man søker seg til et studium hvor de lærer dette. Det er forøvrig også det studiumet TS tenker å søke seg til. Det er heller ikke slik at man bare kan banke på døren og spør om å forvalte andres penger. Man må ha konsesjon fra Finanstilsynet og infrastruktur for kapitalforvaltning. Om det er etisk eller ikke gidder jeg ikke diskutere i en tråd om studier. 

 

Ironiske er jo at typen i flere tråder heller anbefaler folk å sykemelde\uføretrygde seg selv, siden staten ikke har tatt hånd om de.

Lenke til kommentar

 

Flere tilbyr også bachelor i regnskap og revisjon. De som har den bacheloren er også de eneste som kan bli ansatt hos de fire store uten mastergrad(rett fra skolebenken).

 

Om det er 'PWC, Deloitte, Ernst & Young og KPMG' du tenker på tror jeg ikke dette (alltid) stemmer:

 

Fikk revisorjobb med bachelorgrad i bagasjen

Fikk regnskapsførerjobb før fullført bachelorgrad

 

Disse er publisert i 2013 og 2014, altså før man vurderte å gå fra to til en godkjenningstittel innenfor revisjonsyrket. Alle de som begynte etter høsten 2015 må ta en master i regnskap og revisjon dersom de ønsker å bli revisor, ettersom bachelor+praksis (registrert revisor) faller bort. 

 

EDIT: Ser at Nimrad har kommentert nesten det samme i denne tråden som ligger rett under. 

Endret av kreppsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...