Gå til innhold

Stortingsvalg basert på blockchain-teknologi


Anbefalte innlegg

Kunne man tatt i bruk blockchain-teknologi for å avholde stortingsvalget? Det virker som et ressurssløseri uten like at man skal styre med alle disse valglokalene og sende ut vakter og stemmesedler til ørten kriker og kroker over hele landet.

Endret av VR-katten
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker du da å stemme online, eller hvordan ser du det for deg?

 

Stemmegivning online medfører en rekke problemer man burde ta hensyn til som man slipper med dagens system. Største risikoen i dag er tellemaskinene, hvor man ikke har noen kontroll på om de teller riktig.

 

Med blockchain-teknologi kan man kanskje garantere at en stemme aldri endres i etterkant. Men kan man garantere at man har stemt det man ønsker, samtidig som anonymiteten ivaretas? Dvs at man kan gå inn etterpå og sjekke at stemmen man ga var korrekt, uten at det medfører at andre kan se hva du har stemt?

 

Merker jeg kan for lite om blockchain-teknologi, burde sikkert lese meg opp litt.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Du er klar over at i begge tilfeller så kjenner bank/skatteetaten til din identitet og alle transaksjoner/inntektet etc du har?

 

Ved hemmelig valg er veldig viktig at myndighetene ikke kan finne ut hva man har stemt. Heller ingen andre skal sitte på denne informasjonen.

Norge overvåket personer tilknyttet enkelte partier så sent som på åttitallet, andre land har gjort mere drastiske ting. Å være anonym er essensielt for at et valg skal være fritt.

 

Mitt spørsmål forblir: Hvordan ser du for deg hemmelige valg gjennom bruk av BankID.

Lenke til kommentar

Problemet med å stemme hjemmefra er ikke entydig identifisering, at det kan jukses bak i programvaren ett sted, at noen stemmer flere ganger eller at "russerne hækker valget".

Det store problemet er om vi fortsatt vil ha fritt og hemmelig valg. Om jeg kan stemme hjemme, og ikke bak ett forheng i ett avlukke i valglokalet, åpner det for at andre kan kontrollere at jeg stemmer "riktig". Plutselig er døren da åpen for at "far i huset", arbeidsgiver, sektlederen eller han som betalte meg en 1/2 flaske billig sprit kan stå bak skulderen å se om jeg gjør som jeg sa...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor trenger alt være hemmelig?

 

og hvordan er hemmelig valg sikrere?

Det er jo bare en papirlapp som er stemplet, så det er mye letter å jukse her enn om stemmen var låst til personnummeret

Hemmelige valg er ikke nødvendigvis sikre, det har jeg da aldri påstått.

 

Dersom du ikke anerkjenner at hemmelige valg er essensiele i et demokrati, så er vi på så vidt forskjellige planeter at jeg ikke orker å fortsette å diskutere med deg. Se bla min forrige post for én grunn til at valg skal være hemmelige.

 

At du heller ikke ser hvor mye lettere det er å manipulere datamaskiner mot å få med deg utallige valgmedarbeidere i en konspirasjon sier også sitt.

Lenke til kommentar

Blokkjedeteknologi kan løse noen av problemene med å avholde digitale valg, men Piratparitet mener at det er viktig å avholde papirbaserte valg til teknologien er moden og folk er modne for det. Det er dessuten en angrepsvektor som kun kan forhindres ved at velgerne går til stemmelokaler, nemlig risikoen for overvåkning og utilbørlig press fra egne familiemedlemmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...