Gå til innhold

Augustfest 2017 – JorunT – Litt gammelt, litt nytt, litt fint og litt stygt


Anbefalte innlegg

Flott bilde av Summer Snow - hadde den en gang for lenge siden. Lot den klatre i et tre. (Kanskje den fortsatt er i gammelhagen, eller den er forsvunnet - den er kanskje ikke så hardfør)

Takk, Randi. jeg tror denne er en av de mest hardføre av alle klematisene, tror det er vanskelig å ta livet av den. Jeg tar spenntak med jevne mellomrom og røsker til meg det jeg kan, det blir noen meter i slengen, for at ikke alt annet skal kveles. Det blir fort som i spoileren under, liljene er over en meter høye.

 

 

35616585574_751c11c00d_z.jpgP8086945.jpg Crowded by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Flott bilde av Summer Snow - hadde den en gang for lenge siden. Lot den klatre i et tre. (Kanskje den fortsatt er i gammelhagen, eller den er forsvunnet - den er kanskje ikke så hardfør)

Takk, Randi. jeg tror denne er en av de mest hardføre av alle klematisene, tror det er vanskelig å ta livet av den. Jeg tar spenntak med jevne mellomrom og røsker til meg det jeg kan, det blir noen meter i slengen, for at ikke alt annet skal kveles. Det blir fort som i spoileren under, liljene er over en meter høye.

 

 

35616585574_751c11c00d_z.jpgP8086945.jpg Crowded by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

 

Oisann, kanskje den er der fortsatt i gammel-hagen min da.

Lenke til kommentar

17. august - Osteospermum sp.

 

Igjen et plante med et villedende norsk navn, spansk margeritt. Den er ikke spansk, men kommer fra Sør-Afrika, så jeg foretrekker det vitenskapelige navnet Osteospermum. Den ytre kransen av kronblad er hvite på oversiden, men vakkert lilla sett fra undersiden, passet fint mot en ganske grå himmel.

 

35827658903_426b13c4a9_z.jpg

P8177130-Edit.jpg Osteospermum sp. by Jorun Tharaldsen, on Flickr

 

Olympus M12-40mm F2.8 1/640s, f/8,0, ISO 200

 

Jeg har aldri sett så mange humler som i år, kan nesten ikke ta et blomsterbilde uten at de vil være med (se spoiler).

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

18. august – Messinglav på gravstein

 

Jeg er ingen spesialist på sopp, men jeg tror dette er messinglav (Xanthoria parietina), som er vanlig å finne på greiner av løvtrær, sjeldnere på stein. Jeg ante ikke at det var så mange rare detaljer før jeg tittet nærmere med makroobjektivet. De små, skållignende greiene er fruktlegemer, som er fra 1 til 4 mm i diameter. Lav er snåle organismer: sopp som parasitterer på alger. 

 

36653750115_fb9697c865_z.jpg

_8188672_75 Xanthoria parietina.jpg by Jorun Tharaldsen, on Flickr

Olympus M60mm F2.8  1/125s, f/5,6 ISO 1000 (det var en glipp)

Endret av JorunT
Lenke til kommentar

Oi, så flott lav - det har jeg ikke sett før. (Og du ser inn i fremtiden et par dager også ser jeg)

Takk for tips om datoen, har rettet den nå, det er ikke så greit å holde styr på dagene! Du har helt sikker sikkert sett denne laven, men du ser ikke så godt detaljene uten litt hjelp, makroobjektivet er bra å ha.

Lenke til kommentar

Oslo S, blitt så fint der nå da - og bildet var flott med folk tilfeldig "strødd" rundt i synsfeltet. - Kjempefin samling av bilder i dag - Segway der også ja - tok noe bilder av det i Krakow jeg, men var ikke på en selv nei....

Takk, av og til er det OK å ha folk i forgrunnen. Da jeg så alle Segwayene, lurte jeg på om det var ett av regjeringspartiene som hadde samling i sentrum

Her var det mye fint siden sist jeg var innom. Jeg har alltid vært svak for blomkarsen, og plassert på en fin bordplate med fine farger og pen stripe på skrå tvers over, ble det er høydepunkt i hele buketten for meg.

Takk, Linepusle, blomkarser er takknemlige blomster; i år er de ekstra mange og fine, noen planter liker regnvær.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...