Gå til innhold

Studielån og inn på høyrentekonto?


Patkaaa

Anbefalte innlegg

Hei! 

Begynner å studere nå til høsten. Skal bo med foreldrene mine, og er derfor ikke avhengig av studielån for å "overleve". 

Ser at studielånet kan bli gjort om til stipend dersom jeg består årene, noe jeg har planer om å gjøre. 

Vil det være smart av meg å ta opp studielån og sette pengene av på en høyrentekonto? 

 

Vet ikke hvor mye jeg kan få, da jeg kommer til å bo hjemme, men er vel snakk om et par tusen. En del av disse blir vel også omgjort til stipend dersom jeg består? 

Takker for svar og hjelp! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med dagens renter og det du kan få i studielån så kan du kanskje tjene en tusenlapp i året på det om du setter det på høyrente konto..

 

Men er det verdt tiden tiden din...Den tiden du bruker på å besøke banken, kontakte lånekassen, betalingsgebyr og evnt faren for at du blir fristet til å bruke noe av pengene...

 

Med slik innsats har du bedre lykke å jobbe den timene i ukene du bruker på lånet og vil trolig ha tjent 10 ganger så mye..

Lenke til kommentar

 

Vil det være smart av meg å ta opp studielån og sette pengene av på en høyrentekonto? 

 

Nei, høyrentekonto er bare 2%, studielånsrenta er minst dette. Setter du derimot pengene i indeksfond eller Bitcoin...

 

Studielån er rentefritt så lenge man er under utdanning... Men uansett, litt mye styr for penga...

Lenke til kommentar

 

 

Vil det være smart av meg å ta opp studielån og sette pengene av på en høyrentekonto? 

 

Nei, høyrentekonto er bare 2%, studielånsrenta er minst dette. Setter du derimot pengene i indeksfond eller Bitcoin...

 

Studielån er rentefritt så lenge man er under utdanning... Men uansett, litt mye styr for penga...

 

 

Ja, det glemte jeg. Da er det vel bare å gjøre det. Tar bare noen minutter, god betaling for de fleste, selv om han bare setter inn på høyrentekonto. Men som sagt får du (sannsynligvis) høyere avkastning i fond eller krypto. 

Endret av VR-katten
Lenke til kommentar

Med dagens renter og det du kan få i studielån så kan du kanskje tjene en tusenlapp i året på det om du setter det på høyrente konto..

Det blir jo fort eit par tusenlappar i året viss han skal studera ei stund. Viss ein har disiplin og lar pengane stå på høgrentekonto vil ein fort ha eit par hundre tusen der som ein får renter på. Då blir inntekta ein fin slump tusenlappar i året. Grei betaling for å bruka eit kvarter på å fylla ut søknadsskjema hos Lånekassen - især for ein student.

 

Boligsparing Ung har vel ganske bra rente? Men da må du betale noe skit for å få tatt ut pengene om du ikke bruker det på hus.

Fin rente, men det er kanskje litt dumt å fylla opp BSUen mens ein er student. Den mest lønnsomme delen av BSU er jo skattefradraget, og som student betaler ein gjerne lite/ingen skatt. I tillegg kjem momentet med at det kan vera greit å ha pengane lett tilgjengelege den dagen avdraga byrjar å gå.

Endret av MKap
Lenke til kommentar

Hva er poenget med å ta opp lån om du ikke trenger pengene?

Bedre å ikke ha lån :)

Snakk om et rentefritt lån, og sette inn de pengene inn på høyrentekonto og ikke bruke de frem til man må betale ned lånet...

 

Man betaler ned lånet i ett enkelt avdrag og sitter igjen med rentene...

 

Forstår tanken, men det for min del hadde vært formye pes, samt fristelsen til å bruke de hadde vært alt for stor...

Lenke til kommentar

Hva med skatt på rentene :hmm:

https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/skatter-og-avgifter/skattesatser-2017/id2514837/

 

Betaler ikke skatt på slikt når man ikke har mye inntekt..  Er jo snakk om en tusenlapp i året toppers i renter.. Derfor er konklusjonen at det er for mye pairmølle i det heletatt til å begynne å bry seg om å sette studielån inn på høyrentekonto...

 

MEN, det er noen ekstra fordeler med å ha kanskje en konto med 80K kroner det første året, 160K det neste, om man stadig søker nytt stipend og setter det inn på kontoen år etter år..

 

Man får ett godt forhold til banken, som derimot er ekstremt skummelt, man vil garantert få tilbud om diverse kreditkort på ekstreme beløp som kan være nyttig om man faktisk har penger å betale ned beløpet etterhvert som man bruker det.. Men man brenner unna trolig helig inntjeningen av å ha høy sum på høyrentekonto lett om man er forsinket i å betale unna litt kreditkort gjeld..

 

Det er bare så jævlig mye ansvar og tunga rett i munnen greie å forvalte så mye penger uten å faktisk bruke de..

Lenke til kommentar

Det er vel bedre å ta maks lån og sette dette bort på en høyrentekonto, enn å ikke gjøre det? Dette forutsetter at man er disiplinert nok til å ikke sløse bort lånet på stereo/reiser eller noe, men faktisk ikke røre pengene.

 

Den dagen man er ferdig å studere og får seg jobb/inntekt begynner rentene å løpe. Da kan man vurdere om man vil betale tilbake, eller kanskje kjøpe bil/innbo/noe. Det finnes vel knapt bedre rentebetingelser enn studielån?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge min bankrådgiver er det bedre å ta lånet om du kan ettersom det er rentefritt. Du kan i teorien låne ca 100k i året mens du studerer og la dette stå å lage renter å deretter betale ned hele lånet på en gang. Du kan også bruke pengene som egenkapital som bolig, sette det i fond eller lignende. Eneste måten du taper penger på er om du bruker pengene når du ikke trenger.

 

Bruk det evt. til å fylle opp BSU og en BSU+ eller hva de kaller de utvidete bsu'ene nå om dagen som har god rente og skattelette (vanlig bsu).

Lenke til kommentar

Du får ikke omgjort 40% til stipend om du bor hjemme hos foreldre. 

 

Jeg tok fult lån da jeg studerte og jeg bodde også hjemme. Satte alt inn på høyrentekonto og har ikke rørt noe av det (utenom skolepenger). Har fått årlige renter på beløpet, omtrent 3000 kr. Studielån er det billigste lånet du kan ha så hvorfor ikke tjene litt på det? Jeg kunne satt lånet inn i fond feks, men har ikke satt meg godt nok inn i det dessverre. 

 

Selvfølgelig må du være disiplinert og ikke bruke store summer av lånet på masse tull.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar! 

Begynner som sagt på Bacheloren her i Stavanger, men tenker siden å studere på BI i Oslo, og da blir jeg nødt til å ta opp lån for skole og en plass å bo. Dette kan vel kanskje kollidere hvis jeg velger å ta opp "store" lån nå, bare for å sette de til sides. 

Fond er jeg interessert i å lære mer om. Har selv begynt smått og legger over penger hver måned fra det jeg tjener nå, men det er ikke de store summene. Har ingen problemer med å legge vekk penger på siden og ikke bruke dem på tull, er veldig disiplinert når det kommer til det. 

Får jeg noen form for stipend, typ en tusenlapp, via. lånekassen på universitetet - slik som på Vgs? 

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar! 

 

Begynner som sagt på Bacheloren her i Stavanger, men tenker siden å studere på BI i Oslo, og da blir jeg nødt til å ta opp lån for skole og en plass å bo. Dette kan vel kanskje kollidere hvis jeg velger å ta opp "store" lån nå, bare for å sette de til sides. 

 

Fond er jeg interessert i å lære mer om. Har selv begynt smått og legger over penger hver måned fra det jeg tjener nå, men det er ikke de store summene. Har ingen problemer med å legge vekk penger på siden og ikke bruke dem på tull, er veldig disiplinert når det kommer til det. 

 

Får jeg noen form for stipend, typ en tusenlapp, via. lånekassen på universitetet - slik som på Vgs? 

 

Hei.

Hvis du klarer å la pengene stå i ro på en egen konto, så er det 100% risikofri gevinst å sette de inn på en sparekonto og høste av rentene. Du vil også ha 300 000 i cash etter endt bachelor som kan være med på å gi deg en ordentlig god start på boligmarkedet. Selv om du har tilsvarende beløp i lån vil ikke banken se det helt slik. Vi gjorde nemlig akkurat det da vi kjøpe egen bolig. Teoretisk negativ egenkapital, men banken så 400 000,- på konto og ga oss lån.

 

Dette fordrer at du faktisk ikke bruker disse pengene på tull og tøys. Dersom du klarer å holde fingrene av fatet er det en no brainer: ta opp lånet. Spør gjerne banken om de kan sette en uttaksbegrensning fram til år XX for deg som kun kan oppheves av foreldrene dine.

 

Anonymous poster hash: f9e64...4a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tusen takk for gode svar! 

 

Begynner som sagt på Bacheloren her i Stavanger, men tenker siden å studere på BI i Oslo, og da blir jeg nødt til å ta opp lån for skole og en plass å bo. Dette kan vel kanskje kollidere hvis jeg velger å ta opp "store" lån nå, bare for å sette de til sides. 

 

Fond er jeg interessert i å lære mer om. Har selv begynt smått og legger over penger hver måned fra det jeg tjener nå, men det er ikke de store summene. Har ingen problemer med å legge vekk penger på siden og ikke bruke dem på tull, er veldig disiplinert når det kommer til det. 

 

Får jeg noen form for stipend, typ en tusenlapp, via. lånekassen på universitetet - slik som på Vgs? 

 

Hei.

Hvis du klarer å la pengene stå i ro på en egen konto, så er det 100% risikofri gevinst å sette de inn på en sparekonto og høste av rentene. Du vil også ha 300 000 i cash etter endt bachelor som kan være med på å gi deg en ordentlig god start på boligmarkedet. Selv om du har tilsvarende beløp i lån vil ikke banken se det helt slik. Vi gjorde nemlig akkurat det da vi kjøpe egen bolig. Teoretisk negativ egenkapital, men banken så 400 000,- på konto og ga oss lån.

 

Dette fordrer at du faktisk ikke bruker disse pengene på tull og tøys. Dersom du klarer å holde fingrene av fatet er det en no brainer: ta opp lånet. Spør gjerne banken om de kan sette en uttaksbegrensning fram til år XX for deg som kun kan oppheves av foreldrene dine.

 

Anonymous poster hash: f9e64...4a5

 

Takker for et meget godt svar. 

 

Tror det er det jeg kommer til å gjøre, men trenger litt innsikt i stoffet før jeg gjør noe som har med mye penger å gjøre.

 

Er det noen jeg kan kontakte i banken min e.l. som kan hjelpe meg med å få gjort dette på en skikkelig måte, slik at jeg ikke får problemer i framtiden? Har Sparebank1 som min bank. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...