Gå til innhold

Trenger hjelp til oppsett av ubiquiti hjemmenettverk


Anbefalte innlegg

Har kjøpt ubiquiti utstyr som jeg vil integrere i hjemmenettverket

Utstyret består av følgende:

Ubiquiti USG

Ubiquiti Switch 150W med PoE

Ubiquiti UAP AC LITE 2 stk

Ubiquiti Cloud key

 

Ser for meg å brokoble min nåværende Apple router og koble USG til LAN porten.

IP adresse til Apple routeren er 10.0.1.1 (tror jeg)

Ser da for meg at jeg fremdeles benytter Apple routeren til gaming og slår av wi-fi på denne mens ubiquiti utstyret tar seg av wi-fi og kablet nettverk til TV etc.

 

Jeg har ikke satt opp nettverk med bedriftsutstyr tidligere , så jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Jeg har sett noe YouTube videoer og lest noen guider fra ubiquiti sitt forum uten å helt fått taket på det.

 

Slik jeg har forstått det så bør jeg begynne med å laste ned ubiquiti software til min PC

Deretter kobler jeg pcèn til LAN porten på USGèn, så bør jeg endre ip adressen på USG fra 192.168.1.1 til IP adressen som er i lokal nettverket på Apple routeren 10.0.1.1?

Fulgte en guide på YouTube hvor det benyttes ett programm som heter PuTTY

Og fulgte avvisningen der, men da jeg skrev inn kommandoen der jeg kunne velge Ethernet port fikk jeg ikke frem dette valget (trolig ugyldig kommando)

Står også noe om å slette en default etherport 192.168.1.1/24 , begynner å få hodeverk :)

 

Takker for gode råd, eller linker..

post-232122-0-33914900-1501371116_thumb.jpg

post-232122-0-48341700-1501375183_thumb.png

Endret av Finn Roen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har du inkludert AirPort express/Apple routeren? Hvorfor ikke la USGen ta hele jobben?

Da må jeg isåfall endre VoIP utgangen på USG til Eth 2, da Apple router , USG og Alarmsentral står i andre etasje i huset mens Switch står i sikringsskapet i første etasje.

På PC knyttet til Apple router, benyttes denne til gaming , kjører ellers 7 virtuelle pc'er på denne maskinen som kjører majestic12, og er usikker på om det er da er best å fordele lasten mellom Apple routeren og USG som da tar seg av trådløst nettverk, eller om USG fikser begge deler uten problemer.

Lenke til kommentar

USG tar seg ikke av trådløst nettverk, det er en gateway/router og den har i praksis ingen andre funksjoner. Konfigurrasjon av wifi, lan og wan administreres via cloudkey (du trenger altså ikke å laste ned noe software!), men sistnevnte fordrer naturligvis at du kobler du på USG slik den er tenkt.

 

All den tid du lurer på om USG skal takle lasten, så blir det betimelig å spørre om hvor rask nettlinje du har?

 

Mitt førsteinntrykk er også at med alt utstyret du har tilgjengelig, så gjør boksene med eplelogo mest nytte for seg på finn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mitt førsteinntrykk er også at med alt utstyret du har tilgjengelig, så gjør boksene med eplelogo mest nytte for seg på finn.

. Macverk med andre ord :)

 

Burde jeg koblet til en switch til ut fra USG som jeg bruker i andre etasje til PC og Alarmsentral

Jeg har lastet ned en "app" i chrome nettleseren, det er her jeg skal administrere cloudkey?

Endret av Finn Roen
Lenke til kommentar

Hvilken usg har du? Har kjørt nett med hundrevis av brukere på den minste usgen så ett lite hjemmenett burde gå greit.

Det er den minste USG’en jeg har, det er ikke mange brukere av trådløst nett

, det er majestic12 ( http://www.majestic12.co.uk/ ) som bekymrer meg litt, en eple router jeg brukte for noen år siden taklet ikke all datatrafikken.

Plugg i cloud key, det er den du skal administrere alt fra, når du har satt opp den så du har kontroll med den så plugger du i resten, cloud key har ett webgrensesnittet som alt annet slikt utstyr. Du trenger ingen putty e.l.

Er det da meningen jeg skal koble opp alt utstyret slik det er ment å være for deretter å konfigurere cloudkey.

Kommer jeg meg på nett med default utstyr, eller bør jeg koble pc’en til mobilnett for å konfigurere?

Endret av Finn Roen
Lenke til kommentar

Sett Cloudkey i router eller switch (Hvis switchen er koblet i router) Last så ned Ubnt Discovery software, og finn IP adresse cloudkeyen har fått. Skriv den inn i nettleseren og konfigurer Cloudkeyen. (For ordensskyld så er en cloudkey en kontroller som du kan styre alle acesspunkter ifra.)

 

Plugg så inn begge acesspunktene dine og adopt disse og sett de opp, via Cloudkeyen :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sett Cloudkey i router eller switch (Hvis switchen er koblet i router) Last så ned Ubnt Discovery software, og finn IP adresse cloudkeyen har fått. Skriv den inn i nettleseren og konfigurer Cloudkeyen. (For ordensskyld så er en cloudkey en kontroller som du kan styre alle acesspunkter ifra.)

 

Plugg så inn begge acesspunktene dine og adopt disse og sett de opp, via Cloudkeyen :-)

Takker, skal prøve dette når jeg kommer hjem.
Lenke til kommentar

Godt å høre, og gratulerer med ordentlig utstyr.

 

Sant nok en liten digresjon, men jeg kan ikke fri meg fra tanken om at dette scenarioet blir vanskeligere enn nødvendig for mange, fordi "router" etter hvert nesten har blitt synonymt med "trådløst internett". Som du sikkert har registrert i UniFi så er USG en router og bare det, den tar seg av kommunikasjonen mellom ditt nettverk og internett. Vil du at nettverket ditt skal bli trådløst, da trenger du et aksesspunkt.

 

Ja, til hjemmebruk så er det veldig mange bokser som både er router og aksesspunkt, men da er det greit å ha i bakhodet at dette er to separate enheter satt sammen i samme boks - litt som tv med innebygget dvd-spiller.

 

Når graden av bevissthet og presisjon blir så liten av selv "journalistene" i tek evner å sette overskrifter som dette: LGs nye 5K-skjerm til Mac kan ikke plasseres nær en ruter, da er det i hvert fall ikke rart at menigmann blir forvirret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...