Gå til innhold

Hvordan bør jeg nedbetale gjelden?


M4ds

Anbefalte innlegg

Jeg ble ferdig med utdannelsen min i desember, og sitter nå med en gjeld på 640.000kr hos Lånekassen. Ca. 60.000kr fra forrige stipendutbetaling har ligget i banken frem til nå, og jeg har tenkt på nedbetalingen til Lånekassen.

 

Enten tenkte jeg å tilbakebetale de 60.000kr med en gang, for å få ned lånet kjapt. Da betaler jeg vel også mindre i renter, regner jeg med (ettersom rentene regnes fra 580.000kr fremfor 640.000kr)?

 

Eller så tenkte jeg å bare følge nedbetalingsplanen jeg får fra Lånekassen, og enten setter de 60.000kr på høyrentekonto, eller investerer i ett-eller-annet (aksjer, bolig, fond etc.)

 

Hva lønner seg for meg, egentlig? Finnes det kanskje flere alternativer enn hva jeg har ramset opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri betal ned det lånet, er det beste lånet du kan ha. Betal etter plan eller etter minimum beløp.

 

Dette er ikke helt presist. Du bør ikke nedbetale dette lånet på bekostning av et annet dyrere lån, men å si at man ALDRI skal betale ned på dette er feil. Selvsagt... hvis pengene kan benyttes på noe som gir en bedre avkastning med en risikoprofil man kan leve med, så kan det vel argumenteres for at man bør bruke pengene på investering. 

Lenke til kommentar

Jeg ble ferdig med utdannelsen min i desember, og sitter nå med en gjeld på 640.000kr hos Lånekassen. 

 

Wow! Jeg har studert i fem år og har bare 300.000.

 

Du bør ikke betale ned raskere enn du må. Rentene er lave, og klarer du ikke å betale så kommer de ikke og tar huset ditt. Utsett så lenge du kan, og kjøp bolig, fond og Bitcoin. (Ikke økonomisk rådgivning)

 

Anonymous poster hash: 1c6dd...5e2

Lenke til kommentar

 

Jeg ble ferdig med utdannelsen min i desember, og sitter nå med en gjeld på 640.000kr hos Lånekassen. 

 

Wow! Jeg har studert i fem år og har bare 300.000.

 

Du bør ikke betale ned raskere enn du må. Rentene er lave, og klarer du ikke å betale så kommer de ikke og tar huset ditt. Utsett så lenge du kan, og kjøp bolig, fond og Bitcoin. (Ikke økonomisk rådgivning)

 

Anonymous poster hash: 1c6dd...5e2

 

 

"Wow" TS har normalt lån mens du har abnormalt, syke greier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eller så tenkte jeg å bare følge nedbetalingsplanen jeg får fra Lånekassen, og enten setter de 60.000kr på høyrentekonto, eller investerer i ett-eller-annet (aksjer, bolig, fond etc.)

 

Hva lønner seg for meg, egentlig? Finnes det kanskje flere alternativer enn hva jeg har ramset opp?

Sett de i et globalt indeksfond(100% aksjer). Det er veldig stor sannsynlighet for at avkastningen er større der enn ved å nedbetale studielånet.
Lenke til kommentar

 

 

Jeg ble ferdig med utdannelsen min i desember, og sitter nå med en gjeld på 640.000kr hos Lånekassen. 

 

Wow! Jeg har studert i fem år og har bare 300.000.

 

Du bør ikke betale ned raskere enn du må. Rentene er lave, og klarer du ikke å betale så kommer de ikke og tar huset ditt. Utsett så lenge du kan, og kjøp bolig, fond og Bitcoin. (Ikke økonomisk rådgivning)

 

Anonymous poster hash: 1c6dd...5e2

 

 

"Wow" TS har normalt lån mens du har abnormalt, syke greier.

 

 

Hva får man i lån per år i dag?

 

Anonymous poster hash: 1c6dd...5e2

Lenke til kommentar

 

 

Hva får man i lån per år i dag?

 

 

Anonymous poster hash: 1c6dd...5e2

111 000,- i støtte og (inntil) 40% omgjøres til stipend. Altså, ca 67k i lån i året.

 

 

Så TS har studert i 10 år, er det normalt?

 

Anonymous poster hash: 1c6dd...5e2

 

 

Det er nok langt mer normalt å ha ~500k i lån ved endt 5årig enn å ha så lite som 300k, fælt men sånn er det.

Lenke til kommentar

Jeg har surret vekk noen år, og i tillegg gått på BI. Man får vel utbetalt rundt 80k i året der, om jeg husker rett. Men kan vi ikke drite i hvor mye som er "mye" lån, og heller komme til det tråden opprinnelig var ment for? 

 

Det er blitt nevnt indeksfond og BSU. BSU settes penger inn på ja, skal fylle opp den årlige kvoten. Indeksfond kan være interessant ja, skal lese meg mer opp på det :)

Lenke til kommentar

Jeg har surret vekk noen år, og i tillegg gått på BI. Man får vel utbetalt rundt 80k i året der, om jeg husker rett. Men kan vi ikke drite i hvor mye som er "mye" lån, og heller komme til det tråden opprinnelig var ment for? 

 

Det er blitt nevnt indeksfond og BSU. BSU settes penger inn på ja, skal fylle opp den årlige kvoten. Indeksfond kan være interessant ja, skal lese meg mer opp på det :)

 

Den årlige kvoten er én ting, men Nordea feks har ingen "årlig kvote" så der kan du måke hele summen din inn om du ønsker.

 

De fleste banker tilbyr BSU og BSU 2 som til sammen gir 50k året, så kan du sette resten i fond eller på en boligsparekonto med 3,2% rente, som feks hos Nordea.

Lenke til kommentar

 

Eller så tenkte jeg å bare følge nedbetalingsplanen jeg får fra Lånekassen, og enten setter de 60.000kr på høyrentekonto, eller investerer i ett-eller-annet (aksjer, bolig, fond etc.)

 

Hva lønner seg for meg, egentlig? Finnes det kanskje flere alternativer enn hva jeg har ramset opp?

Sett de i et globalt indeksfond(100% aksjer). Det er veldig stor sannsynlighet for at avkastningen er større der enn ved å nedbetale studielånet.

 

 

Jeg synes ikke man skal undervurdere den psykologiske effekten av å ha færre faste utgifter. Det får man om man eliminerer studielånet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...