Gå til innhold

Kan vi jobbe sammen for å stoppe omskjæring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hvis man skal få lov til å omskjære guttebarn så bør man få lov til å omskjære jentebarn også. Likestilling kalles det....

 

Akkurat her vil vel feministene hevde at det er en forskjell. 

 

Ja, jeg er ikke feminist, men det typiske skadenivået ved omskjæring er jo mye større for jenter enn for gutter.

(Hege Storhaug og rights.no har skrevet mye om den saken https://www.rights.no/2016/02/har-jentene-ventet-lenge-nok-na/).

 

Nei det er det ikke. Les deg opp på praksisen. Den typiske omskjæring av jenter innebærer å skjære bort klitorishette, og/eller indre kjønnslepper. Dette er helt sammenliknbart med typisk mannlig omskjæring => man skjærer bort hudfliker med rimelig mange nærveender i som ligger som en beskyttelse over en annen nærevannsamling som har som funksjon å gi nytelse under sex. Og når man sammenlikner infeksjon, ol. som følge av omskjæring under samme forhold er det også rimelig likt for jenter og gutter. En gutt omskåret av stammens heksedoktor i en "bli mann" sermoni er omtrent like utsatt for infeksjoner som kan føre til permanente skader, sykdom og død som en jente som blir omskåret av de lokale "mamas" på den Aferikanske landsbygda.

 

Skal du trekke frem skjeldene/ekstreme tilfeller av omskjæring av jenter som f.eks gjennsying, så må du gjøre det samme for omskjæring av gutter som f.eks praksiser hvor hele urinrøret splittes, huden dras opp til langt opp mot magen, osv.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

Jo, men det er ikke sammenlignbart med å fjerne ett barn fra overgrep, for da fjerner man barnet fra en pågående, repeterbar trussel og dermed beskytter barnet. Omskjæringen har skjedd, barnet kan ikke fjernes fra dette med mindre man finner opp en tidsmaskin. Å fjerne ett barn fra foreldrene vil ikke endre på at barnet er omskjært.

Jeg tror ikke å fjerne barna som straff til foreldrene heller er en god idé for noen av partene. Å fjerne barn bør kun brukes for å beskytte barnet.

 

At barna mister foreldrene går minst like mye ut over barnet som foreldrene, spesiellt når barnet ikke må beskyttes fra foreldrene.

 

Er det riktig å "ofre" barn for at andre barn ikke skal bli omskjært?

 

Og hvis overgrepene ikke oppdages før barnet er eldre og foreldren er pedofil og dermed ikke lenger er interessert i å forgripe seg på barnet for det er blitt for gammelt? Da skal det ikke fjernes fra foreldrene?

 

Du er syk og ondskapsfull alka.

Lenke til kommentar

Og hvis overgrepene ikke oppdages før barnet er eldre og foreldren er pedofil og dermed ikke lenger er interessert i å forgripe seg på barnet for det er blitt for gammelt? Da skal det ikke fjernes fra foreldrene?

 

Du er syk og ondskapsfull alka.

Seksuelle overgrep og omskjæring er ikke identiske handlinger og bør etter min mening ikke behandles identisk.

Jeg har ikke sagt at barnet ikke skal fjernes ved overgrep.

 

Det jeg har sagt er at i dagens samfunn og i dagens miljø med dagens tradisjoner er det for vanlig og akseptert at man mister foreldreretten pga omskjæring, men at man forhåpentligvis kommer dit i fremtiden.

 

Det er 0004 som i hovedsak ville diskutere overgrep og pedofili, jeg har diskutert omskjæring.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Overgrep og omskjæring er ikke identiske handlinger og bør etter min mening ikke behandles identisk.

Bullshit!

 

Jeg har ikke sagt at barnet ikke skal fjernes ved overgrep.

Jo det har du. Slutt å lyv.

 

Det jeg har sagt er at i dagens samfunn og i dagens miljø med dagens tradisjoner er det for vanlig og akseptert at man mister foreldreretten pga omskjæring, men at man forhåpentligvis kommer dit i fremtiden.

Omskjæring er IKKE en del av den Norske kulturen.

 

Så hva med f.eks kulturer hvor det er dødsstraff ved steining, henging, halshugging, osv. for homofili, utroskap, og å forlate relgionen? Skal vi lage unntak i loven for at de skal få utøve sin kultur også? Tillate at de dreper de som de finner skyldig i disse syndene her i landet?

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

Hvis voldtekt av barn var vanlig i en kultur...
Ville det ha blitt forsvart..?

...all den tid omskjæring er så smertefult at barna i mange tilfeller blir traumatiserte, med identifiserbare symptomer i voksen alder på traumer, er det faktisk helt naturlig å sammenligne det med hypotetiske seksuelle overgrep.

 

...seksuelle overgrep, uten penetrering, ville sannsynligvis gjort mindre skade.

---

Det er bare å fase det ut over 2 generasjoner.

Første generasjon:
Generelt forbud -- Barna kan kreve erstatning av foreldrene sine og den som omskjærte dem, dersom de ønsker.

Andre generasjon:
Fengselsstraff for tortur, frata dem foreldreretten

Det er minst like smertefullt som å få strupen skåret over -- og for et spedbarn, så forstår det ikke forskjellen, uansett.
Det ville kanskje vært MER humant å bare skåret strupen over små barn, med tanke på at de dør med mye mindre smerter enn de opplever gjennom omskjæring.

Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje spesifisert seksuelt overgrep, som det virker som om flere mener omskjæring er.

Men ettersom flertallet virker å være er mer interessert i å diskutere voldtekt og seksuelle overgrep i stedet for omskjæring tok jeg det for gitt at det var sexuellt overgrep det ble tolket som.

 

Svaret var jo også skrevet som svar til en som skrev om akkurat seksuelle overgrep, i en setting om seksuelle overgrep. Det burde vært tydelig for de fleste at det var seksuelle overgrep som var ment om man ser på samtalen.

 

Eller mener du at gjentatt voldtekt av barn gjennom oppveksten(som jo var temaet jeg svarte på) er en identisk handling med omskjæring?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det burde du spesifisert, ja. Det er helt klart et overgrep, men ikke et seksuelt overgrep... Gjentatt voldtekt av barn gjennom er ikke identisk med omskjæring. Voldtekt er verre. Begge deler er overgrep, men av forskjellig grad av ondskap. Derfor er det ikke rart at dette brukes som et eksempel. Dersom voldtekt av barn var vanlig i en kultur, ville du godtatt det også bare fordi kulturen var sånn?

Endret av Markedsfundamentalisten
Lenke til kommentar

Uavhengig av hva svaret mitt hadde blitt om jeg svarte ville det blitt tolket samme rettning og antagelig løyet om det jeg faktisk sa på neste side.

Det blir antagelig dette svaret også, men da det er umulig å ha en tilnærmet sakelig diskusjon ser jeg ingen grunn til å dra diskusjonen videre.

 

Men du kan jo prøve å huske at vi alle faktisk er på samme side, det er straffen det er uenighet om.

Det er ikke snakk om å akseptere omskjæring, det er snakk om man automatisk skal miste foreldreretten i dag eller ikke.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg kan jo spørre deg, mener du samtlige foreldre som i dag har omskjærte barn bør miste foreldreretten, fengsles og barna tvangsadopteres bort til fremmede?

 

For det er jo strengt tatt akkurat dette som har blitt diskutert.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ok, jeg mener forslaget til Red Frostraven virker bedre, evt. andre varianter med holdningskampanjer, informasjon osv i tillegg.

"Første generasjon:

Generelt forbud -- Barna kan kreve erstatning av foreldrene sine og den som omskjærte dem, dersom de ønsker.

 

Andre generasjon:

Fengselsstraff for tortur, frata dem foreldreretten"

 

Mer uenighet er det faktisk ikke, men alikevel fremstilles det som to vidt forskjellige meninger.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvis man skal få lov til å omskjære guttebarn så bør man få lov til å omskjære jentebarn også. Likestilling kalles det....

 

Akkurat her vil vel feministene hevde at det er en forskjell. 

 

Ja, jeg er ikke feminist, men det typiske skadenivået ved omskjæring er jo mye større for jenter enn for gutter.

(Hege Storhaug og rights.no har skrevet mye om den saken https://www.rights.no/2016/02/har-jentene-ventet-lenge-nok-na/).

 

Nei det er det ikke. Les deg opp på praksisen. Den typiske omskjæring av jenter innebærer å skjære bort klitorishette, og/eller indre kjønnslepper. Dette er helt sammenliknbart med typisk mannlig omskjæring => man skjærer bort hudfliker med rimelig mange nærveender i som ligger som en beskyttelse over en annen nærevannsamling som har som funksjon å gi nytelse under sex. Og når man sammenlikner infeksjon, ol. som følge av omskjæring under samme forhold er det også rimelig likt for jenter og gutter. En gutt omskåret av stammens heksedoktor i en "bli mann" sermoni er omtrent like utsatt for infeksjoner som kan føre til permanente skader, sykdom og død som en jente som blir omskåret av de lokale "mamas" på den Aferikanske landsbygda.

 

Skal du trekke frem skjeldene/ekstreme tilfeller av omskjæring av jenter som f.eks gjennsying, så må du gjøre det samme for omskjæring av gutter som f.eks praksiser hvor hele urinrøret splittes, huden dras opp til langt opp mot magen, osv.

 

Jeg skal innrømme at min oppfatning om typisk skadenivå kun er det jeg har hørt i mainstream media. Uansett støtter jeg forbud for begge kjønn.

Lenke til kommentar

Jeg burde kanskje spesifisert seksuelt overgrep, som det virker som om flere mener omskjæring er.

Men ettersom flertallet virker å være er mer interessert i å diskutere voldtekt og seksuelle overgrep i stedet for omskjæring tok jeg det for gitt at det var sexuellt overgrep det ble tolket som.

 

Svaret var jo også skrevet som svar til en som skrev om akkurat seksuelle overgrep, i en setting om seksuelle overgrep. Det burde vært tydelig for de fleste at det var seksuelle overgrep som var ment om man ser på samtalen.

 

Eller mener du at gjentatt voldtekt av barn gjennom oppveksten(som jo var temaet jeg svarte på) er en identisk handling med omskjæring?

Hvis ikke barna husker det -- så ser jeg ikke store forskjellen, da skadene bare er fysiske pluss eventuelle traumer forårsaket av smerte.

 

Og langtidseffekten av traumene forårsaket av omskjæring er dokumentert, og følger svært mange hele livet;

https://www.psychologytoday.com/blog/moral-landscapes/201501/circumcision-s-psychological-damage

 

Til sist er det verste med begge deler krenkelsen av kroppslig autonomi.

Ja, og det at omskjæring i praksis er tortur.

Det foregår uten bedøvelse, og kunne like så godt ha vært en bøddel som stakk en nål inn i øyet på en fange, når det kommer til smerte.

 

Tenk deg selv om du ble bundet fast av mennesker du i utgangspunktet stoler på -- og så torturert, mot din vilje, fordi de vil pynte på en av dine kroppsdeler.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Dette er det samme problemet vi har med jente babyer. 
Desverre er det noen som ønsker å utføre dette selv om det er forbudt, men der har staten
grepet litt inn og i "teoretisk" forstand iallefall så blir jenter fulgt opp litt via helse  visitter 

for at man skal oppdage om det har skjedd. 
 

 

Et forbud er skummelt da det kan føre til uheldige konsekvenser som hjemmeskjæring. Ikke det at jeg vet hvordan det foregår i dag, altså hvor mange som drar på sykehuset og får gjort det av profesjonelle folk i et sterilt miljø.

 

Har noen et eller annet fra de religiøse bøkene sier at man skal omskjære guttebarn? Jeg kan ikke huske å ha sett det.

 

Hvis man skal få lov til å omskjære guttebarn så bør man få lov til å omskjære jentebarn også. Likestilling kalles det....

Lenke til kommentar

Hvis man skal få lov til å omskjære guttebarn så bør man få lov til å omskjære jentebarn også. Likestilling kalles det....

 

Akkurat her vil vel feministene hevde at det er en forskjell.

Ja, jeg er ikke feminist, men det typiske skadenivået ved omskjæring er jo mye større for jenter enn for gutter.

 

Skadenivå er egentlig irrelevant for kommentaren min. Poenget er at hvis man skal få lov til å omskjære gutter på et religiøst grunnlag så bør man også kunne omskjære jenter på samme grunnlag.

 

Hvis vi brått får lov å forby diverse ting religioner praktiserer så er det mye å ta tak i og jeg ser gjerne at vi rydder opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...