Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2018


DeQu

Anbefalte innlegg

Lurer på litt av det samme som PHS-2017, finnes det noen videreutdanning man kan hoppe på rett etter PHS for å havne i en mer administrativ stilling? 

Ja dette er mulig. Når det er sagt, er gjerne mye av etter- og videreutdanning basert på stilling. Slik at man får stillingen først, for så å bli sendt på kurs/opplæring for den gitte stillingen. Det er derfor vanskelig å få studieplass på etter- og videreutdanning dersom man ikke har en stilling som tilsier at man trenger det. 

 

Vet ikke helt hva du legger i administrativ stilling, men nederst i innlegget finner du en link med oversikten over alle etter- og videreutdanningsmulighetene ved PHS. Når det er sagt, så må man også huske at man blir utdannet til å være generalist. Dette innebærer at når man får vitnemål fra PHS for fullført bachelor så kvalifiserer man til å jobbe innenfor mange ulike områder, og ikke bare ren ordenstjeneste som det virker som en del tror.

 

https://www.phs.no/studietilbud/etter--og-videreutdanning/utdanninger/ledelsesutdanninger/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pensumlista for B1 2017/2018 har kommet og jeg er mer forvirra nå enn før.

 

Det er så sinnsykt mange bøker man må kjøpe og en masse kompendium.

 

Har hørt at man bør kjøpe alle kompendium for det er mye pensum for "lite" penger og at de er verdt det, men hvordan er det med bøkene? Burde jeg kjøpe alle?

 

Og er det verdt å kjøpe en hel bok når det bare er 14s som er pensum i boka?

Lenke til kommentar

Pensumlista for B1 2017/2018 har kommet og jeg er mer forvirra nå enn før.

 

Det er så sinnsykt mange bøker man må kjøpe og en masse kompendium.

 

Har hørt at man bør kjøpe alle kompendium for det er mye pensum for "lite" penger og at de er verdt det, men hvordan er det med bøkene? Burde jeg kjøpe alle?

 

Og er det verdt å kjøpe en hel bok når det bare er 14s som er pensum i boka?

Hvor fant du pensumlista ?

Lenke til kommentar

 

Pensumlista for B1 2017/2018 har kommet og jeg er mer forvirra nå enn før.

 

Det er så sinnsykt mange bøker man må kjøpe og en masse kompendium.

 

Har hørt at man bør kjøpe alle kompendium for det er mye pensum for "lite" penger og at de er verdt det, men hvordan er det med bøkene? Burde jeg kjøpe alle?

 

Og er det verdt å kjøpe en hel bok når det bare er 14s som er pensum i boka?

Hvor fant du pensumlista ?

 

https://www.phs.no/Documents/5_Studenter/Fagplaner/Pensumliste%20B1%202017-2018%20120717.pdf

Lenke til kommentar

Pensumlista for B1 2017/2018 har kommet og jeg er mer forvirra nå enn før.

 

Det er så sinnsykt mange bøker man må kjøpe og en masse kompendium.

 

Har hørt at man bør kjøpe alle kompendium for det er mye pensum for "lite" penger og at de er verdt det, men hvordan er det med bøkene? Burde jeg kjøpe alle?

 

Og er det verdt å kjøpe en hel bok når det bare er 14s som er pensum i boka?

Kompendiene kan du kjøpe dersom du liker å ha dem i "fast form". Dersom ingenting er endret fra i fjor, så legges kompendiene ut digitalt på Itslearning (gratis).

 

I forhold til bøker så kan du egentlig vente til skolestart. De første timene du har i hvert fag er en introduksjonstime hvor man går gjennom blant annet hva man skal gjennom iløpet av året, og hvilke bøker man trenger. En del av bøkene inneholder kun noen få sider med pensum, som du strengt tatt ikke "trenger" å lese. 

 

Jeg gikk selv i "fella" og kjøpte bøker for 15000 første skoledag. En haug av disse har jeg aldri åpna engang. Så vil anbefale å avvente til du får høre fra de forskjellige faglærerne hva de mener du bør kjøpe inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gleder meg også til å søke til neste år!

Mtp spørsmålet ditt ønsker jeg personlig å komme inn i Stavern. Etter det jeg har lest og undersøkt så virker det som et fantastisk studiested fordi det er stort sett bare PHS der,med unntak av en folkehøgskole (correct me if I'm wrong) så det blir et sammensveiset miljø uansett. Boligprisene og leieprisene er i tillegg ganske fine der, i forhold til hva jeg har sett og hørt. Generelt har også alle jeg kjenner som studerer eller jobber i politiet som har gått i Stavern vært storfornøyd med dette.

 

Men når det er sagt er jeg i himmelen bare jeg kommer inn på PHS i det hele tatt! :D

Lenke til kommentar

Gleder meg også til å søke til neste år!

Mtp spørsmålet ditt ønsker jeg personlig å komme inn i Stavern. Etter det jeg har lest og undersøkt så virker det som et fantastisk studiested fordi det er stort sett bare PHS der,med unntak av en folkehøgskole (correct me if I'm wrong) så det blir et sammensveiset miljø uansett. Boligprisene og leieprisene er i tillegg ganske fine der, i forhold til hva jeg har sett og hørt. Generelt har også alle jeg kjenner som studerer eller jobber i politiet som har gått i Stavern vært storfornøyd med dette.

 

Men når det er sagt er jeg i himmelen bare jeg kommer inn på PHS i det hele tatt! :D

Ja helt enig, virker som om Stavern og Kongsvinger har veldig bra skolemiljø og at de blir ganske sammen sveiset siden de ikke er så alt for mange på de skolene. Må si meg enig i at jeg er i himmelen hvis jeg kommer inn jeg å! 

 

Håper Politihøgskolen kommer snart med litt mer info om opptak 2018. Blant annet det med studiplasser og testene.

Ja hadde vært fint å få vite om de kutter ned studieplassene. Veldig fint å vite om man må slite seg ihjel siste året på vg for å klare de konkurranse poeng grensene/snittene hvis de blir høyere med tanke på mindre plasser. 

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at jeg ikke kom inn i år var at jeg ikke oppfylte norskkravet. Har en 3er og 2er i norsk skriftlig, 

Resterende av kravene er på plass. Mulig det er bare meg, men jeg mener at de ikke burde legge så stor vekt på akkurat den delen her. Skjønner at de må ha politifolk som må klare å skrive rapporterer og diverse senere i yrket, men det er jo ikke akkurat dette vi skriver om til eksamen, men om litteratur - og språkhistorie som ikke har med dette her å gjøre i det heletatt. Men sånn er det bare, får bare melde meg opp til norsk skriftlig og vente ett helt år. 

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at jeg ikke kom inn i år var at jeg ikke oppfylte norskkravet. Har en 3er og 2er i norsk skriftlig, 

Resterende av kravene er på plass. Mulig det er bare meg, men jeg mener at de ikke burde legge så stor vekt på akkurat den delen her. Skjønner at de må ha politifolk som må klare å skrive rapporterer og diverse senere i yrket, men det er jo ikke akkurat dette vi skriver om til eksamen, men om litteratur - og språkhistorie som ikke har med dette her å gjøre i det heletatt. Men sånn er det bare, får bare melde meg opp til norsk skriftlig og vente ett helt år. 

Kjipt at det er et av de formelle kravene som gjør at man ikke kommer inn. Får håpe det går bedre til neste år! Håper du har meldt deg opp til å få tatt eksamen før jul? For tror faktisk ikke man blir kalt inn til opptak engang fra neste år dersom kravet om norsk karakter ikke er på plass ved søketidspunktet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se her ja! Godt å se at 2018- trådener allerede er oppe å går Sitter å bekymrer meg for snittet neste år. Foreløpig har jeg et snitt på 49/50 neste år. Livredd for at Bodø vil øke over 49 pga kutt i antall studieplasser. Andre enn meg som sitter med den magefølelsen? Ble godkjent i 2015, så irriterer meg grenseløst over de nye endringene som stadig skjer vært eneste år. Krysser fingrene for at de fortsetter med det de har gjort i år, så slipper jeg i hvert fall intervjuet igjen

Lenke til kommentar

Se her ja! Godt å se at 2018- trådener allerede er oppe å går Sitter å bekymrer meg for snittet neste år. Foreløpig har jeg et snitt på 49/50 neste år. Livredd for at Bodø vil øke over 49 pga kutt i antall studieplasser. Andre enn meg som sitter med den magefølelsen? Ble godkjent i 2015, så irriterer meg grenseløst over de nye endringene som stadig skjer vært eneste år. Krysser fingrene for at de fortsetter med det de har gjort i år, så slipper jeg i hvert fall intervjuet igjen

Anbefaler deg å bare gå ut fra at det værste vil skje, så forbedrer du karakterene dine før det er for sent :)

Endret av Bjorhusdal
Lenke til kommentar

Mener å ha lest at dette var noe de mest sannsynligvis kom til å gjøre neste år? Likevel har jeg ingen tro på at snittet blir så høyt.

Mest sannsynlig kommer de til å kutte skoleplassene fra 720 til ca 540 fra og med neste år. Det Bjorhusdal mente var at du bør bruke tiden på å forbedre karakterene hvis du likevel bare venter på neste års opptak. Dette for å slippe å bruke flere år på rad fordi man hele tiden er like bak gjennomsnittet. 

 

Kjenner flere som har søkt->hatt for lavt snitt -> forbedret ett eller to fag sånn at de kom over fjorårets grense -> søkt på nytt og hatt for lavt snitt -> x2-3 ganger. 

 

Om snittet kommer til å øke til neste år er heller ikke noe man kan si med sikkerhet, da PHS skal begynne med en ny ordning ift hvem de kaller inn til opptak. Vi aner derfor ikke hvor mange som kommer til å bli kalt inn til opptak og deretter konkurrere om skoleplassene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IFb0qEISeP

 

 

Om 50 holder er ikke godt å si. Tror/håper det.

Endringene neste år+kutt i studieplasser kan heve ting mye. Sitter selv med 51 og skal ta opp fag for å prøve å sikre meg best mulig!

 

Jeg håper vi ser et ca samme snitt til neste år som i år. AP vil beholde studieplassene, men kommer hu der Hadja til makta blir det nedbygging av politiet på sikt skal du se :p

Nei, jeg skal ikke være bastant og være sikker på at jeg kommer inn med 50 poeng, men det er mellom 50 og 52 poeng jeg anser som realistisk for meg selv til våren, og da får jeg bare gå for det :)

Masse lykke til med dine fag! Er det i Oslo du skal ta opp fag?

Jeg vil tro du er good med 50, men er jo skummelt å gamble:p

Bor i Nord Norge . Tar fagene på egenhånd.

Prøvde å svømme i går. Har en lang vei å gå før jeg er innafor kravene på svømmingen:(

Jeg begynte med svømming i januar i fjor og klarte testen med god margin. Et tips er å melde seg på svømmekurs! Da får du både kondisjonstrening, blir vandt til å være i vannet og du lærer masse om svømming ?

Lenke til kommentar

 

 

Mener å ha lest at dette var noe de mest sannsynligvis kom til å gjøre neste år? Likevel har jeg ingen tro på at snittet blir så høyt.

Mest sannsynlig kommer de til å kutte skoleplassene fra 720 til ca 540 fra og med neste år. Det Bjorhusdal mente var at du bør bruke tiden på å forbedre karakterene hvis du likevel bare venter på neste års opptak. Dette for å slippe å bruke flere år på rad fordi man hele tiden er like bak gjennomsnittet.

 

Kjenner flere som har søkt->hatt for lavt snitt -> forbedret ett eller to fag sånn at de kom over fjorårets grense -> søkt på nytt og hatt for lavt snitt -> x2-3 ganger.

 

Om snittet kommer til å øke til neste år er heller ikke noe man kan si med sikkerhet, da PHS skal begynne med en ny ordning ift hvem de kaller inn til opptak. Vi aner derfor ikke hvor mange som kommer til å bli kalt inn til opptak og deretter konkurrere om skoleplassene.

.

 

 

Beklager, ble litt surr her ser jeg! Ja, kjenner flere jeg også( dessverre er jeg også én av de søkerne som har gått på den smellen. Tar opp fag både i år og neste år bare for å øke snittet enda litt mer. Viktig å se litt positivt på ting enn å tenke det verste med en gang. Kutt eller ei, så blir det nok hard konkurranse uansett :-)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...