Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2018


DeQu

Anbefalte innlegg

 

 

 

Mener å ha lest at dette var noe de mest sannsynligvis kom til å gjøre neste år? Likevel har jeg ingen tro på at snittet blir så høyt.

Mest sannsynlig kommer de til å kutte skoleplassene fra 720 til ca 540 fra og med neste år. Det Bjorhusdal mente var at du bør bruke tiden på å forbedre karakterene hvis du likevel bare venter på neste års opptak. Dette for å slippe å bruke flere år på rad fordi man hele tiden er like bak gjennomsnittet.

 

Kjenner flere som har søkt->hatt for lavt snitt -> forbedret ett eller to fag sånn at de kom over fjorårets grense -> søkt på nytt og hatt for lavt snitt -> x2-3 ganger.

 

Om snittet kommer til å øke til neste år er heller ikke noe man kan si med sikkerhet, da PHS skal begynne med en ny ordning ift hvem de kaller inn til opptak. Vi aner derfor ikke hvor mange som kommer til å bli kalt inn til opptak og deretter konkurrere om skoleplassene.

.

 

 

Beklager, ble litt surr her ser jeg! Ja, kjenner flere jeg også( dessverre er jeg også én av de søkerne som har gått på den smellen. Tar opp fag både i år og neste år bare for å øke snittet enda litt mer. Viktig å se litt positivt på ting enn å tenke det verste med en gang. Kutt eller ei, så blir det nok hard konkurranse uansett :-)

Lurt! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, dere! 

 

Jeg syns det er vanskelig å finne tydelig informasjon om hvordan 2. studieår legges opp. Er det praksis både høst- og vårsemester? Leste på phs.no at hele året er praksis, men så kom jeg over en årsplan hvor jeg tolket det som at det kun er praksis i høstsemesteret. Og er det slik at man kan komme med ønsker til praksissted? Og hvordan fungerer det? Legger man inn ønsker på kommunenivå?  :hmm:

Lenke til kommentar

Hei, dere!

 

Jeg syns det er vanskelig å finne tydelig informasjon om hvordan 2. studieår legges opp. Er det praksis både høst- og vårsemester? Leste på phs.no at hele året er praksis, men så kom jeg over en årsplan hvor jeg tolket det som at det kun er praksis i høstsemesteret. Og er det slik at man kan komme med ønsker til praksissted? Og hvordan fungerer det? Legger man inn ønsker på kommunenivå? :hmm:

Er praksis hele året om det ikke er endret i år :) er vel også oppgaver som skal leveres ila året så vidt jeg forstår. Er også sånn at du kan søke deg til forskjellige steder.

Lenke til kommentar

Hei, dere! 

 

Jeg syns det er vanskelig å finne tydelig informasjon om hvordan 2. studieår legges opp. Er det praksis både høst- og vårsemester? Leste på phs.no at hele året er praksis, men så kom jeg over en årsplan hvor jeg tolket det som at det kun er praksis i høstsemesteret. Og er det slik at man kan komme med ønsker til praksissted? Og hvordan fungerer det? Legger man inn ønsker på kommunenivå?  :hmm:

Det er praksis hele andre studieår. Imidlertid har du blant annet hospitering i 3 uker, leiropphold, og forskjellige arbeidskrav. Du setter opp tre ønsker til praksissted i prioritert rekkefølge, man søker seg enten til stasjon eller lensmannskontor på et bestemt sted. Unntaket er blant annet Oslo, her søker man seg til Oslo. Fordelingen av stasjon gjøres i etterkant.

Lenke til kommentar

Gleder meg også til å søke til neste år!

Mtp spørsmålet ditt ønsker jeg personlig å komme inn i Stavern. Etter det jeg har lest og undersøkt så virker det som et fantastisk studiested fordi det er stort sett bare PHS der,med unntak av en folkehøgskole (correct me if I'm wrong) så det blir et sammensveiset miljø uansett. Boligprisene og leieprisene er i tillegg ganske fine der, i forhold til hva jeg har sett og hørt. Generelt har også alle jeg kjenner som studerer eller jobber i politiet som har gått i Stavern vært storfornøyd med dette.

 

Men når det er sagt er jeg i himmelen bare jeg kommer inn på PHS i det hele tatt! :D

Ønske på valg av skole er selvsagt individuelt, men det spørs hvordan du synes det er med ett miljø etter en stund da. Misforstå meg rett, men det kan jo være du ønsker litt andre inputs i løpet av året enn bare politifolk og politi-prat :) 

 

Stavern er veldig fint! Nå har jeg riktignok vært der på den fineste tiden av året (sommer), men personlig synes jeg ikke det er noen fordel at det kun er PHS som holder til der...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...