Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må være hjemme med friskt barn pga sykehustabbe med min stedatter.


Windoge

Anbefalte innlegg

Min stedatter skulle fjerne mandlene på et privatsykehus for noen dager siden. Legene presterte å brenne henne i kinnet med en varm saks, og hun har i ettertid fått infeksjon. Hun kan hverken spise eller drikke, og er innlagt på ubestemt tid.

 

Resultatet av dette er at jeg må være hjemme med min biologiske sønn, da hennes mor må være på sykehuset med henne. Jeg jobber normalt natt, så barnehagen er til lite hjem.

 

Har jeg eller jobben min krav på å få økonomisk kompensasjon for dette? Jeg kan i utgangspunktet ikke skrive egenmelding for sykt barn på min stedatter, selv om vi alle bor sammen.

 

Sykehuset som gjorde tabben har selvfølgelig lagt seg flate, og rapportert hendelsen inn til helsetilsynet.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også ta kontakt med pasient- og brukerombudet, fortrinnsvis i ditt eget fylke. De er mer enn villige til å gi deg råd om hvordan du kan gå frem. De kan også hjelpe deg rent praktisk med å fremsette et krav og sanke inn nødvendig dokumentasjon.

 

Ellers er det i pasientskadelova § 2 du finner noe av de viktigste punktene: https://lovdata.no/lov/2001-06-15-53/§2

Lenke til kommentar

Takk for tipsene. Det er ennå uvisst om min stedatter får permanente skader av feilbehandlingen. Regner med at man kan søke om midler til henne og?

 

Det gis ikke erstatning for tort og svie etter pasientskadeloven. Erstatning gis for et økonomisk tap, også fremtidig. Man må altså ha tapt penger, eller kommer til å tape penger i fremtiden. Beløp under kr 10,000,-, gis det ikke erstatning for. Størrelsen på fremtidige tap, beregnes oftest ut fra invaliditetsprosenten på skaden.

Som sagt; anbefaler jeg dere å kontakte pasient- og brukerombudet. Så og si alle ombudene har en jurist på kontoret. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...