Gå til innhold

Salg av bil privat, sikkert


Anbefalte innlegg

Skal man først bruke mellommann, bruk en profesjonell mellommann. Klientmiddelhåndtering er en av kjerneoppgavene advokater har, så selvfølgelig anbefaler jeg det. Skulle jeg anbefalt å bruke en rørlegger som mellommann bare for å komme meg utenfor juristutdannelsen?

 

Poenget var vel ikke at man skulle bruke rørlegger, men at de aller fleste ikke trenger noen mellommann for å selge en bruktbil dersom man bruker hodet aldri så lite.

 

Som advokat, hva vil du anslå at noe slikt koster?

 

Som tidligere nevnt finnes det sannsynligvis andre, bedre og billigere løsninger. 

Finns betalingsgaranti har vel et maksimumsgebyr på 500,- å fungerer helt glimrende dersom man ikke ønsker å benytte kontanter.

For egen del har jeg ingen problemer med å benytte kontanter opp til noen hundre tusen.

Nå tilbyr også de fleste banker "straksbetaling" i nettbanken, som sikrer at pengene faktisk har kommet inn osv.

 

For øvrig har jeg ingen irrasjonell misnøye med advokater, men håper virkelig den dagen jeg må kontakte en advokat for å selge en brukt bil, aldri kommer.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg ser din manglende misnøye. Den lyser ikke i det hele tatt.

 

Vet ikke hva som er "gjengs" for løsøre, for fast eiendom ser jeg oppgjørsoppdrag ligger på rundt 4k. Løsøre kan gjøres betydelig billigere, i alle fall om man er under hvitvaskingsgrensene.

 

Finn Trygg Betaling er mellommannsvirksomhet. De har en pris på 2,5% av overføringen, og maksoverføring på 50k, så maksgebyr er 1250 kr.

Lenke til kommentar

Nei, jeg ser din manglende misnøye. Den lyser ikke i det hele tatt.

Deg om det, jeg gidder ikke krangle med deg om hvorvidt jeg har en generell misnøye med advokater eller om jeg kun mener at man ikke på noen som helst måte trenger advokat for å selge en bruktbil.

 

Noe sier meg at du uansett tror du vet bedre enn meg hvilke misnøyer jeg måtte ha, slikt kommer naturlig for en besserwisser.

 

Vet ikke hva som er "gjengs" for løsøre, for fast eiendom ser jeg oppgjørsoppdrag ligger på rundt 4k. Løsøre kan gjøres betydelig billigere, i alle fall om man er under hvitvaskingsgrensene.

 

Finn Trygg Betaling er mellommannsvirksomhet. De har en pris på 2,5% av overføringen, og maksoverføring på 50k, så maksgebyr er 1250 kr.

 

Det er vel ytterst få advokater som tar noe særlig mindre betalt enn en påbegynt time, å det er neppe under 1250,- kroner. 

 

Straksbetaling i nettbanken koster forøvrig under en femtilapp, å er en minst like god løsning dersom man henter bilen personlig.

 

Nå har vist Finn fått nytt system for sin betalingsgaranti fra 1. mai i år. De har kuttet ut mellommannen de også.

Tidligere hadde de "Finn Betalingsgaranti" som var drevet i samarbeid med Payex, hvorpå det ikke var en øvre beløpsgrense, men hvor maksimalt gebyr likevel var 500,-.

Schibsted har tatt over hele tjenesten selv, med navnet "FINN Trygg betaling", uten maksgrense for gebyret.

Endret av adeneo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

FINN Trygg Betaling er en mellommannstjeneste. FINN er mellommannen mellom selger og kjøper. "Kuttet ut mellommannen" du liksom. Erstattet mellommannen.

 

Jeg tenker jeg avslutter her. Poenget mitt om en form for mellommann står, og nå som selv du forsvarer det (selv om du whiner om at advokater er dyre) er behovet ferdigutredet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er noe jeg ikke helt skjønner, nå som jeg skal låne noen kroner og kjøpe bruktbil privat.

 

Jeg skal betale ca. 40000 som egenkapital, resten lånes. Men selger får ikke de pengene fra banken før bilen er omregistrert. Og det stusser jeg litt med.

 

Jeg skal kikke på bilen i helga, og hadde tenkt å foreslå at vi skrev kontrakt, han sender inn salgsmelding elektronisk som jeg godkjenner der og da, får nøklene, men lar bilen stå igjen.

 

Så omregistrerer jeg bilen, og banker sender oppgjøret til selger.

 

Men det krever jo at selger stoler på at jeg ikke henter bilen om natta :-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...