Gå til innhold

Svindlet kredittkort, penger brukt. 1500 ca


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

***

Jeg har ikke anmeldt nei. Må jeg det da? Er bare 1200.

 

***

Men det jeg frykter nå er at han klovnen kan ha brukt kortet mitt på noe annet piss. Fordi personnummeret mitt står jo der, og han kan jo få til å lage noe helvette med kreditter og fakturaer på godt over 100.000.......

Anonymous poster hash: bc5e7...b34

 

En anmeldelse er ikke nødvendigvis for at politiet skal løse en sak. Det er lurt å anmelde i mange situasjoner så det er registrert offentlig og så vidt jeg vet så er en anmeldelse den beste måten. Blir rimelig mye enklere senere hvis det skulle skje noe mer.

Lenke til kommentar

 

***

Jeg har ikke anmeldt nei. Må jeg det da? Er bare 1200.

 

***

Men det jeg frykter nå er at han klovnen kan ha brukt kortet mitt på noe annet piss. Fordi personnummeret mitt står jo der, og han kan jo få til å lage noe helvette med kreditter og fakturaer på godt over 100.000.......

Anonymous poster hash: bc5e7...b34

 

En anmeldelse er ikke nødvendigvis for at politiet skal løse en sak. Det er lurt å anmelde i mange situasjoner så det er registrert offentlig og så vidt jeg vet så er en anmeldelse den beste måten. Blir rimelig mye enklere senere hvis det skulle skje noe mer.

 

Men hva dette angående personnumret mitt osv. Han kan vel lage helvettes med kreditter og faktuarer på det. Kan dette stoppes/forebygges?

 

Anonymous poster hash: bc5e7...b34

Lenke til kommentar

Ja, du kan bli utsatt for ID-tjuveri. Nettopp derfor er det viktig å anmelde forholdet slik at neste gang du får eit betalingskrav i posten så kan du bevise at det ikkje nødvendigvis du som har tatt opp gjeld.

https://www.politi.no/tjenester/anmelde/anmeldelse/ Gå inn på side 3. Står ingenting om at jeg kan velge tyveri av kredittkort.

 

Anonymous poster hash: bc5e7...b34

Lenke til kommentar

https://www.politi.no/tjenester/anmelde/

 

"Hva som har skjedd og på hvilken måte det har skjedd, avgjør om du kan anmelde digitalt.

Du veiledes gjennom anmeldelsen og får svar på om du kan levere den på nett, eller om du må kontakte lokalt politi for å avtale anmeldelsen."

 

Med andre ord, ettersom ingen av alternativene passer, så må dette anmeldes på nærmeste politikontor/stasjon, ikke på nett.

Lenke til kommentar

 

https://www.politi.no/tjenester/anmelde/

 

"Hva som har skjedd og på hvilken måte det har skjedd, avgjør om du kan anmelde digitalt.

Du veiledes gjennom anmeldelsen og får svar på om du kan levere den på nett, eller om du må kontakte lokalt politi for å avtale anmeldelsen."

 

Med andre ord, ettersom ingen av alternativene passer, så må dette anmeldes på nærmeste politikontor/stasjon, ikke på nett.

 

Ser ikke hvorfor det ikke skal gå ann. Står jo tidspinkt, når det skjedde osv.

 

Anonymous poster hash: bc5e7...b34

Lenke til kommentar

Jeg har lest igjennom tråden her, og jeg synes du gjør dette veldig mye vanskeligere enn hva det trenger å være. 

 

Som du har fått tips om mange ganger, så må også jeg anbefale å anmelde dette til politiet, slik at de har en logg på dette. Dette kan være nyttig dersom det, som du selv frykter, kommer krav om betaling i postkassen fordi vedkommende har brukt kortet ditt til kredittkjøp. Dette bør dog være vanskelig i en butikk som setter kundens sikkerhet noe høyere enn sin egen skosåle, da de gjerne krever legitimasjon med bilde, for å være sikker på at personen som eier kortet er den samme som står der. 

 

 

Vi forumbrukere kan jo ikke trylle, og vet ikke hva vedkommende kommer til å bruke kortet til, eller hva rutinene til din bank er rundt slike situasjoner. Vi har merkelig nok heller ikke tilgang til din konto for å se status på et trukket beløp. 

 

Ring politiet, anmeld saken og hør på deres veiledninger og tips. 

Endret av ColdCode
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har lest igjennom tråden her, og jeg synes du gjør dette veldig mye vanskeligere enn hva det trenger å være. 

 

Som du har fått tips om mange ganger, så må også jeg anbefale å anmelde dette til politiet, slik at de har en logg på dette. Dette kan være nyttig dersom det, som du selv frykter, kommer krav om betaling i postkassen fordi vedkommende har brukt kortet ditt til kredittkjøp. Dette bør dog være vanskelig i en butikk som setter kundens sikkerhet noe høyere enn sin egen skosåle, da de gjerne krever legitimasjon med bilde, for å være sikker på at personen som eier kortet er den samme som står der. 

 

 

Vi forumbrukere kan jo ikke trylle, og vet ikke hva vedkommende kommer til å bruke kortet til, eller hva rutinene til din bank er rundt slike situasjoner. Vi har merkelig nok heller ikke tilgang til din konto for å se status på et trukket beløp. 

 

Ring politiet, anmeld saken og hør på deres veiledninger og tips. 

Ringe? Kan vel bare besøke dem imorra?

 

Eller hva med å anmelde det online? https://www.politi.no/tjenester/anmelde/

 

Anonymous poster hash: bc5e7...b34

Lenke til kommentar

Etter å ha sett alternativene selv, så vil jeg si meg enig med andre her at det vil være fordelaktig å anmelde dette over telefon, eller besøke politistasjonen, da det ikke virker som alternativene dekker din situasjon. 

Ok. Men det jeg tenker nå er iom at kortet er sperra og at det står reservert transaksjon på betalingen. Er det noen som helst mulighet for at beløpet blir kansellert da?

 

Står forøvrig slikt: Visa varekjøp utland TSI Reservert transaksjon, om noen hvilken mottaker det er..

 

Anonymous poster hash: bc5e7...b34

Lenke til kommentar

Det er vanskelig for oss å vite. Som andre har forklart her så betyr Reservert transaksjon at beløpet er blitt låst/"holdt av", men at det ikke nødvendigvis er overført til mottaker - selv om saldoen din har forandret seg. 

De du bør rette dette spørsmålet til er kundeservice i din bank. De er de eneste om kan gi deg et godt svar. Og jo tidligere du tar kontakt, jo bedre. 

Endret av ColdCode
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...