Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Klort av katt - nødvendig med legebesøk?


Alex T.

Anbefalte innlegg

Hei, ble klort av katten min på den indre siden av overarmen hvor huden er ganske tynn. Brydde meg ikke om det helt til en tullete kompis av meg nevnte at jeg kanskje trenger stivkrampe...Altså det er et ganske lite sår, men litt blod var det, så det gikk gjennom huden. 

Vet noen av dere om det er behov for lege? Har ikke lyst til å vente 6 timer på legevakta og betale for et legebesøk hvis det ikke er nødvendig.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vaksineres mot stivkrampe i barnevaksinasjonsprogrammet i Norge. Vaksinen gis i spedbarnsalder, og siste gang rutinemessig i 11-12 års alder. Guttene som er i militæret, vil i tillegg få vaksine der. Ved litt større, forurensede sårskader, bør man få ny vaksine dersom det er gått mer enn 5 år siden sist vaksinasjon. Dersom du er vaksinert tidligere, holder det med én enkeltdose vaksine for å friske opp effekten, selv om det er gått flere tiår siden den opprinnelige vaksineringen. Det anbefales nå at alle voksne tar oppfriskningsvaksine hvert 10. år - dette gjelder også for difteri, kikhoste og polio, som alle finnes i en og samme vaksine (Boostrix-Polio).

 

Er du uten "dekning" på vaksinasjonen din foreslår jeg at du ringer fastlegen din i morgen tidlig. Greit å friske opp uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg jobbet på intensiv fikk vi inn en pasient med sepsis og multiorgansvikt etter et katteklor, etter det har jeg vært litt mindre avfeiende mot denne typen harmløse skader... Men uansett - stivkrampe er lurt. Om området blir rødt og smertefullt, gå til legen hvor du får en kort antibiotikakur. Katteklorfeber er svært sjeldent, men områder som blir hovne og misfargede i etterkant skal alltid tas med en klype paranoia.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt klort av katt på omtrent hele kroppen oppigjennom livet og blødd mange ganger av det. Har aldri gått til noen lege for det. Neglene til katter er ganske så rene, et bitt er det verre med.

Det stemmer ikke helt. Hvis det er en katt du ikke vet hvem er sin en gang så vet ikke du om denne katten må jage etter mus og fugler for å overleve, og ett dypt kutt av en klo med masse nasty bakterier i seg er en perfekt oppskrift på en infeksjon, men du ser veldig fort om det er en infeksjon også, så man må ikke haste til legen uansett. Kan være lurt å ta stivkrampesprøyten uansett hvis det er flere år siden du tok den-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...