Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lagger når jeg spiller på PC og Netflix kjører i stua


Anbefalte innlegg

CPL5 er steingammel og bør ikke ha noe ansvar for WiFi nei.

 

Jeg ville satt CPL5 i bridge mode (gjøres på nettsidene til din levrandør av altibox) også kjøpt en Asus ruter fra komplett.

 

Hvis du ikke ønsker eller har mulighet til å sette CPL i bridge, så kan du deaktivere ruting på Asus ruteren og bruke den kun som WiFi AP.

 

Denne for eksempel: https://www.komplett.no/product/905395/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router-altibox#

 

Altibox pleide ha tilbud for komplett kunder på disse på komplett.no/altibox, men var bare en dyrere modell der nå. Du kan jo vurdere den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei igjen og takk for svar. Etter hva som blir sagt virker det utelukkende som om det er ruteren som er problemet. Jeg forventer jo at med ethernet-kabel så er det uansett bedre enn trådløst, men at trådløst nettet har under halvparten av hastigheten som kablet er vel ikke vanlig?

 

Jeg vet ikke hva bridge-modus innebærer, men jeg skal høre med huseier angående ruter og anbefale det. Mulig det også er mulighet for å kjøpe ruter eller ny hjemmesentral fra Altibox til en billig penge. Vet ikke hvor mye de koster, men en av hjemmesentralene er hvert fall denne:

 

https://www.altibox.no/privat/bredband/fmg/

 

Vet ikke om den er god eller ikke, men den er hvert fall nyere enn den som er i hus fra før.

 

Edit: dersom jeg må kjøpe selv, kjøper jeg inn en vanlig ruter som jeg kan bruke senere også. Ønsker gjerne anbefalinger her, da jeg ikke har peiling på rutere. Ser allerede Asus RT-AC66U er nevnt. Om det finnes rimeligere eller bedre modeller, tar jeg gjerne imot anbefalinger. Kommer antagelig ikke til å ha netthastighet som er høyere enn 50/50 eller 100/100 i fremtiden.

 

Edit2: igjen har jeg lyst til å påpeke at hjemmesentralen står i kjelleren i en bod hvor det også er sikringsskap, vet ikke om det kan gjøre at wifi-en blir forstyrret. Jeg har likevel kun 25 mbit/s nedlastingshastighet selv om jeg er i nærheten.

 

Edit3: Igjen så har jeg trådløst nett til PC-en via en D-Link DWA140, som også begynner å bli gammel. Trenger jeg en ny USB-pinne eller er den god nok?

Endret av Magnus331
Lenke til kommentar

Jeg forventer jo at med ethernet-kabel så er det uansett bedre enn trådløst, men at trådløst nettet har under halvparten av hastigheten som kablet er vel ikke vanlig?

Det er bare sammenfallende i dette tilfelle at du oppnår rundt halvparten av hastigheten. Det er ikke vanlig, eller noe regel som sier at wifi er halvparten av kablet, eller den båndbredden du har nå.

 

 

CPL5 er en gammel hjemmesentral med (etter det jeg har klart å google meg frem til) 802.11g som wifi standard. Denne har masks teoretisk hastighet på 54Mbit, 25Mbit målt er derfor helt innafor på denne standarden.

 

Skal du ha bedre ytelse på WiFi i dag må du over på noe som har støtte for 802.11ac (helst), 802.11n vil og være tilstrekkelig for ditt bruk om 100Mbit er det menste du noen gang vil forvente over WiFi. 5GHz kanalen er et must om du bor tett med mange WiFi punkter rundt deg.

 

Du må gjerne kjøpe noe billigere enn Asus RT-AC66U, men da får du også lavere ytelse og holdbarhet. Asus produserer gode rutere.

Du skriver du ønsker å kjøpe noe du kan ha med deg videre, da bør du absolutt putte pengene i en Asus RT-AC66U.

 

Edit: D-Link DWA140 støtter 802.11n så den støtter standarden etter det som CPL5 bruker.

Endret av MegaMann2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg forventer jo at med ethernet-kabel så er det uansett bedre enn trådløst, men at trådløst nettet har under halvparten av hastigheten som kablet er vel ikke vanlig?

Det er bare sammenfallende i dette tilfelle at du oppnår rundt halvparten av hastigheten. Det er ikke vanlig, eller noe regel som sier at wifi er halvparten av kablet, eller den båndbredden du har nå.

 

 

CPL5 er en gammel hjemmesentral med (etter det jeg har klart å google meg frem til) 802.11g som wifi standard. Denne har masks teoretisk hastighet på 54Mbit, 25Mbit målt er derfor helt innafor på denne standarden.

 

Skal du ha bedre ytelse på WiFi i dag må du over på noe som har støtte for 802.11ac (helst), 802.11n vil og være tilstrekkelig for ditt bruk om 100Mbit er det menste du noen gang vil forvente over WiFi. 5GHz kanalen er et must om du bor tett med mange WiFi punkter rundt deg.

 

Du må gjerne kjøpe noe billigere enn Asus RT-AC66U, men da får du også lavere ytelse og holdbarhet. Asus produserer gode rutere.

Du skriver du ønsker å kjøpe noe du kan ha med deg videre, da bør du absolutt putte pengene i en Asus RT-AC66U.

 

Edit: D-Link DWA140 støtter 802.11n så den støtter standarden etter det som CPL5 bruker.

 

 

Hei igjen, og tusen takk for svar.

 

Jeg har også vært i kontakt med NTE som sa at CPL5 kun gir 15-25 mbit/s over wifi, så det forklarer hvorfor jeg aldri får særlig mye over dette. Da ser det ut til at jeg går for den ruteren, eventuelt at utleier kjøper ny hjemmesentral :-)

Endret av Magnus331
Lenke til kommentar

Få tak i den nye routeren til Altibox (FMG trur jeg den heter), denne skal være OK for høyere hastigheter etc,

 

mulig Altibox gir denne gratis for å få bort gammelt "ræl" fra nettet sitt.

 

Stemmer, er den jeg linka litt lenger oppe. Vet at de slenger med den gratis hvis man binder seg ett år til økt netthastighet, fra 50/50 til 100/100, noe som koster 100 kr mer i mnd. Er et godt tilbud med tanke på at hjemmesentralen alene koster 2000 kr, og man da sparer 800 kr på et år ved å i tillegg oppgradere hastigheten.

 

De har også tilbud på Wifi Pluss, som vanligvis koster 1500 kr og nå koster 1000 kr. Usikker om jeg trenger den dog, da leiligheten ikke er så stor. Er det noen som har erfaringer med denne?

 

https://www.altibox.no/privat/bredband/wifipluss/

Endret av Magnus331
Lenke til kommentar

Edit:

Fungerer TP-LINK Archer C7 som et alternativ til ASUS-en? Ser den er i underkant av 600 kr billigere enn ASUS-en det er linket til ovenfor, men med samme spesifikasjoner: https://www.komplett.no/product/794015/datautstyr/nettverk/routere/tp-link-archer-c7-ac1750-gigabit-router# 

 

Igjen, jeg kommer sannsynligvis ikke til å ha bredbånd i fremtiden som har hastigheter som er mye høyere enn 50/50, kanskje 100/100 på det meste, men 50/50 eller 60/60 eller noe i den duren er mer realistisk. Den trenger heller ikke dekke et stort område (for tiden 55 kvm), så jo billigere jo bedre :-)

Endret av Magnus331
Lenke til kommentar

Hør med Altibox om du kan få den nye FMGen. Da slipper du å knote med konfigureringer o.l. Videre så er det ikke så stor forskjell på de forskjellige produsentene når det gjelder dekning. Nyere og "bedre" wifi-rutere gir ikke noe særlig større dekning, de gir bare høyere hastighet der du har dekning. Om wifi-ruteren/FMGen/hva enn som spytter ut wifi-signalet, står sentralt i boligen bør den dekke 55kvm men det kommer an på planløsning, byggmasse og forstyrrelser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan sette CPL5 i bridge mode, og koble til din egen router. Oppskrift her: https://www.altibox.no/installasjon-asus-ruter/cpl5/

 

Hvis det nå blir slik at jeg ikke ender opp med den nye FMG-en, og kjøper ruter selv, vil det være nok med nettverkskabelen som går fra hjemmesentralen til TV-en fra før av, i tillegg til den som følger med ruteren? Eller må jeg kjøpe enda en (det står at det krever 2 stk CAT5-kabler).

 

Også: Hva er forskjell på Komplett sine Asus AC66u-rutere? Er to stk., hvorav den ene er en Altibox-versjon (som lenket til ovenfor) som er 300 kr dyrere:

https://www.komplett.no/product/757756/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router#

https://www.komplett.no/product/905395/datautstyr/nettverk/routere/asus-rt-ac66u-11ac-ac1750-router-altibox#

Lenke til kommentar

Hvis det nå blir slik at jeg ikke ender opp med den nye FMG-en, og kjøper ruter selv, vil det være nok med nettverkskabelen som går fra hjemmesentralen til TV-en fra før av, i tillegg til den som følger med ruteren? Eller må jeg kjøpe enda en (det står at det krever 2 stk CAT5-kabler).

Du må ha en kabel fra CPL5 til TV-dekoder, og en fra CPL5 til router. Tror nok det følger med 1-2 kabler i routerboksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå som jeg endelig har fått ny ruter lurer jeg på om det er slik at den må stå rett ved hjemmesentralen og om de må være koblet sammen gjennom ethernet-kabel, eller om jeg kan plassere den en annen plass? 

Edit: Ser ut til at den er nødt til å stå rett ved siden av den gamle hjemmesentralen, ellers må jeg begynne med å bore hull for å kjøre kablene igjennom. Har dere noen anbefalinger til hvordan jeg kan forsterke signalet i leiligheten hvis det er noen dødsoner? Har tidligere nevnt at det er dårlig signal i stua ift. resten av leiligheten.

Endret av Magnus331
Lenke til kommentar

Jeg fulgte guiden som det ble lenket til tidligere for installasjon av ny ruter ved å sette hjemmesentralen i bridge-modus: https://www.altibox.no/installasjon-asus-ruter/cpl5/

 

Jeg gikk til innkjøp av en Svive Stratus AC1200 istedenfor en AC1750 (Asus RT-AC66u eller TP-LINK Archer C7) fordi den var på tilbud og hadde oppstartsgaranti. Jeg har likevel problemer med å skjønne hvilke av inngangene på ruteren som skal brukes når jeg følger den guiden det er linket til (som egentlig er basert på en annen ruter). Vedlagt følger bilde av inngangene. Noen som har peiling? :)

 

Edit: Litt vanskelig å se hva som står på inngangene, men det er altså (fra venstre):

 

På inngangene til ethernet står det: 3/IPTV, 2, 1, og WAN.

Deretter er det en inngang til strøm, og to knapper det står WIFI og RST/WPS på.

 

Jeg fikk ikke til å ta i bruk den nye ruteren da jeg hadde litt dårlig tid til å sette meg inn i det. Jeg avbrøt og koblet alt fra igjen, og da jeg satte hjemmesentralen ut av bridge-modus dukket ikke det gamle trådløse nettet opp lenger :S eneste muligheten til internett nå er å koble bærbar til hjemmesentralen med ethernet-kabel.

post-442771-0-93207200-1503038249_thumb.jpg

Endret av Magnus331
Lenke til kommentar

Du skal koble deg fra CPL utgangen som står i bridge (kanskje alle?) og inn i WAN på den boksen du har kjøpt.

 

 

Oppstartsgaranti...?

 

Aldri hørt Svive før, men ser den var billig. Får ikke du har gått i den kjente "Jensen" fella.

De reklamerer voldsomt og roper høyt om tall fra spesifikasjon, men det er bevist at Jensen er noe billigdritt som før eller siden skaper masse problemer.

Endret av MegaMann2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal koble deg fra CPL utgangen som står i bridge (kanskje alle?) og inn i WAN på den boksen du har kjøpt.

 

 

Oppstartsgaranti...?

 

Aldri hørt Svive før, men ser den var billig. Får ikke du har gått i den kjente "Jensen" fella.

De reklamerer voldsomt og roper høyt om tall fra spesifikasjon, men det er bevist at Jensen er noe billigdritt som før eller siden skaper masse problemer.

 

Ok, takk for svar!

Svive er Komplett sitt eget merke. Har selv sett på Jensen-rutere og de virker som lite tess og gir ekstremt lite for pengene. Svive er Komplett.no sitt eget merke, så de har jeg tillit til. AC1200 er heller ingen dårlig hastighet, og skulle i følge Komplett være bra nok for 50/50-nett.

 

Edit: Med oppstartsgaranti mente de utvidet garanti på produktene (nylanserte) såvidt jeg forstår det. Komplett.no har også kjørt kampanjer på Svive-ruterne i tur og orden, og da Svive Stratus var på tilbud slo jeg til. De selger foreløpig Svive-rutere i variantene AC1200, AC1900 og AC2600.

 

Edit2: Hvilket brukernavn (SSID?) og passord er det jeg skal bruke når jeg kobler meg til når jeg får opp Svive-boksen på PC-en som er koblet til ruteren? Er det det gamle, det som står på ruterene eller hva?

 

Edit3: Muligens dumt spørsmål, men den kabelen som skal inn i WAN på ruteren, den skal vel være på PC på hjemmesentralen? Er 4 innganger til hjemmesentralen hvorav 3 av dem står TV på og den siste er PC.

Endret av Magnus331
Lenke til kommentar

Jeg kom meg til Svive quick start-opplegget etter hvert og gikk gjennom det, men wifi-en funker rett og slett ikke. Oppdaget wifi på både 2.4 og 5 Ghz, men de hopper ut hele tiden og går ikke an å gjøre noen ting som har med internett å gjøre. Hvordan setter jeg opp trådløsnettet på den gamle hjemmesentralen på nytt (CPL5)? Etter at jeg satt hjemmesentralen ut av bridge-modus dukker ikke det gamle nettet opp, så jeg må vel sette det opp på nytt?

Endret av Magnus331
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Henger meg på de andre her: CPL5 er eldgammelt!  

 

Installerte de siste sommeren 2010 (da kom CPL7 på markedet).  

 

Angående routeren du har kjøpt kan jeg ingenting om den, men du får stort sett det du betaler for. Lever den på angrefrist og kjøp deg en Asus. De er enkle å sette opp, og jeg tipper de fleste her inne har satt de opp flere ganger selv om derfor kan hjelpe deg videre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...