Gå til innhold

GUIDE: Så raskt og enkelt tar du backup


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

File History har fått mye kritikk fra mange av brukerne for at det er upålitelig. Jeg ser flere steder på Internett at tidligere brukere har mistet alt av data og at de advarer andre om å bruke File History. Personlig har jeg også dårlig erfaring med File History. Noen av mappene jeg har lagt til i file history har bare forsvunnet og Windows har sluttet å ta backup. Det finnes selvfølgelig en logg over dette i Event Viewer, men det hjelper lite med mindre du har som vane å sjekke Event Viewer.

 

I dag bruker jeg både File History og Arc fordi jeg ikke stoler nok på noen av disse til å kunne anvende en av de alene. I tillegg bruker jeg også skylagring til de viktigste dokumentene.

 

https://www.arqbackup.com/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv bruker jeg Acronis True Image Home til automatisk ukentlig backup til en annen intern disk.

Backup-filene, pluss andre utvalgte filer, overfører jeg manuelt ca. hver måned til en ellers offline ekstern harddisk.

 

Har gjort det slik i flere år, og med mindre 2-3 disker tenker å kvelde samtidig, så føler jeg meg ganske så trygg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Beste backup løsninger er nok ikke å bruke harddisk eller annen USB lagring! Beste backup er nok online! Å kan ikke anbefales å bruke norske løsninger som koster alt for mye!

 

Kommer selv snart med bedre løsning en de som er tilgjengelig nå! Der det blir mulighet å velge i blant 5 nasjoner!

 

Med vennlig hilsen

Internet Moddi

 

Beste backup-løsning er ikke å gå for kun det ene, men bruke begge løsningene. Skal aldri stole på kun ett eneste medie som backup-løsning.

 

;-)

Lenke til kommentar

Måtte nylig ta i bruk system image i Win 10, da BIOS rapporterte at SSD-en fra 2008 var i ferd med å feile. Jeg kjøpte en ny og større disk, lagret image på ekstern disk, og prøvde å reinstallere. Det var to feil:

1. Noe med volume shadow copy. Måtte fjerne dette fra den eksterne disken av alle ting med vssadmin i cmd/powershell.

2. Boot image jeg fikk fra denne prosessen (brent DVD) funket ikke, selv med flere forsøk. Jeg mistenker at brenneren min snart tar/har tatt kvelden. Løsning: last ned siste Win 10 USB image, og kjør restore via den i stedet.

 

Foruten dårlig UX med volume shadow copy (det skjer ikke nødvendigvis med alle), så må jeg si meg mektig imponert over hvor smooth det hele var. Ble nesten litt overrasket når desktopen kom opp etter endt prosess. *thumbs up*

Lenke til kommentar

File History har fått mye kritikk fra mange av brukerne for at det er upålitelig. Jeg ser flere steder på Internett at tidligere brukere har mistet alt av data og at de advarer andre om å bruke File History. Personlig har jeg også dårlig erfaring med File History. Noen av mappene jeg har lagt til i file history har bare forsvunnet og Windows har sluttet å ta backup. Det finnes selvfølgelig en logg over dette i Event Viewer, men det hjelper lite med mindre du har som vane å sjekke Event Viewer.

 

I dag bruker jeg både File History og Arc fordi jeg ikke stoler nok på noen av disse til å kunne anvende en av de alene. I tillegg bruker jeg også skylagring til de viktigste dokumentene.

 

https://www.arqbackup.com/

 

Jeg har også litt ymse erfaring med den innebygde backupen i windows, den er litt ustadig som du nevner, plutselig vil den ikke ta backup.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ønsker ikke å betale for skyløsninger og stoler heller ikke på at mine data ligger trygt der. Skyløsninger erstatter heller ikke backup fullt ut, da egne feil/dumheter (uhell med sletting og redigering av filer, ransomware...) synkroniseres i sann tid over til skylageret. Er selvsagt klar over at en også kan bruke skyløsninger til ren backup, slik som norske Jottacloud.

Jeg har derfor i årevis brukt GRsync til Linux og SyncBackFree til Windows. Begge løsninger bruker jeg ved å synkronisere filsystemer fra PC over til ekstern harddisk, som deretter oppbevares på annen adresse. De innebygde løsningene i Windows har jeg dessværre aldri vært fornøyd med. Rsync er innebygget i de fleste Linux-distroer og er knallbra, men jeg synes det er greit med grafisk overbygg på dette og foretrekker derfor GRsync.

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

 

Et alternativ til TimeMachine og Fillogg er jo å bruke en cloud-tjeneste :) F.eks. Jottacloud som også lagrer alle dine data i Norge http://jottacloud.com

JottaCloud tilbyr vel ikke en god backup-løsning? Kun synkronisering. Det redder man jo ikke om man sletter en fil ved et uhell, for det synkroniseres også?

 

 

Har de ikke begge deler?

 

De skiller i hvert fall mellom backup og synkronisering her:

 

https://www.jottacloud.com/nb/1minute.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...